
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Geometrie vlečka?
-> dušan: na zadní nápravě mám asi 2 stupně rozbíhavost a už to nejde víc srovnat ikdyž jsem napiloval drážky .. ty původní šikmý ramena mi jedno se nalomilo a kolo se sklopilo do blatníku zkoušel jsem i druhý rameno a šroubovákem jsem ho propíchnul v tom samým místě .... a tak jsem řešil problém kde vzít jiný ramena ..když je nikdo nemá ..... až na tu rozbíhavost se mi to docela povedlo .. 

-> dušan: Smát se ti nebudou ale budou hrozně nadšený 

-> minno: ja tam zajedu , pokud se mě nebudou smát 

-> dušan: zájdi s tým do servisu, tam ti geošku nastavia a máš pokoj.
-> dušan: Tak podle knížky se to měří od trubičky na hever co je v práhu ale věř tomu... 

Pevný bod na karoserii, která je po 30 letech provozu pokroucena vsema smerema?
taky se přiživím s dotazem , nikde jsem to tady nevyčetl , když budu měřit nastavení zadních kol jak se tady píše od nějakého pevného bodu na karoserii , jak zjistím že se obě kola nelámou dopředu nebo dozadu , mělo by to jít rovně napříč autem
-> Xhanz: ja ti tedka nevim, ale dycky to nejak jde.
Nevim, jaky mas moznosti, ale jestli to jeste mas na aute a nemas moznost si pripadne pujcit stahovaky pruzin, tak muzes pruzinu zmacknout a poradne zajistit ve stlacene poloze kurtnou. Pak ju muzes bez obav vymontovat a mas jistotu, ze ju tam snadno dostanes zpet.
Nevim, jaky mas moznosti, ale jestli to jeste mas na aute a nemas moznost si pripadne pujcit stahovaky pruzin, tak muzes pruzinu zmacknout a poradne zajistit ve stlacene poloze kurtnou. Pak ju muzes bez obav vymontovat a mas jistotu, ze ju tam snadno dostanes zpet.
Asi moje neznalost,ale dam tam tu pruzinu pak?
-> Xhanz: anebo ja spis spojim navolno sikmy a podelny a pak sroubuju podelny do nosniku za pomoci jak pise minno heveru s vyndanou pruzinou.
-> Tuner#2: na patek su na 20hod objednanej na geosku 

-> Xhanz: alebo skús zájsť do iného servisu. Zatiaľ by som nič nepiloval.
Spoj ramien spojíš normálne aj po rozobratí. Vyheveruj pozdĺžne rameno zospodu tak, aby ramená boli tak nejako v rovine a čo najmenej sa krížili. Až potom ten spoj rozober, prepiluj a malo by to ísť v pohode zložiť.
Spoj ramien spojíš normálne aj po rozobratí. Vyheveruj pozdĺžne rameno zospodu tak, aby ramená boli tak nejako v rovine a čo najmenej sa krížili. Až potom ten spoj rozober, prepiluj a malo by to ísť v pohode zložiť.
tak kua nevim co s tim. jestli propilovat bo jak. hlavne-to jsem resil uz v tematu rozborka vlecky- ja to rameno vyndam coz o to,ale nedovedu si predstavit jak se budu trefovat tema sroubama nazpatek-sikmy+Podelny...
V servisoch na geometrii niekedy pracujú hňupi. Pred pár rokmi keď som mal po búračke posunutý agregát aj s celou zadnou nápravou, len som o tom nevedel (mimochodom stačilo vymeniť držiaky motora a prevodovky + silentbloky) tak na geometrii povedali tiež že by bolo treba jedno koleso ešte posunúť dozadu a tak chudák môj oco prepiloval otvor v zadnom ramene a posunul to. A skutočnosť bola taká že geometria bola úplne v prdeli a súososť náprav ešte viac. Ale v tom servise nepovedali že tu máte ohnuté držiaky, zadná náprava ide mimo os, vymeňťe si to a potom príďte na geometriu. Zinkasovali prachy a hotovo.
-> minno 25.08.11 13:52:44: Já jezdím 2mm.
-> Klubko_ 25.08.11 14:07:51: JJ ale zasloužilo by si to víc do plusu.
-> Xhanz 25.08.11 15:17:17: Až taková tragédie to není, ale prostě Tě to bude dělat 4 stopy, sice nepatrně ale bude. Ani majklovi nešla jedna strana víc šoupnout, musí se propilovat a nebo to udělat na konci ramene ve spoji s buchtou.
-> Klubko_ 25.08.11 14:07:51: JJ ale zasloužilo by si to víc do plusu.
-> Xhanz 25.08.11 15:17:17: Až taková tragédie to není, ale prostě Tě to bude dělat 4 stopy, sice nepatrně ale bude. Ani majklovi nešla jedna strana víc šoupnout, musí se propilovat a nebo to udělat na konci ramene ve spoji s buchtou.
-> Xhanz: no, je to také sporné. Každopádne keby sa dalo pravé koleso viac dopredu, muselo by sa zákonite dať viac dozadu zas ľavé koleso aby sa ti ešte viac nezvýšila zbiehavosť. Otázka je, či by to potom nerozhádzalo ešte viac súososť zadnej nápravy s prednou, alebo či by sa aj súososť polepšila. Každopádne ja by som to so zbiehavosťou 2,7 mm neriskoval. Nie je to až taký extrém, aby sa ti výrazne drali gumy, ale 0-1 mm by bolo lepšie. Ja by som s tým zašiel ešte do toho servisu a spýtal sa ich na to. A snažil sa to nejako vyriešiť a zlepšiť.
A tim, ze kolo posunu dopredu udelam vetsi sbihavost ze? tim padem je to kokot a rval ho dopredu a mel ho dat dozadu?
sice jsem strojar,ale jak moc je zrovna v tomhle dulezitejch tech 2.7 mm.? budou se mi mi moc sjizdet gumy nebo jak? jestli se s tim da normalne zit,nebo je to kriticky. a hlavne:udelal to teda spatne?
-> Tuner#2: jn, mas pravdu, je tam mala rozbihavost, ale snad je tech 13' zanedbatelnych.
-> Tuner#2: teraz som pozeral do Andrta a zbiehavosť na zadnej náprave má byť 0 mm s toleranciou + 2 mm, - 1 mm (čiže -1 až +2 mm), 2,7 mm je už podľa mňa moc, ja mám nastavené myslím na 1 mm.
-> Xhanz: áno tak nejako, z priveľkej rozbiehavosti ti spravili priveľkú zbiehavosť. Na rozdiele v ľavej / pravej strane jednotlivej zbiehavosti tak nezáleží, hlavné je aby bola zadná náprava súosá s prednou a bola na nej dobrá celková zbiehavosť. Takže sa tam pekne vráť a reklamuj to.
-> Xhanz: áno tak nejako, z priveľkej rozbiehavosti ti spravili priveľkú zbiehavosť. Na rozdiele v ľavej / pravej strane jednotlivej zbiehavosti tak nezáleží, hlavné je aby bola zadná náprava súosá s prednou a bola na nej dobrá celková zbiehavosť. Takže sa tam pekne vráť a reklamuj to.
-> minno: Jakože posunuli pravy kolo moc dopredu zj? Geometrii vubec nerozumim teda, ale podle myho laickyho nazoru je to tak. protoze se mi nezda, ze by nestacila draha tej hlinikove kostky. A popripade je to takhle hodne moc spatny?
-> minno 25.08.11 13:28:22: Což by ale bylo dobře na zadku má bý 1 - 2mm myslím i v sérii (nemám u sebe knihu), je pokud dobře vidím, tak mu nebude sedět souosost když těch 2,7mm dohnali jen levým kolem = auto pojede ve 4 stopách třeba jako Majklovo princezna.
-> Klubko_ 25.08.11 12:27:53: Zdá se mě to a nebo máš vzadu malou rozbíhavost? Chlapcům se to asi nechtělo štelovat
-> Klubko_ 25.08.11 12:27:53: Zdá se mě to a nebo máš vzadu malou rozbíhavost? Chlapcům se to asi nechtělo štelovat

-> Xhanz: podľa tej tabuľky je to v protokole buď zle napísané, alebo ti to potom nejakým podivným spôsobom naozaj nesprávne našteľovali. Podľa tej tabuľky ti na zadnej náprave z rozbiehavosti -3,9 mm spravili zbiehavosť 2,7 mm, čiže to akokeby "pretiahli".
-> Klubko_: nj, jenze ty mas sbihavost ve stupnich, kdezto me to napsali v mm. Tak jsem z toho prave malinko vedle
-> Xhanz: muzes si to porovnat s mou geometrii:
img.skoda-virt.cz/vase_au ta_upload/2323_2011-05-18_ 16-47-29_1.jpg
zadni napravu jsem si setloval sam tak, ze jsem povolil spoj sikmyho a podelnyho, 5x potlacil auto na rovnym povrchu o 3m dopredu dozadu a spoj utahl. Na laserovce mi rekl, ze je OK.
img.skoda-virt.cz/vase_au ta_upload/2323_2011-05-18_ 16-47-29_1.jpg
zadni napravu jsem si setloval sam tak, ze jsem povolil spoj sikmyho a podelnyho, 5x potlacil auto na rovnym povrchu o 3m dopredu dozadu a spoj utahl. Na laserovce mi rekl, ze je OK.
Byl jsem dneska na geometrii a chci se zeptat na jednu vec. Přední nápravu mi seřídili pěkně, zadní levý taky. Ale u pravýho mi tvrdil, že je kostka už na doraze a že by to potřeboval posunout ještě dopředu, aby to vyladil. Že tak maximálně si tam vypilovat větší drážku u té kostky.
ALE: když jsem dojel, tak vpravo byla sbihavost podle protokolu -2.9. Když jsem odjížděl, tak byla +2.7. Podle mýho názoru je tam naopak velká sbíhavost a chtělo by to posunout dozadu to kolo, nebo se pletu?
EDIT: ty neviditelny hodnoty jsou šedý = dobře a konkrétně ta u levýho zadního kola je 0
ALE: když jsem dojel, tak vpravo byla sbihavost podle protokolu -2.9. Když jsem odjížděl, tak byla +2.7. Podle mýho názoru je tam naopak velká sbíhavost a chtělo by to posunout dozadu to kolo, nebo se pletu?
EDIT: ty neviditelny hodnoty jsou šedý = dobře a konkrétně ta u levýho zadního kola je 0
No jistý si nejsem , vycházím z toho ceo mi po změření řekli v tom servisu, měření jsem byl přítomen, ale prd jsem se vyznal v těch stupnicích, abych to poznal sám. Vzhledem k tomu, že pravá pneu je jetá stejnoměrně, má 3mm vzorek a levá na vnitřní straně sjetá k drátům tak bych se té hodnotě asni nedivil, myslím, že za jízdy je to taky znát, zvlášť v zatáčkách. Otázkou pro mě te´d je, jestli to vyřeším výměnou ramen, i když asi čím jiným...

-> Kočislav: Seš si jistej tím centimetrem ? To by snad ani nešlo doštelovat... Celej rozsah štelování ti dá tak 5mm... Jinak já mám kola taky 3° :(
-> Kočislav: ked uz to budes robit tak vymen obe nie? ved neni to tas taka palka
Tak v servisu mi naměřili odklon pravého kola 1° levého 3° a rozbíhavost (!) 1 cm. Oprava by vyžádala výměnu ramene - stávající je pochopitelně zahnilé.
Tak přemýšlím, jak to co nejlevněji nechat udělat, myslíte že stačí koupit jen levé podélné rameno + silentblok a pravé nechat být, když se pravá strana nesjíždí a odklon taky není špatný? Bylo by to akceptovatelné? I když vím, že rozumné by bylo koupit obě ramena a silentbloky a možná i pružiny, to by taky mohlo mít vliv na sesedlost. pružiny u nás stojí 440,- /ks ramena 275,-/ks a silentbloky 180,-/ks
Tak přemýšlím, jak to co nejlevněji nechat udělat, myslíte že stačí koupit jen levé podélné rameno + silentblok a pravé nechat být, když se pravá strana nesjíždí a odklon taky není špatný? Bylo by to akceptovatelné? I když vím, že rozumné by bylo koupit obě ramena a silentbloky a možná i pružiny, to by taky mohlo mít vliv na sesedlost. pružiny u nás stojí 440,- /ks ramena 275,-/ks a silentbloky 180,-/ks
Tak sem si koupil nový ořechy od Tony a nevypadaj nějak pevně.Provedu zkoušku

-> Daves: Tak to bych se hádal:o) 19tku poctivou 25 let starou Tonu ořech sem na tom rztrhnul vejpůl

-> zdenekz: radsi vzdy pred povolováním nakřát autogenem, už několik jsem jich ulomil

-> zdenekz: No, to určitě nebyla Tona... Kdyby totiž byla, tak prdnou ty šrouby. Tři jsem utrh. Dvoumetrovou trubkou na ráčně.
Klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat...
Asi tak nějak...
Nebo nahřát autogenem a půjde to.
Klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat, klepat kladivem a zkusit hýbat...
Asi tak nějak...
Nebo nahřát autogenem a půjde to.
-> zdenekz: třeba takovým tím křížovým šmejdem na kolové šrouby z Baumaxu to šlo

Jak povolíte šrouby? mě prdli dva 19 ořechy a pak sem se na to vys...
V novych programech na geometrii uz chybi hodnoty zadni napravy. Delal jsem ji minuly tyden.
-> Gryzly: Radsej by som to meral od niecoho co sa nemeni pri otacani kolies, napriklad od spodku zvisleho capu.
-> Kočislav: a nebo to změř od příčky motoru

-> Kočislav: tak pokud jsou měněný prahy tak to změř od středů předních kol.
Třeba Luděk má na rapidu jedno zadní kolo taky o centimetr dopředu a na vyjetých kolejích to plave jako prase, dle CHIPa
Třeba Luděk má na rapidu jedno zadní kolo taky o centimetr dopředu a na vyjetých kolejích to plave jako prase, dle CHIPa
No tady u téhle právě ty šrouby ani tolik zarezlé nejsou, takže myslím, že by i mohly jít povolit. každopádně jsem dnes měřil tu vzdálenost a je tam rozdíl téměř 1 cm. Otázkou je, jestli na to nemůže mít vliv to, že byly měněné prahy a otvor na hever může být nějak doprasený kousek stranou. Podle Cedrycha, jak jsem se dočetl, se to má měřit z kontrolních otvodů karosérie.
-> Kočislav: Pokud si doma vyměníš kostku na geometrii a rozhejbeš spoj ramen, tak ti to udělaj prakticky kdekoliv
-> Kočislav: no záleží jestli tě s tím taky někam nepošlou. většinou tam totiž nejdou ani povolit šrouby.
Nemáte někdo zkušenost s tím, kdo a za kolik by v Praze případně tu sbíhavost kvalifikovaně (!) udělal?
Silentblok je dobrý, Ramena i ohlá nepřijdou, zkusím poměřit to co říká Gryzly. Přijde mi právě divné, že ač jsou ta kola štelovatelná v poměrně malém rozmezí co se týče sbíhavosti, toto mi přijde jako výrazné odklonění. Znova jsem se díval na tu pneu - zvnějšku není vůbec vidět, že by byla sjetá. Sjeté jsou dohladka poslední cca 4 cm, hrana a dokonce i vnitřní bok té pneu. Z hrany právě lezou ty drátky.
-> Kočislav 09.09.07 11:03:51: Blbá sbíhavost
podle mě to kolo je posunuté smrem dopředu dozadu. zmer vzdalenost od středu matice zadního kola po trubku na hever nebo po přední kolo, podle mě tam bude blbá sbíhavost.
-> Kočislav: co uchycení v kastli to je dobré? Silentblok? není ohlé šikmé rameno? či prasklá nebo hodně unavená pružina?
Mám nepříjemný problém po koupi stotřicítky, levé zadní kolo se výrazně sjíždí z vnitřní strany a to i z boku! Z vnějšku je na pneu 5mm vzorku a na vnitřní hraně už z ní koukají dráty! Obě kola mají průměrná áčka, i když to levé větší.
Když jsem auto zvednul na hever tak, aby byla obě kola ve vzduchu, osa tlumič, pružina byla u pravého kola zcela svislá, ale to levě mířilo i v nezatíženém stavu viditelně šikmo vlevo.
K tomu bych se chtěl zeptat, jestli máte nějakou zkušenost s takovýmto jevem, protože nevím, jestli takový výrazný odklon má na svědomí čistě jen špatná geometrie nebo je třeba hledat závadu jinde. Ramena mi deformovaná nepřijdou.
Když jsem auto zvednul na hever tak, aby byla obě kola ve vzduchu, osa tlumič, pružina byla u pravého kola zcela svislá, ale to levě mířilo i v nezatíženém stavu viditelně šikmo vlevo.
K tomu bych se chtěl zeptat, jestli máte nějakou zkušenost s takovýmto jevem, protože nevím, jestli takový výrazný odklon má na svědomí čistě jen špatná geometrie nebo je třeba hledat závadu jinde. Ramena mi deformovaná nepřijdou.