skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
casovanie zapalovania
18:06:46
12.01.2007
12.01.2007

Gemini
-> COL: mas recht :)
10:41:33
12.01.2007
12.01.2007

COL
-> Gemini: To rozhodne neplati obecne...
Pravda je to jen tehdy, ma-li detonacni spalovani puvod v chude smesi.
Pokud mas stechiometrickou (nebo mirne bohatou) smes a nastavis predstih tesne za zhranici klepani, pak ochuzenim smesi klepani ustane....
Coz jsem si dukladne overil pri lpg testech na mem motoru.
Konkretni chovani vzdy zalezi na motoru, palivu.... atd.
Pravda je to jen tehdy, ma-li detonacni spalovani puvod v chude smesi.
Pokud mas stechiometrickou (nebo mirne bohatou) smes a nastavis predstih tesne za zhranici klepani, pak ochuzenim smesi klepani ustane....
Coz jsem si dukladne overil pri lpg testech na mem motoru.
Konkretni chovani vzdy zalezi na motoru, palivu.... atd.
01:34:18
12.01.2007
12.01.2007

Gemini
-> COL: praveze zvysenim bohatosti zmesi sa zamedzuje klepaniu
21:03:16
11.01.2007
11.01.2007

COL
-> bitmap: Ja si to vysvetluji tim, ze je vyssi teplota spalovani. .
U mne treba nastavalo detonacni spalovani pridanim bohatosti smesi lpg-vzduch, ochuzenim ustalo .... :o). Na beno to bylo podobne, ale tak dalece jsem to tam nezkoumal.
U mne treba nastavalo detonacni spalovani pridanim bohatosti smesi lpg-vzduch, ochuzenim ustalo .... :o). Na beno to bylo podobne, ale tak dalece jsem to tam nezkoumal.
20:58:53
11.01.2007
11.01.2007

COL
-> King: Jasne chudsi by byt mela take....
20:34:23
11.01.2007
11.01.2007

King
-> COL: Souhlas, ale je to takovej vejcuc ze kterýho se dá vyjít na cestu za poznáním :) Já bych teda řek, že je kromě toho "rozředění" i trošku chudší. Hodně se to projevuje při pohonu na prdy a odhalí to každou nedokonalost zapalování nebo netěsnost v sání např.
12:15:22
11.01.2007
11.01.2007

Labros
-> bitmap: Je to zajímavej paradox, záleží ale i na tlaku a předstihu.
12:02:49
11.01.2007
11.01.2007

bitmap - zrušená registrace
Kdyz hori chuda smes pomaleji, jak je mozny, ze pri konstantnich hodnotach predstihu, casovani ventilu atd. nastava pri ochuzeni smesi detonacni spalovani? Je to jen vyssi teplotou spalovani, nebo jsou tam i jiny figle?
11:12:16
11.01.2007
11.01.2007

Labros
-> COL: A vzhledem k tomu, že karbece ze 70.let podle mě ani nemají žádnou takovou fíčuru, aby při nízkém zatížení dávaly chudou směs, jako dnešní jednotky k 16V motorům s vrstvenou směsí, tak podle mě ta směs ani chudá není, jen řídká, jak říkáš...
11:11:22
11.01.2007
11.01.2007

COL
-> King: no, priznejme si, ze ne vse, co Cech pise, je az tak uplne pravda - je tam dosti mlhy a sem tam i blbosti.
Nicmene potrebam vetsiny techwebistu to bohate vyhovi.
Nicmene potrebam vetsiny techwebistu to bohate vyhovi.
11:08:38
11.01.2007
11.01.2007

COL
-> King: A krom toho, podle mne nejde jen o to, ze ta smes je chudsi (to byt mela, aby se mohlo spalovat co nejefektivneji), ale take o to, ze je ridka (inzky tlak) - molekuly maji k sobe dale - takze i z tohohle duvodu hori pomaleji.
10:57:56
11.01.2007
11.01.2007

Labros
aneb ne každý Čech je King

10:56:36
11.01.2007
11.01.2007

Labros
-> King: jenže Čech není pro každýho důvěryhodná osoba 

10:49:34
11.01.2007
11.01.2007

King
-> Labros: Stačil by link na Čechovy elboráty na TechWebu

10:35:30
11.01.2007
11.01.2007

Labros
-> King: Koukám, že by na to už tady měl být článek, protože jinak to COL, King a Labros každý měsíc píšou znova ;)
10:16:33
11.01.2007
11.01.2007

King
-> Gemini: "....najviac je aktivny v akceleracnom rezime, ked pri obohatenej zmesi zvysuje predstih........
"
Já mám zafixovaný v kebuli dogma, že bohatší směs hoří rychleji než chudší, takže pak potřebuje menší předstih, což je poněkud v rozporu s tvojí teorií
Daleko logičtější mi příjde COLova verze, kdy je podtlak pro podtlakovou regulaci nejvyšší ´v režimu "lechtání plynu" tzn. minimálně otevřená klapka = chudá směs = pomalejší hoření = vyšší předstih pro lepší využití paliva
Při akcelerace bych čekal, že se klapka jenom mihne kolem místa, kde se potlak snímá, takže si membrána podtlakový regulace v rozdělovači ani neškrtne 
"
Já mám zafixovaný v kebuli dogma, že bohatší směs hoří rychleji než chudší, takže pak potřebuje menší předstih, což je poněkud v rozporu s tvojí teorií
Daleko logičtější mi příjde COLova verze, kdy je podtlak pro podtlakovou regulaci nejvyšší ´v režimu "lechtání plynu" tzn. minimálně otevřená klapka = chudá směs = pomalejší hoření = vyšší předstih pro lepší využití paliva
Při akcelerace bych čekal, že se klapka jenom mihne kolem místa, kde se potlak snímá, takže si membrána podtlakový regulace v rozdělovači ani neškrtne 
21:41:17
09.01.2007
09.01.2007

pistaa
-> Gemini: inu ano ale nie diametralne odlisnu a id eo to gro cca mapa nie uplne presna ale priblizne aby sa dalo aspon dacoho chytat
21:31:25
09.01.2007
09.01.2007

Gemini
pripojte si na podtlak na karbiku ekonomer alebo manomenter a uvidite co to robi a v akych otackach......plny a prazdny plyn - nerobi nic, najviac je aktivny v akceleracnom rezime, ked pri obohatenej zmesi zvysuje predstih........
a teraz k tomu el. zapalku - najlepsi predstih (predzapal ) je ak dosiahneme maximalny stredny tlak 10 stupnov za HU KH v kazdych otackach......inak povedane , v kazdych otackach najdeme predstih taky, ze je 2 -3 stupne pred detonacnym spalovanim - cize klepanim , treba na to uz par veci navyse ale da sa to zvladnut.......a hlavne konecne vysoke otacky budu mat taky predstih aky potrebuju.....kedze rozdelovac "funguje" iba do 5500-6000 rpm......
duriq, pistaaa - nejake presne mapy predzapalu neexistuju, kazdy motor bude potrebovat inu mapu, je to dost o experimentovani, ktore vsak stoji zato !!
Electronic Ignition System RULEZZZ
a teraz k tomu el. zapalku - najlepsi predstih (predzapal ) je ak dosiahneme maximalny stredny tlak 10 stupnov za HU KH v kazdych otackach......inak povedane , v kazdych otackach najdeme predstih taky, ze je 2 -3 stupne pred detonacnym spalovanim - cize klepanim , treba na to uz par veci navyse ale da sa to zvladnut.......a hlavne konecne vysoke otacky budu mat taky predstih aky potrebuju.....kedze rozdelovac "funguje" iba do 5500-6000 rpm......
duriq, pistaaa - nejake presne mapy predzapalu neexistuju, kazdy motor bude potrebovat inu mapu, je to dost o experimentovani, ktore vsak stoji zato !!
Electronic Ignition System RULEZZZ

19:06:37
09.01.2007
09.01.2007

COL
-> DuriQ: Na to grafu od labrose je jen zavislost na tlaku....
Dale neni pravda ze podtlak je tam stale.
Dale neni pravda ze podtlak je tam stale.
19:05:37
09.01.2007
09.01.2007

COL
KH.. klikoveho hridele
18:10:58
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
COL: samozrejme ze pri podtlaku ale ten je tam stale :) mno vravim ze si to potrebujem ujasnit ako to funguje :))
18:08:01
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
COL: mno na tom grafe co sem supol labros :)
mno som asi prehliadol ze by si podotykal nieco ohladom stup. a co je KH ?? pls :) a ked to neni v tupnonoch pre predzapal tak k comu to potom je ?
mno som asi prehliadol ze by si podotykal nieco ohladom stup. a co je KH ?? pls :) a ked to neni v tupnonoch pre predzapal tak k comu to potom je ?
16:49:15
09.01.2007
09.01.2007

COL
-> DuriQ:
""" takze podtlakova regulacia je 5° od cca 300RPM hore :) """ - To jsi vzal kde?? ??
Jinak podotykam znovu, ze ty udaje nejsou ve stupnich KH, ale vacky.
""" takze podtlakova regulacia je 5° od cca 300RPM hore :) """ - To jsi vzal kde?? ??
Jinak podotykam znovu, ze ty udaje nejsou ve stupnich KH, ale vacky.
16:33:54
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
takze podtlakova regulacia je 5° od cca 300RPM hore :)
dalsia informacia :)
odstrediva regulacia je potrebna len pre rozdelovace ?
dalsia informacia :)
odstrediva regulacia je potrebna len pre rozdelovace ?
16:06:28
09.01.2007
09.01.2007

Labros
V Andrtovi
15:59:25
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
Labros: kde ten graf mozem najst ?
15:54:46
09.01.2007
09.01.2007

Labros
-> pistaa: takovýhle předstih by byl ve středních otáčkách kolem 3000 moc malý - třeba při 3000 jen 15° je málo
15:53:33
09.01.2007
09.01.2007

COL
-> pistaa: to se musi odzkouset
15:50:39
09.01.2007
09.01.2007

COL
-> Labros: No ja vysel z toho, ze kdyz pusatim plyn, tak se klapka zavre... Jde to vysvetlit i tak jak rikas, ale to uz musis vedet, ze to tak funguje. V pripade, ze se s tou informaci -takhle podanou- setkas poprve, vsadim se, si odneses spatny zaver...
15:49:34
09.01.2007
09.01.2007

pistaa
nedokazali by ste sa vyadrit pani k tomuto
"asi by som chcel moc keby som tu spravil taky rozpis a priebeh predstihu v urcitych otackach
napr.
1000RPM = 5°
2000RPM = 10°
3000RPM = 15°
4000RPM = 20°
5000RPM = 25°
6000RPM = 30°
ciste teoreticky priklad :) predpokladajme ze by nebola podtlakova regulacia viete mi napisat ako by sa takychto podmienok spraval motor ? " diky duriq and pistaa
"asi by som chcel moc keby som tu spravil taky rozpis a priebeh predstihu v urcitych otackach
napr.
1000RPM = 5°
2000RPM = 10°
3000RPM = 15°
4000RPM = 20°
5000RPM = 25°
6000RPM = 30°
ciste teoreticky priklad :) predpokladajme ze by nebola podtlakova regulacia viete mi napisat ako by sa takychto podmienok spraval motor ? " diky duriq and pistaa
15:48:37
09.01.2007
09.01.2007

Labros
-> DuriQ: a v tom pdfku co jsem ti posílal se píše, že sériově se většinou předstih nastavuje o něco nižší, než je hranice klepání, protože kolem optimálního předstihu prudce roste koncentrace NOx v emisích (zvyšuje se teplota hoření)
15:46:41
09.01.2007
09.01.2007

Labros
-> DuriQ: že můžeš přidat předstih tak, aby ti to neklepalo za žádných okolností, myslel...
15:46:39
09.01.2007
09.01.2007

COL
-> DuriQ: Ne chtel jsem rici, ze obecne na motoru muzes na volnobehu pridat volnobeh dokud to neklepe (ostatne to plati na jakemkoliv motoru), ale na skodulich je rozdil optimalniho casovani volnobehu a skutecneho pomerne veliky....
Ta podtlakova regulace, tak jak ji mame treba na skoduli se SEDRem, muze ucinkovat nejvice tehdy, kdyz se hrana prvni klapky ocitne na tesne nad otvorem, kde odvod podtlaku vyustuje. Vezmi do ruky sedr, koukni ktera dirka to je, hejbni si klapkou a ziskas predstavu. Prid nejvic tolik, kolik ukazuje graf v Andrtovi. Coz je - marne lovim v hlave... 10st KH???.... jinak pozor ty stupne v Andrtovi nejsou v KH ale ve stupnich rozdelovace.
Ta podtlakova regulace, tak jak ji mame treba na skoduli se SEDRem, muze ucinkovat nejvice tehdy, kdyz se hrana prvni klapky ocitne na tesne nad otvorem, kde odvod podtlaku vyustuje. Vezmi do ruky sedr, koukni ktera dirka to je, hejbni si klapkou a ziskas predstavu. Prid nejvic tolik, kolik ukazuje graf v Andrtovi. Coz je - marne lovim v hlave... 10st KH???.... jinak pozor ty stupne v Andrtovi nejsou v KH ale ve stupnich rozdelovace.
15:46:00
09.01.2007
09.01.2007

Labros
-> COL: tak v podstatě je pravda, co psal bitmap, pod klapkou se mega podtlak vytvoří, akorát je ještě třeba říct, že musí být klapka pootevřená, aby ten podtlak byl i těsně nad klapkou.
15:45:19
09.01.2007
09.01.2007

Labros
-> DuriQ: jak už jsme psali, podtlaková regulace funguje jen pokud je klapka pootevřená, a pokud chceš vědět kolik stupňů to bude tak na to je graf..
15:36:25
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
COL: a ako si to myslel ze sa da pridat aby to neklepalo ? na volnobehu alebo pri ubrani mi to nekleplo nikdy, nemas na mysli nedohorenu zmes ktora praskne v laufe ?
15:33:49
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
COL & all: dobre takze pri volnobehu mi to neprida nic a ako sa da zmerat kolko mi to prida pri ubrani plynu...
este dve otazocky ? zatial :)
je rozdiel pri ubrani na volnobehu a pri zatazi (napr. zo zaradenym prevodovym stupnom) ? alebo toto nema vplyv na podtlakovu regulaciu ?
este dve otazocky ? zatial :)
je rozdiel pri ubrani na volnobehu a pri zatazi (napr. zo zaradenym prevodovym stupnom) ? alebo toto nema vplyv na podtlakovu regulaciu ?
15:10:44
09.01.2007
09.01.2007

COL
-> Labros:
Priznvama, ze uplne vse jsem necetl, ale z tohole jsem tedy dovodil neco jineho
""
Ohledne podtlakove regulace mam takovou teorii. Prvni cast je, ze je to uplne na houno, druha cast je, ze kdyz treba ve 4000rpm na dalnici pustis plyn, udela se mega podtlak pod klapkou, cimz si rozdelovac prida hodne predstihu.....
""
Priznvama, ze uplne vse jsem necetl, ale z tohole jsem tedy dovodil neco jineho
""
Ohledne podtlakove regulace mam takovou teorii. Prvni cast je, ze je to uplne na houno, druha cast je, ze kdyz treba ve 4000rpm na dalnici pustis plyn, udela se mega podtlak pod klapkou, cimz si rozdelovac prida hodne predstihu.....
""
15:07:27
09.01.2007
09.01.2007

COL
-> DuriQ: Ta skodovacka prida pri volnobehu 0. Jinak se da pridat tolik, aby to jeste neklepalo...
14:55:06
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
ako pytam sa ptakoviny ale celkom ma to zaujima :)
14:50:07
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
COL: a da sa zistit o kolko prida podtlakova regulacia na predzapale pri volnobehu ? pripadne pri ubrati plynu ?
14:40:54
09.01.2007
09.01.2007

Labros
-> COL: podle mě tady nikdo netvrdil něco jiného, než cos napsal ty..
14:32:22
09.01.2007
09.01.2007

COL
A jeje: podtlakova regulace po 1001x... 
1) Na skodovce se podtlak NESNIMA v sacim potrubi - tedy pod klapkama - NYBRZ tesne NAD klidovou polohou 1 klapky. Nejaky vyznamny podtlak se tam tedy udela pouze v okamizku, kdy 1. klapka prochazi tesne kolem tohoto snimaciho otvoru. Funkce je ta, ze pri jizde po rovince s minimem plynu, kdy jde do motoru male mnozstvi smesi (tudiz napln pomaleji hori) se zvetsi predstih, cimz se zvetsi ucinnost obehu.
2) Podtlakova regulace snimana pod klapka v sacim potrubi slouzi k tomu samemu ucelu (korekce doby horeni pro relativne male mnozstvi smesi ve valci), jen jeji pusobeni muze byt v celem rozsahu motoru. Nejvetsi rozdil mezi nima se podle mne projevi na volnobeh a ve spotrebe na volnobeh.

1) Na skodovce se podtlak NESNIMA v sacim potrubi - tedy pod klapkama - NYBRZ tesne NAD klidovou polohou 1 klapky. Nejaky vyznamny podtlak se tam tedy udela pouze v okamizku, kdy 1. klapka prochazi tesne kolem tohoto snimaciho otvoru. Funkce je ta, ze pri jizde po rovince s minimem plynu, kdy jde do motoru male mnozstvi smesi (tudiz napln pomaleji hori) se zvetsi predstih, cimz se zvetsi ucinnost obehu.
2) Podtlakova regulace snimana pod klapka v sacim potrubi slouzi k tomu samemu ucelu (korekce doby horeni pro relativne male mnozstvi smesi ve valci), jen jeji pusobeni muze byt v celem rozsahu motoru. Nejvetsi rozdil mezi nima se podle mne projevi na volnobeh a ve spotrebe na volnobeh.
14:12:27
09.01.2007
09.01.2007

pistaa
-> DOOlittle: ani tebe nepadne dobre ak ti s -> DuriQ: pridame to tvojho prewo -fora diskusie vsak?? tak pls nerob zle
a chce si nechat poradit a i ja mam v tom gulass tak radte ludia pls
a chce si nechat poradit a i ja mam v tom gulass tak radte ludia pls14:11:17
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
DOOlittle: ked chces prispet tak aspon k problematike tak pls skus byt konstruktivny 

14:09:46
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
inac teraz nechcem zadret daku ptakovinu ale nemali nahodou 110R alebo 110L nahodou nastavenie predzapalu -3° az 0° ? nebolo to nahodou kvoli posunu predstihu nizsie vo vyssich otackach ?
14:08:59
09.01.2007
09.01.2007

DOOlittle
-> DuriQ: joj wajco vidim ze ta v tej robote malo biju......asi budem musiet zavolat sefovej


14:04:42
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
asi by som chcel moc keby som tu spravil taky rozpis a priebeh predstihu v urcitych otackach
napr.
1000RPM = 5°
2000RPM = 10°
3000RPM = 15°
4000RPM = 20°
5000RPM = 25°
6000RPM = 30°
ciste teoreticky priklad :) predpokladajme ze by nebola podtlakova regulacia viete mi napisat ako by sa takychto podmienok spraval motor ?
napr.
1000RPM = 5°
2000RPM = 10°
3000RPM = 15°
4000RPM = 20°
5000RPM = 25°
6000RPM = 30°
ciste teoreticky priklad :) predpokladajme ze by nebola podtlakova regulacia viete mi napisat ako by sa takychto podmienok spraval motor ?
13:58:04
09.01.2007
09.01.2007

DuriQ
bitmap: mno to neziaduci efekt aj ked pekny ale neziaduci
takze podtlakova regulacie je dvolezita ;)
takze podtlakova regulacie je dvolezita ;)13:55:32
09.01.2007
09.01.2007

bitmap - zrušená registrace
-> pistaa: -> DuriQ: Melo by vam to pri vyssich otackach hezky strilet do vyfuku, pripadne pri bohate smesi by to mohlo hodit i nejakej ten plaminek.
Nevim, ja kdyz na facku odpojil regulaci predstihu, tak se nestalo NIC
Nevim, ja kdyz na facku odpojil regulaci predstihu, tak se nestalo NIC

