Škodovka nedobíjí

prohledat
63 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 11.09.2014 do 23.10.2014, založil/a milan5698 - zrušená registrace
řadit dle data
19:03:08
23.10.2014
Tomaso435
-> srdcar 120L: relátko jsem dal hnedka své, ale rotor je děsně porezlej. ostatní se vypadá OK. takže zkusim zda pasuje rotor z jednoho fa altíku a pokud jo, složim to v jeden 70A a osadím zpět :)
18:53:03
23.10.2014
srdcar 120L
-> Tomaso435: Tady bych viděl problém spíš v relátku, buď špatně dosedaly uhlíky na rotor a nebo je relátko probité, další možností je, že zreznutím se udělala špatná kostra na relátku. Zkoušel jsi vyčistit dosedací plochu pod relátkem nebo druhé relátko? Elektrika je pěkná ku.va, hlavně když jeden pól jde přes kostru. Ještě možnost je, že by byl probitý usměrňovací můstek - některá dioda. Další možnost je, že byl altík špatně dotažený v držáku atd. Bez rozebrání to nezjistíš.



Otázkou je, jak to chceš dalece řešit a rozebírat. Já bych šel cestou nejmenšího odporu a začal kolem relátka. Jsou to 2 šroubky a hned víš, na čem jsi.5
10:17:06
23.10.2014
Tomaso435
-> MOLSO: no pokud to je stejný tak je to super, a hnedka to jdu vylistovat ven a vyměnit :) (teda z 55ky fá do 70ky fe.)

-> srdcar 120L: byly zrezlé plochy rotoru trochu i statoru. při jízdě světla blikali jak divý... utažení mustku nepomohlo moc, přisoudil sem to té rzi.... no zkusim prohodit a uvidime výsledek :)
16:01:49
22.10.2014
srdcar 120L
-> MOLSO: Tak záměnnost jsem nezkoumal, když jsem nějaký opravoval, tak jen kompletní kus, takže je to možné, jak uvádíš.
15:53:00
22.10.2014
MOLSO
-> srdcar 120L: pokial si dobre pamatam rotory feldich altikov boli tototzne, ci to bola 55 alebo 70A rozhodoval diodovy mostik, resp. statorove vinutie
15:15:10
22.10.2014
srdcar 120L
-> Tomaso435: Jestli byl vnitřek altíku feldy zrezlý, nemusí být ještě zle. Když není poškozené vinutí jak statoru tak i rotoru, tak to stačí rozebrat včetně usměrňovacího můstku a vyčistit,(proměřit diody, zda nejsou poškozené) popřípadě vyměnit ložiska a a můstek a pak bude běhat zase jako nový.



Jestli pasuje rotor z fáva do feldy altíku? Záleží na tom, zda je 55 A nebo 70 A, v tom se rotory liší, hlavně vinutím a pólovými nástavci. Pokud je stejný výkon, měl by pasovat, ale nemám to odzkoušené. Odvozuji to z toho, že škodováci nevynalézali vynalezené.



U 120-tkových altíků se rotory lišily jen vinutím a počtem pólových nástavců, rozměrově byly stejné.
09:22:28
19.10.2014
Tomaso435
-> srdcar 120L: no fáčko ho nemá :-D resp první fáčka ho nemaj, tak sem ho dodal ... :D

ono to bylo uvnitř celkem obstojně zrezlý takže......



napadá mě mužu použít rotor z favoritího altíku ? .. ten bude ale asi jinej...
upraveno 1x, naposled 19.10.2014 10:06:16
20:08:05
18.10.2014
srdcar 120L
-> Tomaso435: Co ti na altíku odešlo? Rotor toho snese opravdu hodně, většinou je to v diodovém můstku. Dej vědět.



Ta bílá krabička je odrušovací kondík, fáčko ho má taky.
upraveno 1x, naposled 18.10.2014 20:09:28
19:30:58
18.10.2014
Tomaso435
nic ? :D
00:27:52
18.10.2014
Tomaso435
kucí, když mi odešel feldí altík, vzal sem tu bílou kabičku na něm (asi něco odrušovacího) co jde z B+ do B- . přehodil sem to na fávo altík.. předpokládám že to není na škodu nebo jo ? :D

a kdyby jste někdo měli rotor fe altíku magneton 70Ah navíc z nějakýho vraku, tak ke mě prosím :) případně i s tou bílou krabičkou, a maticí hřídelky :-) kujuuu
14:29:57
21.09.2014
dragon_cb_cz
-> minno: Právě, na víkendovce bych to neřešil vůbec...



-> King: Já to prosím pěkně mám jen 20km... a i ta komatózní baterka (kterou jsem koupil s autem ve stavu klinické smrti, indikovaném napětím celých asi 1.8V 1 - tak to auto stálo několik měsíců) to zatím dává už rok a půl 4
22:43:13
20.09.2014
minno
-> King: no práveže tým, že dnes sú už škodovky prevažne len ako hobby alebo jazdenie len na zrazy a podobne, tak už sa nepoužívajú moc na krátke jazdenie na nákupy do mesta a podobne, takže o to menší dôvod meniť altíky za super mega výkonné :)
21:08:58
19.09.2014
King
-> minno: Tak pri dojizdeni 2x 55km denne do haku jsem taky nemel zadnej problem, ale to je, proznejme si to, v dnesni dobe uz dost nestandardni zpusob provozovani skochtle (dragon promine :)
08:24:03
19.09.2014
minno
By som to tiež tak moc s tými origo altíkmi nedramatizoval, rovnako ako dragon_cb_cz. Jazdím stále len origo PAL 55A a žiadny problém s odchádzajúcimi baterkami a to používam aj kopec prídavnej elektroniky (vrátame prídavných diaľkových svetiel). Samozrejme kto jazdí 5 dní v týždni len 2 km do práce a 2 km z práce, tomu nepomôže ani lepší altík a bude musieť z času na čas baterku dobiť nabíjačkou.
22:36:39
13.09.2014
King
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): Myslel jsem si to, ze to je zas nejaky zjednoduseni od nejakyho amosaka ze skoly.
22:35:27
13.09.2014
King
-> Markop: Za dobu svyho pusobeni v "soucastkovym" shopu jsem si uzil spoustu legrace s bastlirema, co si mysleli, jak maj tu teorii i praxi v pazi :-) Strejc mi dodneska dluzi basu sampanskyho, protoze se vsadil, ze sepnutej Si tranzistor musi mit Uce minimalne 0,6V - tak jsem mu na pulte predved, ze i 20mV neni problem :-) Nebo si namatkove vzpominam, ze nejmenovana skodovkarska legenda s vystudovanym FELem v jednom tematu tvrdila, ze skinefekt se pri 50Hz nemuze nijak projevovat. A temat, kde tady nekdo plamenne obhajoval zapojovani LEDek na tvrdej zdroj napeti je tady hned nekolik :-)
upraveno 1x, naposled 13.09.2014 22:36:56
22:24:43
13.09.2014
Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
-> Markop: oka, beru , já jsem nikdy diodama takový proudy nehnal, věřil jsem tomu co nám nakukal učitel 3
22:15:13
13.09.2014
Markop
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): To není jen teorie ale i praxe. Pokud by byl úbytek na diodě nezávislý na proudu, napětí na B+ altíku by bylo v rámci provozního zatížení alternátoru stále stejné, což by bylo ideální - tak tomu ale u devítidiodových altíků není, napětí klesá se zatížením, protože regler je na pomocném usměrňovači.

Moderní alternátory jsou šestidiodové, regler reguluje přímo na svorce B+ a kontrolka je zapojena jinak.
22:09:14
13.09.2014
King
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): To neni teorie, staci se kouknout do datasheetu4

Pouzit se da i ten PAL regulator, ale musel by se upravit, aby se jeho mizerna zenerkova reference porovnavala s napetim baterie, napr.
21:44:57
13.09.2014
Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
tož já nevim, nebylo by nejlepší vykašlat se na pomocnej usměrňovač,, a navrhnout vlastní dvoustupňovej tranzistorovej regler kterej bude porovnávat výstup děliče s nějakou referenční hodnotou, získanou např. ze zenerky ,,,, 47
21:40:31
13.09.2014
Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
-> Markop: no jediný způsob jak pokračovat v teorii by bylo ten úbytek změřit reálně 47 47
21:29:21
13.09.2014
King
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): To jsem se, uznavam, malinko seknul (tuhle techniku uz 8 let neprovozuju :), nicmene plati, co uz napsal Markop - ubytek na P-N prechodu KYxxx diod v pomocnym usmernovaci, zatizenych cca jenom jenom tretinou budiciho proudu, muze bejt tak 0,7V, ale pres ty hlavni KYZxxx muze jit spickove az 20A. Ani u vykonovejch diod neni vyjimkou, ze ubytek na prechodu pri takovym proudu muze bejt az 1,1V.
20:47:20
13.09.2014
Markop
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): Úbytek na diodě je závislý na proudu který jí prochází, a to kvůli rezistanci P-N přechodu. Právě proto se u těchto alternátorů snižuje při zátěži napětí na hlavním usměrňovači, aniž by nějak zasáhl regulátor. Na něm je totiž stále regulované napětí z pomocného usměrňovače. Příliš "nepatrné" to skutečně není, úbytek na výkonové diodě při maximálně přípustném proudu je zhruba dvojnásobný oproti základním zhruba 0,55V.

Je to největší nevýhoda této konstrukce.
20:28:55
13.09.2014
Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
-> Markop: no však o tom mluvím, king se mi snažil nakukat, že napětí do regulátoru jde jen přes jednu skupinu diod, tedy snížený jen jednou, kdežto na akumulátor přes dvě skupiny (tedy snížené dvakrát) , tudíž jinýmy slovy -- napětí pro regulátor i pro akumulátor jsou +/- stejné ---- a budu oponovat s tou zátěží -- úbytek napětí na diodě je jen nepatrně závislý na proudu, který jí prochází 4
20:09:37
13.09.2014
Markop
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): Pomocný usměrňovač nemá katodovou skupinu diod a proto používá záporné diody hlavního usměrňovače. Tak je to u všech devítidiodových alternátorů ve známém vesmíru. Nikde není nic sníženo "dvakrát", výstupní napětí obou usměrňovačů je při minimální zátěži alternátoru zhruba stejné.
22:43:57
11.09.2014
King
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): Tak to je vskutku neotrely pohled na fungovani old-shool PAL altiku :-)
22:23:29
11.09.2014
Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
-> King: ať na to čumim jak na to čumim, regulátor porovnává výstup pomocnýho usměrňovače oproti zemi ,, a ta zem leze přes hlavní usměrňovač, rsp. přes jednu jeho polovinu,, takže i to napětí který má k dispozici regler je snížený dvakrát 4
22:19:40
11.09.2014
Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
-> dragon_cb_cz: co naděláš 3 někdy zůstává rozum stát jak šitový baterky přežijou všecko ,, 3



tady de o sílu elektrod, čím větší startovací proud, tím víc (a tenčích) tam je elektrod, o to snáz se zlikviduje, takže do škodovky je lépe shánět něco s menším startovacím proudem, (pokud je teda krmená altíkem a zapalovaná kladívkem)4
22:18:49
11.09.2014
Tomaso435
-> King: no protože 14,4V sem jinou nedokázal docílit. měl sem jich tu plnej pytlík s ruznejma hodnotama co se v okolí hk pce dalo sehnat... takto to vyšlo nejlépe....
22:17:49
11.09.2014
Tomaso435
-> dragon_cb_cz: já tomu taky nerozumim,, zkusil sem, fungovalo. používám to :D a funguje no :)
22:17:44
11.09.2014
King
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): To je sice pekna teorie, ale ma to hacek. Napetova reference PAL regleru pro 35-55A altik je +-14V a komparator regleru to porovnava bohuzel s vystupem pomocnyho usmernovace altiku. Hlavni usmernovac je bohuzel dvoucestnej (proud jde pres 2 vyk. diody v serii) takze vystup hlavniho usmernovace si muze o 14V pri bezny zatezi tlumenejma jenom zdat.

-> Tomaso435: Proc ne, akorat mi neni jasny, proc to komplikovat paralelnim zapojovanim diod, kdyz by stacila jeden vykonejsi Shottek nebo obycejna Si 6A na zimu.
22:16:23
11.09.2014
dragon_cb_cz
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): Měřil jsem několik fungl novejch polovodičovejch regulátorů - všechny dávaly téměř nachlup přesně 14.0V.



A vápníková baterka v těch strašlivejch nedobíjejících škodovkách vydržela přes 6 let, opakovaně hluboce vybitá (v jednom případě několik měsíců)... takže bych to nedramatizoval 1
22:16:00
11.09.2014
Tomaso435
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): tím mi odcházely baterky co dva roky... tak uvidime s mojím tuningem jak vydrží... když se osvěčí, za 7 let napíšu reference, at si to mužete udělat konečně taky :D
22:14:29
11.09.2014
dragon_cb_cz
-> Tomaso435: No je fakt že polovodičům rozumím jak koza petrželi, takže ti budu věřit... a těch 14.4V je fakt ideál, ale bez tuningu na škodovce nemožno 4
22:13:51
11.09.2014
Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
-> dragon_cb_cz:



14V je jmenovitá hodnota



otevřeme-li andrta, dočteme se, že se alternétor od roku 79 kontroluje na 13,2 až 14,8 a seřizuje na 13,6 až 14.



jiné hodnoty jsou pro starší jedince - kontrola 13,0 - 14,5 , seřízení 13,5-13,9



a otočíme o stránku dál, tak polovodičovej regulátor reguluje v rozsahu 13,4 až 14,3V



===



důležitá věc je, že starý akumulátory měly desky legovaný antimonem, dolejvaly se a naprázdno nedaly víc jak 12,6V a bylo skoro jedno čím a jak se dobíjí, dneska je to všecko vápník ( pokud někde neseženeš rumunskej šmend ) a 13V je cesta k jeho rychlé likvidaci 4
22:13:15
11.09.2014
Tomaso435
-> dragon_cb_cz: právě že ne. s jednou to bylo .... tyjo abych nekecal, ale myslim že to bylo moc, tak sem dal dvě a hodnoty sou přijatelný.... nepřebíjí to, dobíjí to.. a baterku mám stále 100% dle hustoměru.. což jindy bylo na 70%..
22:11:19
11.09.2014
dragon_cb_cz
-> Tomaso435: Že jsem tak smělý, proč dvě paralelně? Úbytek napětí bude přece stejný i když tam bude jen jedna, ne?



-> Matthes, záškodník z TechWebu: Možná parodie, ale funguje....



-> Adam59: Tak to máš ten regulátor nějakej potuněnej, protože by neměl pustit ani o prd přes 14.0V... Ta malá řemenice ti akorát zajistí, že to bude dávat dost na volnoběh, jinak maximální napětí (pokud regulátor funguje) neovlivní....
22:11:09
11.09.2014
Tomaso435
-> Adam59: já s tím dloooouho laboroval.. radil mi tu srdcař120 . . nakonec nej vyšlo toto.. max to dává 14,45.. normálně tech 14,25, a olnoběh 13,6.. se zátěží jak prase teda i méně než má baterie... ale to ted řešim ztočením řemeničky o 4mm na pruměru
22:08:39
11.09.2014
Adam59
22:05:35
11.09.2014
Adam59
-> dragon_cb_cz 11.09.14 21:48:16: no mě 55A Pal Magnetron dává na volnoběh 14,4V bez zátěže se zátěží okolo 13V a při zvýšených otáčkách bez zátěže 14,5 a se zátěží 13,8V ... jen je pravda že tam mám polovodičový regulátor a malou řemenici (70mm) na altíku.



-> King 11.09.14 21:56:32: loni když jsem řešil baterku tak jsem svůj "vomet" Tipa edition 3 porovnával v obchodě s baterkama s profi zkoušečkou a nebyl až zase tak mimo, max +/- 0,2V
22:04:52
11.09.2014
Matthes, záškodník z TechWebu
-> dragon_cb_cz: Dat poradnej alternator a ne tu parodii z magnetonu.
22:04:23
11.09.2014
Tomaso435
-> dragon_cb_cz: www.gme.cz/1n5820-p223-00 2 dvě vedle sebe mezi regulátor a altík... funguje obstojně
21:59:18
11.09.2014
dragon_cb_cz
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): Možná nemělo, ale u škodovky je to prostě na volnoběh normální.



A opakuju, nechápu jak chceš u škodovky držet napětí "13,6 - 14,4 v celým rozsahu otáček a zátěže", když je tam regulátor na 14V....
21:57:29
11.09.2014
Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
tak,, vzlhledem k tomu že CAMF akumulátory mají plně nabité naprázdno 12,8V tak by nemělo dojít k tomu, aby při běžícím motorubylo na jeho svorkách p 13, a pokud ano, tak chudinka akumulátor tahá všecko sám ,,



hodnoty by se měly pohyovat mezi 13,6 - 14,4 v celým rozsahu otáček a zátěže!
21:56:32
11.09.2014
King
-> Adam59: Doporucuju cosi jako kalibraci toho cinskyho orakula, kterym to napeti meris :-)
21:48:16
11.09.2014
dragon_cb_cz
-> Adam59 11.09.14 20:14:54: Nechci rejpat, ale ty hodnoty máš dost mimo - pokud má 120L jak říká karta, tak tam teda na nezatíženej volnoběh nebude mít 14.4V nikdy - dokonce ani v žádným jiným režimu, protože regulátor reguluje na 14.0V. A pod 13V to na volnoběh klesne okamžitě jak zapne světla, to je u škodovky "norma"...



-> Matthes, záškodník z TechWebu: Hele zas bych to nedramatizoval... origo magneton 55A altík ve spotřební GLSe funguje taky, dokonce to fungovalo i se spáleným odporem v regulátoru (nabudil se až od cca 1000 otáček). Akumulátor bůh ví jak starej, když jsem auto kupoval tak jsem na něm naměřil závratné asi 2 volty, takže zjevně pár měsíců totál vyflákanej. Když jsem párkrát nechal chvíli zapnutý světla nebo tak něco tak se motor teda moc točit nechtěl (což není chyba altíku ale akumulátoru co už má malou kapacitu), ale za ten rok a půl se mi nestalo že bych nenastartoval...
20:54:24
11.09.2014
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Jozka: No ja mame dal Bosch do feldy, pac jak cuka po praze, akumulator trpi.
20:46:04
11.09.2014
Jozka
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Tak nějak..



I když osobně jsem tuhle potřebu neměl zatím ani u spotřebáků (but never say never) 5
20:42:26
11.09.2014
Matthes, záškodník z TechWebu
-> milan5698: Drzak a napinak se musi upravit.



-> Jozka: Jako otazka to je no, na jezdeni obden a minimalne to za to urcite stoji. U veterana je to sumak.
20:33:10
11.09.2014
Jozka
-> milan5698: Za tu práci to nestojí..



Resp. takhle - záleží na tom, k čemu to auto používáš..
upraveno 1x, naposled 11.09.2014 20:34:33
Extreme Tyres