-> palinator 16.04.21 10:05:17: Jo, priority výdajů - nové auto sice stojí v přepočtu méně, ale "základní potřeby" podražily mnohonásobně. Takže dnes je snazší si koupit deset nových aut, než hmotně zabezpečit jedno dítě...

Další věc je, že nové auto sice je "drahé", ale velmi rychle ztrácí hodnotu a za pět let stojí zlomek původní ceny (pokud to není škodovka). Dříve se nezřídka stávalo, že vůz po dvou letech užívání jsi prodal dráž, než byla jeho původní prodejní cena - to je dnes něco, jako sci-fi.
A mohl bych zmínit i třeba to, jak se (ne)změnila doba v ohledu srovnání vzdělání a profese a dostupnosti nových vozidel - například z mé rodiny - děda byl "dělník" - mistr pokrývač v Průmstavu (politicky neangažovaný nestraník), od padesátých do osmdesátých let si rukama vydělal na pět nových aut - Spartak, MBčko a tři 120L (1978, 1982, 1983), zatímco mí rodiče se svým vysokoškolskými tituly (máti lékařka, táta elektroinženýr) se pořádně na nové auto nevzmohli - první auto byla ta dědova 120L 1978, kterou rodiče dostali, když jsem se narodil (druhou 120L dostal o dva roky později mámin bratr, když se mu narodila dcera), druhé auto (ta 120L 1983) zdědila máma po smrti dědy v roce 86 a provozovala jej až do roku 2007, kdy si za nehorázné peníze na leasing pořídila "aspoň jednou v životě nové auto" - dvojkovou Fabii 1,4 16V (bratru za téměř 800 tisíc). Táta si nové auto nepořídil nikdy - i když v devadesátých letech měl slušné příjmy (každou chvíli byl v Moskvě či Petěrburgu řešit nějaké ústředny), tak si s druhou ženou pořídili jen "zánovní" (v roce 1998 rok starý předváděcí vůz z MB) jedničkovou Octavii 1,8 20V s klimatizací a další na tu dobu nadstandardní moderní výbavou, zbytek sežrala rekonstrukce baráku (a alimenti?)...
Jinak posledních X let máma jezdí v nových vozech - do nedávna Mini a teď nějaký Lexus, ale to jen díky jejímu příteli a máti je "jen" provozovatel (zase leasing)...