Tak jsem zkontroloval brzdové válečky a samostavy.
Nejdřív jsem před sundáním bubnů párkrát našlapal brzdu, ale pod všema čtyřma prachovkama to bylo suché, tak válečky netečou.
Samostavy jsem zkoušel s nasazeným bubnem ( jen rukou bez utažení matice ) ten mechanismus se pohne jen trochu, bez bubnu vyjede dále, v obou případech drží a nedá se povolit rukou jen kleštěma, pak to pružina zase stáhne k sobě. Tak to asi je v pořádku.
Takže zbývá, že tam je přece jenom někde ještě vzduch nebo brzdový válec. Zkusím rozchodit odvzdušňováky vepředu a pomalu se začnu připravovat na výměnu brzdového válce, založím na to zvláštní téma.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Svítí červené světýlko ((!))
10:32:05
06.10.2015
06.10.2015

IJK
18:52:10
24.09.2015
24.09.2015

Jozka
-> IJK: To by taky značně prodlužilo dráhu pedálu.. v závislosti na opotřebení obložení samozřejmě - neb s novýma čelistma je to tak akorát nasadit buben.
14:19:01
24.09.2015
24.09.2015

IJK
Dík za odpověď !
Myslím, že to cvakání bude asi mezi písty válečku, tlačítky a čelistma. Co kdyby to bylo obráceně, že by kouslý nebyl ale pružiny by čelisti vždy stáhly k sobě ( samostavy by neudržely správnou vůli ).
Myslím, že to cvakání bude asi mezi písty válečku, tlačítky a čelistma. Co kdyby to bylo obráceně, že by kouslý nebyl ale pružiny by čelisti vždy stáhly k sobě ( samostavy by neudržely správnou vůli ).
11:23:56
24.09.2015
24.09.2015

Jozka
-> IJK: Samostavy moc neumím, mám je jen na 1. autě, ale cvakání jsem si nevšiml žádnýho a kontroloval při sundaným bubnu - "odjistit" vhodným nástrojem = pružiny stáhnou čelisti k sobě, opatrně šlápnout = táhlo popoleze a zaaretuje se v nové poloze.. Jakž takž se po namontování dá fce ověřit přes zmenšující se krok pedálu, ale takhle za provozu spíš nee, zvlášť kdyby opravdu některej kouslej byl.
08:06:57
24.09.2015
24.09.2015

IJK
Děkuji za odpovědi !
Ještě jak mám zkontrolovat samostavy ? Při šlapání na brzdu je slyšet v zadním bubnu cvakání, jak se vymezují vůle, ale to je asi normální.
Ještě jak mám zkontrolovat samostavy ? Při šlapání na brzdu je slyšet v zadním bubnu cvakání, jak se vymezují vůle, ale to je asi normální.
17:54:52
23.09.2015
23.09.2015

isti
-> IJK: Podla mňa vymeň hbv a budeš mať pokoj,možno to netečie ale vo vnútri to môže pretiecť ako píše Jožka.
20:20:21
21.09.2015
21.09.2015

Jozka
-> IJK: To protejká sem tam uvnitř, zvenka není vidět nic.. a jo, kouslý samostavy krok pedálu prodlouží když ubyde tloušťka obložení.
20:05:52
21.09.2015
21.09.2015

IJK
Brzdový válec šrouby jsem neodvzušňoval, proto jsem si vyrobil ten přípravek.
Ještě k netěsnosti. Určitě nikde nic vyloženě nestříká, kapalina z nádobky neubývá.
Válečky, ale když jsem je mazal brzdovkou a když jsem je držel v ruce tak netěsnily (na jedné straně je Fragokov, na druhé straně čínský, ale v ruce těsnil lépe) možná že aby těsnily potřebují tlak. Auto, ale brzdí a i když je auto na heveru a roztočím kolo tak když se šlápne na brzdu tak také brzdí a techničákem to prošlo.Nikde nic pod kolem neteče. Pokud by se to kontrolovalo měly by se odhrnout manžetky a pod nima by to mělo být suché ?
Brzdový válec tam je od roku 1998, kdy jsem si všiml, že jak je takový vlnovec z posilovače brzd u pedálu tak uvnitř byla nějaká filcová podložka a když jsem na ni sáhl měl jsem prst od kapaliny. Znamý mechanik říkal, že to nic není, ale válec preventivně vyměnil, ale ten "prst od kapaliny" byl pořád.
Pokud by válec podtékal bylo by to vidět zde ? Nebo až po odmontování od posilovače ? On by ale mohl podtékat plovoucí píst a to by možná vidět nebylo ( novější Škodovky mají zadní okruh zapojen nahoře ). Možná i ventily co těsní válec a vyrovnávací nádobku, třeba by mohl odstříknout do nádobky ?
S výměnou by ale byl problém s těmi zarezlými šrouby vepředu. Je tam silný nánost rzi pochybuji, že by se podařily lehko povolit spíše by se zlomily.
Válec by se musel použít čínský, sice Fragokov je vyrábí, ale na rozdíl od válečků jsem je v českých katalozích neviděl.
Co ještě samostavy ? Pokud by se sundavaly bubny bylo by dobré je zkontrolovat také.
Ještě k netěsnosti. Určitě nikde nic vyloženě nestříká, kapalina z nádobky neubývá.
Válečky, ale když jsem je mazal brzdovkou a když jsem je držel v ruce tak netěsnily (na jedné straně je Fragokov, na druhé straně čínský, ale v ruce těsnil lépe) možná že aby těsnily potřebují tlak. Auto, ale brzdí a i když je auto na heveru a roztočím kolo tak když se šlápne na brzdu tak také brzdí a techničákem to prošlo.Nikde nic pod kolem neteče. Pokud by se to kontrolovalo měly by se odhrnout manžetky a pod nima by to mělo být suché ?
Brzdový válec tam je od roku 1998, kdy jsem si všiml, že jak je takový vlnovec z posilovače brzd u pedálu tak uvnitř byla nějaká filcová podložka a když jsem na ni sáhl měl jsem prst od kapaliny. Znamý mechanik říkal, že to nic není, ale válec preventivně vyměnil, ale ten "prst od kapaliny" byl pořád.
Pokud by válec podtékal bylo by to vidět zde ? Nebo až po odmontování od posilovače ? On by ale mohl podtékat plovoucí píst a to by možná vidět nebylo ( novější Škodovky mají zadní okruh zapojen nahoře ). Možná i ventily co těsní válec a vyrovnávací nádobku, třeba by mohl odstříknout do nádobky ?
S výměnou by ale byl problém s těmi zarezlými šrouby vepředu. Je tam silný nánost rzi pochybuji, že by se podařily lehko povolit spíše by se zlomily.
Válec by se musel použít čínský, sice Fragokov je vyrábí, ale na rozdíl od válečků jsem je v českých katalozích neviděl.
Co ještě samostavy ? Pokud by se sundavaly bubny bylo by dobré je zkontrolovat také.
16:52:13
21.09.2015
21.09.2015

palinator
-> Syny 21.09.15 15:11:46:
Lepší je to udělaný víčko než to tahat přes pedál.
-> IJK:
Průtokový šrouby na HBV jsi povoloval/zkoušel tudy odvzdušnit?
Lepší je to udělaný víčko než to tahat přes pedál.
-> IJK:
Průtokový šrouby na HBV jsi povoloval/zkoušel tudy odvzdušnit?
15:35:30
21.09.2015
21.09.2015

Jozka
-> IJK: Pokud jsi neměl zadní okruh otevřenej příliš dlouho (nebo měl hadice "zaštípnutý"), předek se při výměně zadních válečků zpravidla nezavzdušní a netřeba s ním dovádět.. na dálku odhadovat tohle se ne vždy úplně dá, ale taky bych si tipnul, že se píst v HVB dostal jinam, než byl zvyklej a už netěsní správně.. ono na to totiž kolikrát stačí jen výměna kapaliny.
15:34:23
21.09.2015
21.09.2015

Syny
-> IJK: To ze si do nej nesahal neznamena, ze problem nemuze mit. Odvzdusnovaky zkus povolit. Prolej je poradne brzdovkou a zkousej to postupne povolovat. Kdzy uz se s tim delas, tak to udelej cele a poradne, jinak to nema moc smysl. Teoreticky se tam mohl dostat vzduch pri vymene prasatek a odvzdusnovani zadku.
15:28:09
21.09.2015
21.09.2015

IJK
Přesně tak to děláme, ale žádné bubliny nejdou a na pedál to vliv nemá. Možná kdyby ten vzduch byl až u brzdového válce, že by se neposunul až dozadu, proto jsem si hrál s tím lehkým šlapáním a vytáhl z toho dvě hadičky, ale dokončeno to bylo tak jak píšeš.
Ještě jsem se zapoměl zmínit. Přední okruh neodvzdušňuji, protože má zarezlé odvzdušňováky, ale do toho jsem nezasahoval a na techničáku bez problémů prošel.
Ještě jsem se zapoměl zmínit. Přední okruh neodvzdušňuji, protože má zarezlé odvzdušňováky, ale do toho jsem nezasahoval a na techničáku bez problémů prošel.
15:11:46
21.09.2015
21.09.2015

Syny
-> IJK: To chce delat ve dvou: Jeden zacne slapt na pedal a druhej povoli odvzdusnovak a kdyz uz je pedal skoro na zemi, tak zase odvzdusnovak utahnout a pedal pustit - nasaje to brzdovku z nadobky atd... Takhle to opakovat dokola, dokud z toho nepujde jen cista brzdovka bez bublin.
15:03:12
21.09.2015
21.09.2015

IJK
Jenomže ono to není ani jedno. Rozhodně pedál nepruží jako třeba když se zacpe pumpička na kolo a pohybuje se pístem. A ani neklesá. Spíše se dostane do jednoho místa tam je odpor větší a po silném tlačení se ještě posune dál tam je už tvrdý.
Pokud by tam byl ještě vzduch bylo by to lepší, ale nevím zkoušel jsem to několikrát odvzdušňovat a žádné bublinky nejdou. Vyrobil jsem z víčka od nádobky a cykloventilku přípravek na odvzdušnění, ale je to špatně utěsněné vytlačilo to asi 25 cm kapaliny do 1 m hadičky, pak už nešlo nic. Pak jsem si s tím hrál a šlapal jsem lehce na pedál a vytlačil při otevřeném odvzdušňováku asi dvakrát celou 1 m hadičku, pak už ale také nešlo nic, dokončil jsem to normálním odvzdušněním se zavřeným odvzdušňovák našlapáním a povolením, na druhé straně to šlo také jen s našlapáním. Žádné bublinky nešly na pedál to nemělo vliv. Nevíte jestli už je to dost, že tam vzduch není a měl bych se podívat na netěsnost ?
Pokud by tam byl ještě vzduch bylo by to lepší, ale nevím zkoušel jsem to několikrát odvzdušňovat a žádné bublinky nejdou. Vyrobil jsem z víčka od nádobky a cykloventilku přípravek na odvzdušnění, ale je to špatně utěsněné vytlačilo to asi 25 cm kapaliny do 1 m hadičky, pak už nešlo nic. Pak jsem si s tím hrál a šlapal jsem lehce na pedál a vytlačil při otevřeném odvzdušňováku asi dvakrát celou 1 m hadičku, pak už ale také nešlo nic, dokončil jsem to normálním odvzdušněním se zavřeným odvzdušňovák našlapáním a povolením, na druhé straně to šlo také jen s našlapáním. Žádné bublinky nešly na pedál to nemělo vliv. Nevíte jestli už je to dost, že tam vzduch není a měl bych se podívat na netěsnost ?
11:36:58
21.09.2015
21.09.2015

Jozka
-> IJK: Rozdíl je zhruba ten, že při (už trochu větším) zavzdušnění ten pedál sešlápnutej "pruží", jak stlačuješ vzduch a při netěsnosti sešlápnutej klesá zvolna dolů.. Možná to ale někdo umí popsat i líp..
11:13:04
21.09.2015
21.09.2015

IJK
-> Syny: Na STK mají stroj na měření brzd (válce). Tady zrovna mají i velký ciferník s dvěma ručičkama a pod tím digitálně se zobrazuje rozdíl obou brzd. Ten stroj se dá použít, že měří brzdy jen na jednom kole a současně na obou. Technik točil válcem s levým zadním kolem a brzdil pedálem, pak s pravým a pak současně a rozdíl se snižoval až to prošlo.
TO ALL : Dá se nějak poznat zda jde o špatné odvzdušnění nebo o netěsnost ?
TO ALL : Dá se nějak poznat zda jde o špatné odvzdušnění nebo o netěsnost ?
09:37:28
21.09.2015
21.09.2015

Syny
-> IJK: A kolik tech brzd v tom aute mas?
Nejak jsem to s tim technikem nepochopil...
Kazdopadne rozdil 70% je docela dost na to, abys s tim neco delal. Dle vseho bych to typoval na hlavni brzdovy valec. Pri odvzdusnovani velice dasto rad odchazi, jelikoz se jeho zdvih dostava do mist, kde normalne nepracuje a odejdou gumicky. Nemas posilovac brzd od brzdovky?

Kazdopadne rozdil 70% je docela dost na to, abys s tim neco delal. Dle vseho bych to typoval na hlavni brzdovy valec. Pri odvzdusnovani velice dasto rad odchazi, jelikoz se jeho zdvih dostava do mist, kde normalne nepracuje a odejdou gumicky. Nemas posilovac brzd od brzdovky?
08:40:14
21.09.2015
21.09.2015

IJK
Tak jsem ten zdvih pedálu změřil. ( Sice přesnost nic moc. ) Hodnota A podle obrázku 7,5 cm. Hodnota B nejvyšší zdvih 12 cm (světýlko svítí) a mezi 10 a 11 cm to ještě nesvítí. To by odpovídalo hodnotě z knihy, že to má sepnout mezi 10 a 11 cm. Tak je asi v pořádku. Dále jsem zjistil, že plíšek spínače co tvoří "spoušť" je lesklý jak tam zajíždí výstupek na pedálu.
Když to zkouším po několika dnech tak někdy napoprvé se tam pedál nedostane až na druhé sešlápnutí, ale pak už se tam dostává lehčeji (než prvně). Zkoušel jsem to i rukou jednou se dostanu do místa kde to ještě nesvítí a teprve dvěma to jde stlačit až tam co to svítí.
Ono se to stalo při techničáku. Vyměnil jsem oba brzdové válečky. Stroj ukazoval i tak rozdíl 70 %. Tak technik šlapal střídavě jednu a druhou brzdu rozdíl se snižoval až se to chytlo. Hodnota na stroji někde okolo 1 možná lehce pod. Tak to prošlo. Pak jsem si všiml, že svítí červené světýlko. Několikrát jsem to zkoušel odvzušňovat, ale je to pořád to samé.
Když to zkouším po několika dnech tak někdy napoprvé se tam pedál nedostane až na druhé sešlápnutí, ale pak už se tam dostává lehčeji (než prvně). Zkoušel jsem to i rukou jednou se dostanu do místa kde to ještě nesvítí a teprve dvěma to jde stlačit až tam co to svítí.
Ono se to stalo při techničáku. Vyměnil jsem oba brzdové válečky. Stroj ukazoval i tak rozdíl 70 %. Tak technik šlapal střídavě jednu a druhou brzdu rozdíl se snižoval až se to chytlo. Hodnota na stroji někde okolo 1 možná lehce pod. Tak to prošlo. Pak jsem si všiml, že svítí červené světýlko. Několikrát jsem to zkoušel odvzušňovat, ale je to pořád to samé.
10:54:28
18.09.2015
18.09.2015

Syny
Bud je v systemu stale vzduch a nebo odesel HBV pri odvzdusnovani 

09:41:04
18.09.2015
18.09.2015

Jozka
-> IJK: Zajímavý, že tohle po zásahu brzd.. mě když začal ten spínač (zkraje při brždění "nadoraz") rozsvěcovat tu a tam kontrolku, skončilo ladění a pozorováním tím, že se postupně zvyšovala četnost a nakonec to skončilo výměnou HVB.. propouštěl.
Ono to na fci brzd nemá vliv, můj dojem je, že snímač polohy pedálu je tam proto, aby se i při poruše jednoho z okruhů neopřel pedál o podlahu, ale zas úplně na lehkou váhu bych to taky nebral. A jak se to měří, to taky netuším, ale je to nejspíš přímka na tý kruhový výseči...
Ono to na fci brzd nemá vliv, můj dojem je, že snímač polohy pedálu je tam proto, aby se i při poruše jednoho z okruhů neopřel pedál o podlahu, ale zas úplně na lehkou váhu bych to taky nebral. A jak se to měří, to taky netuším, ale je to nejspíš přímka na tý kruhový výseči...

09:09:41
18.09.2015
18.09.2015

Vojťas
-> IJK: a neubejva ti brzdovka? mohlo by bejt ze ti pri tom jak jeste trochu prislapnes, pokud se teda nejak zmeni ta sila kterou musis vynalozit, by ti to nekde uteklo, nebo treba v HBV to protect... nevim hadam 

23:36:25
17.09.2015
17.09.2015

palinator
Jinak ty 2 závorky, vykřičník a další 2 závorky mi připomínaj piktogram dvou lesbiček.
Těm občas taky svítí červené světýlko.

Těm občas taky svítí červené světýlko.
23:34:27
17.09.2015
17.09.2015

palinator
Ještě je alternativa ten spínač uplně odpojit, protože beztak tvoří prvek pouze zesložiťující a matoucí, s využitím téměř nulovým. 

23:28:47
17.09.2015
17.09.2015

Matthes, záškodník z TechWebu
-> Mr._Nosferatu: Tyhle typy uz nemaj mereni hladiny v nadobce ne? Ta kontrolka jen signalizuje propad pedalu pod nakou hranici...
23:12:13
17.09.2015
17.09.2015

Mr._Nosferatu
Tak mě napadá, máš tam dost kapaliny ? Aby se to nerozsvítilo v důsledku nízký kapaliny
23:11:05
17.09.2015
17.09.2015

King
-> IJK: Chlape, nedelej z toho rocket science, je to stara škochtle! :-)
20:04:13
17.09.2015
17.09.2015

IJK
Našel jsem v knize toto : Spínač signalizace zdvihu pedálu se ustaví tak, aby při zatlačeném bočním tlačítku došlo k jeho uvolnění při zdvihu pedálu na středu šlapky 100 až 110 mm.
Pedál se, ale pohybuje po kruhové dráze. Měří se to jako rozdíl výšek kolmo k zemi A, nebo tětiva oblouku B, nebo délka oblouku C ?
Pedál se, ale pohybuje po kruhové dráze. Měří se to jako rozdíl výšek kolmo k zemi A, nebo tětiva oblouku B, nebo délka oblouku C ?
15:20:57
17.09.2015
17.09.2015

IJK
-> King: Dík za odpověď. Taky myslím, ale právě než půjdu kontrolovat brzdovou soustavu, tak bych chtěl mít jistotu že to je v pořádku. Nějak to změřit.
13:57:36
17.09.2015
17.09.2015

King
-> IJK: Ciste selskym rozumem - pokud ten spinac nedelal problemy pred opravou a najednou spina, spis bych to videl na nedostatky v brzdovy soustave...
10:01:51
17.09.2015
17.09.2015

IJK
Po výměně válečku na obou zadních brzdách (Škoda 105 L, s posilovačem a brzdovým válcem pro válečky s písty 19 mm) a odvzdušnění se mi při silném sešlápnutí brzdového pedálu zapíná vypínač výstražného červeného světýlka na palubní desce. Přesně to je, že sešlápnu, pedál je tvrdý a když ještě trochu přišlápnu tak se mírně posune a vypíneč sepne.
Nevíte jak zkontrolovat jestli ten spínač je správně nastaven a pedál se skutečně dostal za dovolený rozsah ? Myslím, že bude v pořádku a závada bude jinde, ale je jednodušší zkontrolovat to nejdřív tady než se pustit do kontroly brzdového válce a válečků.
Děkuji za odpovědi IJK
Nevíte jak zkontrolovat jestli ten spínač je správně nastaven a pedál se skutečně dostal za dovolený rozsah ? Myslím, že bude v pořádku a závada bude jinde, ale je jednodušší zkontrolovat to nejdřív tady než se pustit do kontroly brzdového válce a válečků.
Děkuji za odpovědi IJK