-> Syny:
Bez měření si netroufnu nic odhadovat, ale vzhledem ke konstrukci to bude nejspíš opravitelný.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Elektrikáři
prohledat
200 příspěvků (zobrazeno 51 až 100) od 15.05.2021 do 18.06.2025, založil/a StepaNoFUN
Mam doma lampicku, ktera funguje na dotyk. Kdyz se ji dotknu rukou, tak se rozsviti slabe, kdyz znova, tak stredne, potreti silne a ctvrty dotek ji zhasne. Bohuzel vcera pri rozsvecovani praskla zarovka (byla tam klasicka 40W) a vzala s sebou nejspis i neco v elektronice ty lampicky. Ted uz nejde vubec rozsvitit a do objimky nejde vubec stava. Rozebral jsem tu krabicku plnou zazraku uvnitr, ale tam koncim
Spalenyho se mi tam nic viditelne nezda a vic nevim co s tim. Poradi nekdo treba z fotky, jestli je tam neco spatne? Uz se ta lampicka nevyrabi a chtel bych ji nejak zachranit :)

-> StepaNoFUN:
Mám takový tušení že ji má kámoš přes silnici, už jsem ho poptal...
Tebe potřebuju na ty čerpadla.
Mám takový tušení že ji má kámoš přes silnici, už jsem ho poptal...
Tebe potřebuju na ty čerpadla.

-> palinator: Ježíši já Ti ji snad koupim. Nebo možná i vyhrabu totožnou někde ve skříni...
-> Jarda/felda:
Ale ten přerušenej PEN byl jen ve vidlici, v redukci k nabíječce, tzn. v baráku je zatim vše jak má bejt. Jen se zamýšlím nad tím, až to v tý kdovíjaký instalaci povolí někde jinde. Teď jsem to zkušebně zapojil a nejvíc pálí L2, pak PEN. Takže tipuju že to fakt bude v tý venkovní nástěnný 32A zásuvce. Jenže mi nejde rozdělat. 4 šroubky jsem povolil... a nevim jestli nemaj bejt ve třech dírkách šroubky, aby se povolilo to jadérko zásuvky. Jenže jsem tam šroubovákem nic nenahmatal, vidět tam nic není, vypadá to v těch dírách jak oprasený nějakým medvědím lejnem. Celá je divná. Ale zatim jí nechci zničit když nemám jinou.
Ale ten přerušenej PEN byl jen ve vidlici, v redukci k nabíječce, tzn. v baráku je zatim vše jak má bejt. Jen se zamýšlím nad tím, až to v tý kdovíjaký instalaci povolí někde jinde. Teď jsem to zkušebně zapojil a nejvíc pálí L2, pak PEN. Takže tipuju že to fakt bude v tý venkovní nástěnný 32A zásuvce. Jenže mi nejde rozdělat. 4 šroubky jsem povolil... a nevim jestli nemaj bejt ve třech dírkách šroubky, aby se povolilo to jadérko zásuvky. Jenže jsem tam šroubovákem nic nenahmatal, vidět tam nic není, vypadá to v těch dírách jak oprasený nějakým medvědím lejnem. Celá je divná. Ale zatim jí nechci zničit když nemám jinou.
-> StepaNoFUN 07.08.23 18:28:30: že má někde "přerušenej" PEN vodič bych tipnul a ted se mu objevuje fáze na nule 

-> StepaNoFUN:
Já bych to řekl jinak. Problém bude jeden přes druhej, zároveň nevim kde přesně a nejvíc mě děsí, kde problém teprve vznikne a bude to fičák - např. až se mi doma vytvoří plovoucí nula a budou chcípat věci na přepětí.
Já bych to řekl jinak. Problém bude jeden přes druhej, zároveň nevim kde přesně a nejvíc mě děsí, kde problém teprve vznikne a bude to fičák - např. až se mi doma vytvoří plovoucí nula a budou chcípat věci na přepětí.

-> palinator: Abych se přiznal - nepochopil jsem kde je problém. :-D
Asi bych se měl ten §50, resp. NV196 konečně trochu naučit. 
Teď jak chcalo (tím zpravidla začíná každý dobrý elektrikářský příběh
), dával jsem nabíjet auto 3f nabíječkou s 32A zásuvkou, auto ovšem využívá pouze 2 fáze, max. 16 A. Všiml jsem si, že když se mi kovový obal nabíječky dotýká mokré expanzní nádoby, která je uschována hned pod zásuvkou, tak nabíječka hlásí poruchu vodiče PE/N. A když jsem jí vzal do ruky, tak v tom promáčeném terénu to jednou za čas hezky zašimralo.
No, pojal jsem podezření, že kdoví co se to v tom mém TN-C-(S) obvodu kde na úbytcích vytváří na PEN - a že to je prostě tím mokrem, že stačí malé napětí na obalu, aby to zašimralo... Tak jsem nabíječku postavil na plastovou bednu a všechno bylo cajk.
Když jsem to od nabíječky odpojoval, všechno v poho, auto nabitý. Pak jsem chtěl nabíjet znova a zásuvka mi nešla zapojit... no koukám a PEN kolík v zásuvce šikmo, když jsem jí rozdělal, tak byla od PEN celá vytavená. Po cca hodině a půl nabíjení (jindy jsem nabíjel i 4 hodiny) proudem 16 A. No, provizorně jsem tu vytavenou (novodobá SEZ zástrčka) nahradil starou šedivou SEZ 32 A i se starým kabelem (1,5 mm2 licna) od čerpadla. Zapojil jsem to, po hodině a půl jsem ji vytahoval a rozpálená byla, že se od kolíků zadýmilo.
Zásuvka je nástěnná, ale šikovně zaházená omítkou, takže se do ní nejde úplně jednoduše dostat, ale předpokládám, že hlavní problém bude v ní, že se vyhřály a povolily šrouby, druhá věc je ta 1,5 mm2, na těch přechodech to asi hřeje prostě moc, i když je to utažené. Jinak ono když se otevřou rozváděče, tak se z nich vyvalilo taky pěkný teplo, nejvíc hřál 25A hlavní jistič.
Ponaučení zní, pokud jdete do větších výkonů, uvědomujte si, jak dlouho takový výkon poteče. To, že nějaká el. instalace zvládne roztočit velkou cirkulárku, aniž by vypadl hlavní jistič je jedna věc, ale není to trvalý odběr.
Ponaučení #2 zní: Nepoužívejte 4p elektroinstalaci na nesymetrickou zátěž, resp. na odběry 2x230V.
P.S.: tu redukci z 4p a 5p vyřešim tak, že si udělám 10m prodlužovák 2,5 mm2 s 5p na konci, ať je to připravené na nové stroje. Trochu jsem bádal, pátral a šmátral a dovtípil se, že pokud tuto 3f zásuvku netahám z rozvaděče, kde je bod rozdělení a přizemnění, tak mi stejně 5p zásuvka od nějakýho šimrání nepomůže, resp. záleží, jestli to N uhoří jako N, nebo až jako PEN
Takže jestli si ten N a PE zase spojim do PEN pro nějaký starý čerpadlo, na tomhle kabelu je to jedno.
A až se budou řešit proudový chrániče, to teprv začne rodeo.

Teď jak chcalo (tím zpravidla začíná každý dobrý elektrikářský příběh


Když jsem to od nabíječky odpojoval, všechno v poho, auto nabitý. Pak jsem chtěl nabíjet znova a zásuvka mi nešla zapojit... no koukám a PEN kolík v zásuvce šikmo, když jsem jí rozdělal, tak byla od PEN celá vytavená. Po cca hodině a půl nabíjení (jindy jsem nabíjel i 4 hodiny) proudem 16 A. No, provizorně jsem tu vytavenou (novodobá SEZ zástrčka) nahradil starou šedivou SEZ 32 A i se starým kabelem (1,5 mm2 licna) od čerpadla. Zapojil jsem to, po hodině a půl jsem ji vytahoval a rozpálená byla, že se od kolíků zadýmilo.

Zásuvka je nástěnná, ale šikovně zaházená omítkou, takže se do ní nejde úplně jednoduše dostat, ale předpokládám, že hlavní problém bude v ní, že se vyhřály a povolily šrouby, druhá věc je ta 1,5 mm2, na těch přechodech to asi hřeje prostě moc, i když je to utažené. Jinak ono když se otevřou rozváděče, tak se z nich vyvalilo taky pěkný teplo, nejvíc hřál 25A hlavní jistič.
Ponaučení zní, pokud jdete do větších výkonů, uvědomujte si, jak dlouho takový výkon poteče. To, že nějaká el. instalace zvládne roztočit velkou cirkulárku, aniž by vypadl hlavní jistič je jedna věc, ale není to trvalý odběr.
Ponaučení #2 zní: Nepoužívejte 4p elektroinstalaci na nesymetrickou zátěž, resp. na odběry 2x230V.
P.S.: tu redukci z 4p a 5p vyřešim tak, že si udělám 10m prodlužovák 2,5 mm2 s 5p na konci, ať je to připravené na nové stroje. Trochu jsem bádal, pátral a šmátral a dovtípil se, že pokud tuto 3f zásuvku netahám z rozvaděče, kde je bod rozdělení a přizemnění, tak mi stejně 5p zásuvka od nějakýho šimrání nepomůže, resp. záleží, jestli to N uhoří jako N, nebo až jako PEN

A až se budou řešit proudový chrániče, to teprv začne rodeo.
-> darklord 18.07.23 20:40:13: Tohohle jsem si (vůbec úplně prvně) všiml při výpadku asi nedělním: jediný elektrický, co široko daleko fungovalo, byl ten elektroměr - jsem si říkal, že to je nějaká nová fce "aspoň tě naserem". 

-> palinator: Ty víš jak to bylo myšlený, tak neser. :-D
Jenom k tomu, odkud a co se může indukovat... Klidně ze vzduchu. Kdysi dávno jsme byli s vysílačkama na kopci. Stožár s anténama jsme stavěli už v pátek odpoledne, ale jedna z vysílaček měla dorazit až druhej den ráno, protože na ni nikdo z nás neměl zkoušky a ten jeden člověk byl v práci. Takže jedna z antén zůstala nezapojená. Jenom klasickej otevřenej dipól, 40cm tyčka nahoru, 40cm dolů, z toho vytaženej koax (cca 15m).
Svítilo sluníčko, ale schylovalo se k bouřce (ta přišla asi 2 hodiny potom a moc pěkná).
Vlezu do stanu a dostal jsem šílenou prdu. Netušil jsem od čeho. Když to bylo podruhý, tak jsem zjistil, že od toho anténího konektoru. Vzal jsem měřák a naměřil na tom konektoru přes 400V. Kabel zafungoval jako kondenzátor, takže to tlouklo dost pěkně. I jiskřička přeskočila, když jsem na to napojil drát a zkoušel to k sobě přiblížit. Takže jsem jen omotal konektor kouskem drátu a byl klid.
Svítilo sluníčko, ale schylovalo se k bouřce (ta přišla asi 2 hodiny potom a moc pěkná).
Vlezu do stanu a dostal jsem šílenou prdu. Netušil jsem od čeho. Když to bylo podruhý, tak jsem zjistil, že od toho anténího konektoru. Vzal jsem měřák a naměřil na tom konektoru přes 400V. Kabel zafungoval jako kondenzátor, takže to tlouklo dost pěkně. I jiskřička přeskočila, když jsem na to napojil drát a zkoušel to k sobě přiblížit. Takže jsem jen omotal konektor kouskem drátu a byl klid.
Jak rika Stepan, indukce. Takhle sem se jednou vytrestal koupi zkousecky s diodou misto sufitky. To svitilo uplne na vsechno, jen na neco vic a na neco min, ale velkej roudil v tom nebyl.
-> darklord: nevím jestli to může souviset ale 48v je na telefonní lince.
-> Jirik_Tuňák1983: A teď prej budou dělat přilivový elektrárny, takže u nás bude taky víc povodní .. fakt hrůza.
-> darklord: nejaka indukce odnekud. Multimetr na tohle zahod velkym obloukem na skladku. I vadasku co mam tak beru s rezervou, dokud ji nezatizim (ma test chranice).
-> Jirik_Tuňák1983: Hh, arabsky cislice... to si zkousej na jantary z vymeny manzelek, co maj 3 zuby 

-> darklord 18.07.23 20:40:13: Je to hrozný co se dnes děje. Migranti z Afriky sem přitáhli horko a sucho, nejvíc bouřek sem jde z Německa, co jsem koukal na radar. To bude těma větrnejma elektrárnama. Foukají k nám mraky s bouřkama. To dřív nebývalo. Dřív nás chránila železná opona, kterou to nepřefouklo.
Jsem zvědavý, co nás ještě čeká. Příští rok se prý budou děti ve škole učit islámsky a počítat arabskými číslicemi.

Existuje dovod preco v distribucnej sieti pri vypadku mozno namerat 48V~? Vcera pocas burky zase vyrazilo celu dolinu, a ked sa konecne dalo ist von skontrolovat ci to neboli len nase poistky som zistil ze elektromer ide. Po zhodeni hlavneho vypinaca zhasol - cize po elektromer som stavu predpokladal, ale vadaska za nim ani netukla, vsetky poistky hluche. Skusil som multimeter ze idem hladat zavadu a na jednej faze som objavil 48V, ktore zjavne stacia na to aby merak bezal. Len ten cas kym.som vzal multimeter bolo fakt peklo, uz som videl ako rozbijam stenu a hladam zhoreny kabel...
-> Matthes, záškodník z TechWebu: vlastně myslím, protože s tou AAA jsem tak na 1/3 hmoty 2 AAA baterek 

-> Klubko_: Mysli ekologicky 

-> King 24.01.23 21:00:38: -> Matthes, záškodník z TechWebu 24.01.23 19:03:33: jste mě inspirovali a hle, hned mám myš o baterku lehčí. Ba dokonce jsem z ní vytáhl 2xAA a nahradil jí 1xAAA (jen jsem musel trochu natáhnout pružinku)
a jsem teda zvědav, jak dlouho na ní ta myš pojede. Protože s těma 2x AA mi přišla dost těžká a to, že budu dřív měnit baterku mi asi až tak moc neva.

-> MXMarek: To ale vůbec nevypadá špatně... Díky moc...
Edit: Tak to dokonce vypada hodne dobre, dival jsem se do manualu a ma to i funkci "start assist", kdy to dokaze spojit obe baterky, pokud by bylo treba... Ukladam si...
Edit: Tak to dokonce vypada hodne dobre, dival jsem se do manualu a ma to i funkci "start assist", kdy to dokaze spojit obe baterky, pokud by bylo treba... Ukladam si...
-> palinator: S pojistkou na kabelu počítám... To dobíjení přímo altíkem mě taky napadlo, ale nevím, jak moc bych ten kabel musel dimenzovat, aby to při dobíjení nefungovalo i jako topení... A asi nechci mít možnost zapojení obou baterek současně, právě kvůli efektu "kanibalizace" jedné na druhou...
-> Jumbo:
Jen bych ten kabel od první baterky taky nějak jistil, přeci jen je to kus kabelu přes celý auto.
E: já bych to přepínání teda dělal ve smyslu baterka 1 + 2 a baterka 2, tím bys měl zajištěný i případný nabíjení autem...
Jen bych ten kabel od první baterky taky nějak jistil, přeci jen je to kus kabelu přes celý auto.
E: já bych to přepínání teda dělal ve smyslu baterka 1 + 2 a baterka 2, tím bys měl zajištěný i případný nabíjení autem...
-> palinator: vzadu baterka, druha pojistkovka a všechny věci "navíc" oproti běžné výbavě Favorita zapojené do ní. Silnější kabel od baterky do vypínače, který bude přepínat zdroj mezi baterkou auta a záložní baterkou. Když budu vědět, že budu někde dlouho stát a budu chtít využívat "doplňkovou výbavu", tak přepnu vypínač a budu brát šťávu ze záložní baterky, abych pak měl dost energie na start...
-> StepaNoFUN 24.01.23 20:58:18:
Sice takovej jev skutečně existuje, ale v reálu to zas tak horký bejt nemusí. Větší baterky jsou standardně tvořený sérioparalelní kombinací článků, kde jsou pravda články typově stejný, ale nikdo je nijak ve fabrice při skládání nepáruje. Třeba koloběžky mívají od 2 do zhruba 5 článků paralelně. BMS řeší balancování článků jen v rámci sériově zapojených skupin, ten zbytek se balancuje sám právě tím paralelním zapojením. Něco to asi sežere, ale zpravidla se ty baterky chovaj dost kultivovaně, tzn. že mezi jednotlivejma skupinama nejsou velký napěťový rozdíly a balancovat není moc potřeba. Pokud už k nějaké odchylce dojde, značí to zpravidla vadný článek.
Sice takovej jev skutečně existuje, ale v reálu to zas tak horký bejt nemusí. Větší baterky jsou standardně tvořený sérioparalelní kombinací článků, kde jsou pravda články typově stejný, ale nikdo je nijak ve fabrice při skládání nepáruje. Třeba koloběžky mívají od 2 do zhruba 5 článků paralelně. BMS řeší balancování článků jen v rámci sériově zapojených skupin, ten zbytek se balancuje sám právě tím paralelním zapojením. Něco to asi sežere, ale zpravidla se ty baterky chovaj dost kultivovaně, tzn. že mezi jednotlivejma skupinama nejsou velký napěťový rozdíly a balancovat není moc potřeba. Pokud už k nějaké odchylce dojde, značí to zpravidla vadný článek.
-> Jumbo:
Jako že to napojíš na palubní elektriku?
Jako že to napojíš na palubní elektriku?
-> David29 25.01.23 03:14:10: to si najdi v nějakým návodu k autu. VW má pro webasto v kufru a hlavní u motoru. Určitě se to dá poznat i podle kabelů atd. Nebo jednu odpoj a uvidíš co půjde a co ne

Když už se tu řešila druhá baterka v autě, nemáte s tím někdo zkušenosti? Vzhledem k faktu, že plánuju do Pluse naspat hromadu různých spotřebičů, které bych rád používal i při vypnutém motoru, napadlo mě dát dozadu druhou baterku s přepínačem, kdy bych tyhle periferie mohl napájet buďto z hlavní baterky auta, když poběží motor, nebo po přepnutí vypínače z té záložní baterky, abych případně vymlátil tu a měl ještě druhou na nastartování... Dobíjení druhé baterky bych řešil externí nabíječkou, aby to už nebylo moc složité...
Je to blbost, nebo ne?
Je to blbost, nebo ne?
Na nabíječce je to furt, ale jenom na jedný baterce... A docela by mě zajímalo, víte která baterka je ta hlavní, tj. na kterou auto startuje?
Protože jak píšu, nabíječka je napojena nejspíš na jednu baterku a hlavně mě i zajímá, kterou baterku hlídat.
Já žil v tom, že se baterky dokurví navzájem a jednou k tomu přijdu, budou mít obě okolo 11,5V a prostě to nepojede.
Protože jak píšu, nabíječka je napojena nejspíš na jednu baterku a hlavně mě i zajímá, kterou baterku hlídat.
Já žil v tom, že se baterky dokurví navzájem a jednou k tomu přijdu, budou mít obě okolo 11,5V a prostě to nepojede.
-> StepaNoFUN: vw má klasicky bateku na celý auto, druhou jen na webasto. Nabíjení je jasný že jde jen na tu jednu, jinak by to nemělo smysl a mohli by dát rovnou jednu velkou.
-> saskyn2: Ono u těch Transitů je v tom i rádio a podobný pikačoviny.... A když to připojíš na nabíječku, tak nabiješ jen jednu. :-/ A jelikož jsou pod sedačkou řidiče a přístup na toho neznámějšího pokemona...
-> David29: Na nezávislý topení je baterka zvlášt, je to i nabíjený přes rele, představ si že to nezávislý topení je jakoby druhý auto.
-> David29: jestli myslíš baterky ve fojdu, tak tam mezi nima elektornika je a nabít to není úplně prdel. Ideálí je to rozpojit a nabít sólo.
No je pravda, že napětí mezi nimi je vždy rozdílný - docela by mě zajímal zátěžovej test.
A ony jsou teda rozdělený - tzn. že se neovlivňují?
A ony jsou teda rozdělený - tzn. že se neovlivňují?
-> StepaNoFUN 24.01.23 21:36:29: Jasne, ale treba ten budik nebo moje mys je zamejslena pro alkalicky monoclanky...
-> King: Při stejnejch z jednoho balení je předpoklad podobnýho vnitřního odporu. Ale to bereme značkový články...
Ale ani enelop (sanyo) z jednoho balení nemá po formátování stejnou kapacitu. Takže o článcích za pár korun si nedělám moc iluze...
Ale ani enelop (sanyo) z jednoho balení nemá po formátování stejnou kapacitu. Takže o článcích za pár korun si nedělám moc iluze...
-> David29: Ty 2 baterky nejsou rovnocenný... Jedna je na něco a druhá ne něco jinýho.... Dobíjet odděleně... Fakt je mezi nima elektronika.
-> StepaNoFUN 24.01.23 20:58:18: Muze bejt, ale pri pouziti dvou clanku stejny znacky a typu a pokud mozno z jednoho baleni to neni takova traga a rozhodne ten par vydrzi dyl, nez jeden clanek.
Nechápu
V Tranzitu máme dvě baterky - kvůli bufiku, aby prostě byla vyšší kapacita
V Tranzitu máme dvě baterky - kvůli bufiku, aby prostě byla vyšší kapacita
-> Matthes, záškodník z TechWebu 24.01.23 19:03:33: Neni to zas takova rarita, mam to tak bezdratovy kryse a jedu taky na jeden AAA.
-> David29: Ne. Jedna by kanibalizovala na druhý. Doba by nakonec vyšla přibližně stejná...
-> David29: Ne.