skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Vystuzenie vlečky
23:15:45
30.12.2013
30.12.2013

Cempyk
Díky :))
23:00:52
30.12.2013
30.12.2013

Kocvin
-> Cempyk: staré poctivé lino!
Né ta dnešní pěna..

22:59:21
30.12.2013
30.12.2013

Cempyk
Chci se zeptat má to být starý lino takový to tvrdý nebo může bejt novější ( měkčí)
16:37:04
15.06.2013
15.06.2013

DEKODOVAC
som vystužil

12:17:18
10.06.2013
10.06.2013

minno
Ad. trubičky - Obidva názory sú správne. Teoreticky by bolo správne, aby boli trubičky po dotiahnutí spoja stiahnuté medzi ramenami na fest bez vôle, v praxi sa ale ukázalo, že je to prinajmenšom častokrát veľmi namáhavým spôsobom dosiahnuteľné a navyše netrvácne.
1. LA dokumentácia uvádza skrátiť trubičky na presne stanovenú dĺžku = takto dlhé trubičky sú pri LA spoji ramien takmer vždy v smere zhora nadol voľné. Ak by mali byť trubičky na fest, v dokumentácii by sa uvádzal návod ako správnu dĺžku trubičiek dosiahnuť.
2. Trubičky sú zo slabého materiálu, dotiahnutie na správny moment veľmi ľahko spôsobí zbortenie trubičky.
3. V praxi náprava spoľahlivo funguje aj s trubičkami "nešitými na mieru", takže je asi zbytočné sa tým zapodievať a zakaždým trubičky upravovať na mieru. Osobne s takouto nápravou najazdené za 2 roky 40 tis. km a žijem :)
1. LA dokumentácia uvádza skrátiť trubičky na presne stanovenú dĺžku = takto dlhé trubičky sú pri LA spoji ramien takmer vždy v smere zhora nadol voľné. Ak by mali byť trubičky na fest, v dokumentácii by sa uvádzal návod ako správnu dĺžku trubičiek dosiahnuť.
2. Trubičky sú zo slabého materiálu, dotiahnutie na správny moment veľmi ľahko spôsobí zbortenie trubičky.
3. V praxi náprava spoľahlivo funguje aj s trubičkami "nešitými na mieru", takže je asi zbytočné sa tým zapodievať a zakaždým trubičky upravovať na mieru. Osobne s takouto nápravou najazdené za 2 roky 40 tis. km a žijem :)
11:57:45
09.06.2013
09.06.2013

Pavel P..
-> Bukaj: Ty gumy mezi ramena jak píšeš v kuse v metráži jsou druhovýroba měkká jak žvejkačka... originál je taková tvrdá guma lámací jak tabulka čokolády... mám jich doma několik a jsou na nich ještě cenovky z Mototechny s číslem dílu...
dával jsem taky lino a to dvě vrstvy slepený lepidlem, trubičky zůstaly původní a vše drží jak má... lino je zmáčknutý na fest a trubky jsou akorát.
dával jsem taky lino a to dvě vrstvy slepený lepidlem, trubičky zůstaly původní a vše drží jak má... lino je zmáčknutý na fest a trubky jsou akorát.
07:59:22
09.06.2013
09.06.2013

Bukaj
-> Tuner#2:
Nějaký ten mm rozdílu tam moc nehraje roli, když z obou stran spoje je 5 mm guma, která se zmáčkne klidně o polovinu a trubička není z tak pevného materiálu, aby se nemohla také trošku deformovat. Na garančce se dotahovalo spousta šroubových spojení a bylo nějaké z nich "navolno"?
Spojení dílů, zvláště pak podvozku (náprav) je dosti namáháno a za provozu si díly prostě "sednou". Dnes se používají k těmto účelům samojistící matice a lepené šroubové spoje, ale tehdy v AZNP nic takového neměli, tak bylo potřeba dotahovat.
Uznávám, že pružné spojení podélného ramene se šikmým přes gumu nebyl u vlečky dobrý nápad, ale bylo to zřejmě přijatelné řešení z hlediska nákladů.
Netuším, jak zjistit, jestli je trubička na origo vlečce volná, nebo stažená - když to rozebereš, tak už to moc nepoznáš
Ale řeší se tu ptákoviny - dělejte si to na svém autě, jak chcete, fungovat to bude tak i tak
Nějaký ten mm rozdílu tam moc nehraje roli, když z obou stran spoje je 5 mm guma, která se zmáčkne klidně o polovinu a trubička není z tak pevného materiálu, aby se nemohla také trošku deformovat. Na garančce se dotahovalo spousta šroubových spojení a bylo nějaké z nich "navolno"?

Uznávám, že pružné spojení podélného ramene se šikmým přes gumu nebyl u vlečky dobrý nápad, ale bylo to zřejmě přijatelné řešení z hlediska nákladů.
Netuším, jak zjistit, jestli je trubička na origo vlečce volná, nebo stažená - když to rozebereš, tak už to moc nepoznáš

Ale řeší se tu ptákoviny - dělejte si to na svém autě, jak chcete, fungovat to bude tak i tak

01:22:38
09.06.2013
09.06.2013

Tuner#2 - zrušená registrace
OK takže podle Matthese je trubička přesně broušená a stejně tak i příložka a protikus v ramenu? Hmm, je škoda, že jsem se nikdy s takovou nápravou nesetkal, vždy jen odlitek s otřepkama.
1. Měl jsem v ruce několik origo trubiček, lišili se délkou mnohdy i v řádu mm
2. Měl jsem v ruce několik origo podélných ramen. Dle Vaší teorie by teda na výšku museli být všechny na desetinu přesně vylisované. To se taky neschoduje s mým poznatkem, že do jednoho šla L/A výztuha a ještě tam měla vůli a do jiného se musela líznout. V ramenech byl opět rozdíl v řádu mm na výšku.
3. Pokud by se spoj utáhnul jak píšete, proč by se na garančce spoj přetahoval? To byl mimo jiné jeden z argumentů Petra.
4. Proč origo auto s nikdy nerozebranou nápravou má trubičku s mezerou?
5. Trubička rozpírá kostku na sbíhavost proto se tak jmenuje.
Ať si to každý přebere...
1. Měl jsem v ruce několik origo trubiček, lišili se délkou mnohdy i v řádu mm
2. Měl jsem v ruce několik origo podélných ramen. Dle Vaší teorie by teda na výšku museli být všechny na desetinu přesně vylisované. To se taky neschoduje s mým poznatkem, že do jednoho šla L/A výztuha a ještě tam měla vůli a do jiného se musela líznout. V ramenech byl opět rozdíl v řádu mm na výšku.
3. Pokud by se spoj utáhnul jak píšete, proč by se na garančce spoj přetahoval? To byl mimo jiné jeden z argumentů Petra.
4. Proč origo auto s nikdy nerozebranou nápravou má trubičku s mezerou?
5. Trubička rozpírá kostku na sbíhavost proto se tak jmenuje.
Ať si to každý přebere...
00:01:21
09.06.2013
09.06.2013

U-Geen
OT promazano
23:57:10
08.06.2013
08.06.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
-> VeTeV: Pokud to shrneme, tak jiz recene argumenty pro "nas" jsou:
1) Sroub srouboveho spoje musi byt pevne utazen, aby bylo dosazeno urcite predpeti. Proto to nesmi drzet na gume.
2) Sroub nesmi byt namahan jinak nez na tah. Pokud neberu tzv. pridruzeny ohyb a zkrut, ktery vznika pri dotahovani.
3) Trubicka se v KND jmenuje rozperna trubka. Takze asi ma NECO rozpirat - tedy prilozku a rameno.
Argumenty proti nam:
1) Nekdo rikal, ze to ma byt kratky.
1) Sroub srouboveho spoje musi byt pevne utazen, aby bylo dosazeno urcite predpeti. Proto to nesmi drzet na gume.
2) Sroub nesmi byt namahan jinak nez na tah. Pokud neberu tzv. pridruzeny ohyb a zkrut, ktery vznika pri dotahovani.
3) Trubicka se v KND jmenuje rozperna trubka. Takze asi ma NECO rozpirat - tedy prilozku a rameno.
Argumenty proti nam:
1) Nekdo rikal, ze to ma byt kratky.
23:53:45
08.06.2013
08.06.2013

Bukaj
-> matoo: 

23:52:04
08.06.2013
08.06.2013

matoo
-> Bukaj: a dopadne to takto nejako
23:50:46
08.06.2013
08.06.2013

Bukaj
Zkusil někdo u vlečky svařit podélné a šikmé rameno napevno (po seštelování geometrie)?
Tak má řešenou "vlečku" spousta aut Maluchem počínaje a náklaďáky konče
Odpadlo by tím kroucení vlečky v jejím nejslabším místě - pružném spoji
Tak má řešenou "vlečku" spousta aut Maluchem počínaje a náklaďáky konče


23:48:56
08.06.2013
08.06.2013

VeTeV
Bylo by fakt dobry tu trubickovou teorii rozcisnout na zaklade technickejch poznatku a argumentu...
23:37:36
08.06.2013
08.06.2013

Bukaj
Na 130L mám vlečku bez jakékoli výztuhy, dokonce i podélná ramena mám neoriginální (bez přidaných výztužných pásků, jaké se dávaly na vlečková ramena) a také jezdím.
Gumy mezi ramena jsem dával originální - ty, co jsou v kuse a je nutno je nařezat na požadovanou délku. Ty druhovýrobní, které jsou dostupné i dnes a jsou formované, jsou trochu měkčí a hlavně rychle stárnou (puchřejí). Lino asi funguje nejlíp.
Jinak co se trubiček týče, tak zastávám stejný názor, jako většina zde diskutujících - že mají být stažené - m8rinek tu hezky popsal důvody
A také se to jmenuje rozpěrná trubka
Tak a do mne...

Gumy mezi ramena jsem dával originální - ty, co jsou v kuse a je nutno je nařezat na požadovanou délku. Ty druhovýrobní, které jsou dostupné i dnes a jsou formované, jsou trochu měkčí a hlavně rychle stárnou (puchřejí). Lino asi funguje nejlíp.
Jinak co se trubiček týče, tak zastávám stejný názor, jako většina zde diskutujících - že mají být stažené - m8rinek tu hezky popsal důvody


Tak a do mne...

23:11:14
08.06.2013
08.06.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
-> Tuner#2 08.06.13 23:06:46: (smazano moderatorem) m8rinek to krasne sepsal a technicky smyslejicimu cloveku je jasny jak to mysli. Mas ty taky nejaky argument nebo budes porad rikat ze mas pravdu, protoze nekdo rikal, ze to tak je?
23:08:42
08.06.2013
08.06.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
m8rinek, Vetef: Ano panove, tenhle nazor se tu snazim prosadit X let, ale vzdy jsem byl odstrcen se slovy, ze to funguje i s kratkejma trubickama, tak to musi bejt spravne...
Technicky argument vsak podan nebyl.
Technicky argument vsak podan nebyl.
23:03:41
08.06.2013
08.06.2013

m8rinek
Je mi u prdele nějaká žabomyší válka, ale přistoupím li k tomu po strojařsku, tak při tvorbě šroubovýho spoje, kterej zde bezpochyby jde o těsné dosednutí dílců a vytvoření třecí vazby, utahujeme šroub dál na předepsaný utahovací moment tak, aby nám vzniklo optřebné předpětí zabraňující pohybu a povolení.
Takže pokud trubičku vynechám a dotahuju přes pružnej člen, nikdy nedojde k
dosednutí a předpětí který v době utahování vytvořím je při vymačkání gumy (jasně ona se nevymačká, ale je to prostě špatně) to tam a spoj je volný, zatímco při použití odpovídající trubičky je šroubovej spoj dostatečně předepnutej i bez gumy.
Takže můj názor je asi takovej, že trubičku jo, ale při použití nestandardních gum adekvátně zkrátit, tak aby byla guma stažená na fest a zároveň příložka opřená o rozpěrnou trubku. Není náhodou v L/A dokumentaci i něco o zkracování trubek a to dokonce i s docela vysokou přesností?
Takže pokud trubičku vynechám a dotahuju přes pružnej člen, nikdy nedojde k
dosednutí a předpětí který v době utahování vytvořím je při vymačkání gumy (jasně ona se nevymačká, ale je to prostě špatně) to tam a spoj je volný, zatímco při použití odpovídající trubičky je šroubovej spoj dostatečně předepnutej i bez gumy.
Takže můj názor je asi takovej, že trubičku jo, ale při použití nestandardních gum adekvátně zkrátit, tak aby byla guma stažená na fest a zároveň příložka opřená o rozpěrnou trubku. Není náhodou v L/A dokumentaci i něco o zkracování trubek a to dokonce i s docela vysokou přesností?
23:02:24
08.06.2013
08.06.2013

VeTeV
jinak s těma trubkama - nemohu si pomoct, ale Matthesovo teorie je prostě logičtější - nač by tam jinak ty trubky asi byly? jako nemám dojem, že by se šroub měl utahovat na pružno na gumu/lino, ba naopak, trubka vymezila v návaznosit na gumu ten dosedací moment a pak to teprve clej celek dotahuješ a předepneš šroub. Proto si mylsím, že když dáš lino a ne gumu, je třeba si i délku té trubky fakt pohlídat a rozhodně to nezanedbat... na volno by tam byla leda jako chrastítko
22:54:50
08.06.2013
08.06.2013

VeTeV
-> dragon_cb_cz: jo jasně, ale dle mě na běžný ježdění, když není šikmé fakt po smrti, je bohatě dostačující vyztužení podélného. jasně pro ostřejší jízdu a nebo záhranu kusu aby neprdl je asi dobré i to šikmé vzít, ale je třeba sepodívat doplánku, jak přesně to má bejt a jak se to dává - těch otočenejch a ovařenejch výztuh je jak sraček...
22:54:10
08.06.2013
08.06.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
-> dragon_cb_cz: Pokud nechas klasicky L gumy, tak je problem v tom, ze ty novodoby nemaj vlastnosti jako ty stary, ktery se pekne mackly. Je s tim taky trochu voser pri stelovani geometrie.
22:51:28
08.06.2013
08.06.2013

dragon_cb_cz
-> Matthes, záškodník z TechWebu: No já jsem v tomhle asi optimista, ale jelikož na 136GL jezdí vlečka z fabriky skoro 100 tisíc bez lina atd, tak jsem kacířsky uvažoval, že tuhle část nechám sériovou
-> stepan: OK, poznamenávám si a pouvažuji
-> VeTeV: Viz výše, na 136GL je fabrická vlečka skoro 100 tisíc a po Ačkách ani památky, takže na autě na ježdění ve stylu "vy jste se zase kochal pane doktore" je asi ta výztuha šikmého zbytečná, ale na něco "ostřejšího" bych jí asi dal, pokud jí má kdo přivařit, asi není co řešit, pár desetikorun.
A hlavně chladnou hlavu pánové

-> stepan: OK, poznamenávám si a pouvažuji

-> VeTeV: Viz výše, na 136GL je fabrická vlečka skoro 100 tisíc a po Ačkách ani památky, takže na autě na ježdění ve stylu "vy jste se zase kochal pane doktore" je asi ta výztuha šikmého zbytečná, ale na něco "ostřejšího" bych jí asi dal, pokud jí má kdo přivařit, asi není co řešit, pár desetikorun.
A hlavně chladnou hlavu pánové

22:41:18
08.06.2013
08.06.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
-> Tuner#2: (smazano moderatorem) Nevim proc jsi zase vyletel jak certik z krabicky, ja dragonovi jen rekl, ze taky existuje i jinej nazor na tuhle problematiku. Uznam, ze mas pravdu, az mi to sve tvrzeni dolozis posudkem nezaujateho studovaneho cloveka z oboru mechaniky a strojnictvi, popripade oboru pribuzneho. Nejake tvoje spekulace tu nemaj vyznam.
22:20:27
08.06.2013
08.06.2013

VeTeV
nejsem sice vlečko odborník, ale co vím, tak výztuhy se dávají a vaří zejména na ty šavle, neboli podélný... pár jsem jich už vařil a pokaždý se šikmá ponechala jak byla - pravdou jest že byly vždy nová případně prd jetá, ale starý podelňáky byly pokáždy jak vrtule :-) druhou věcí taky je, že blbě navařenejch výztuh na šikmejch je jak sraček, takže pak je otázka jestli to má onen účinek...
22:19:52
08.06.2013
08.06.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
-> dragon_cb_cz: Hele, s tema trubickama tu mame spory co mi pamet saha... Spravna dylka je takova, ze dojde pomoci sroubu ke stazeni podlozek z linolea a zaroven dosedne prilozka na trubicku. Pokud je trubicka kratsi, tak neplni svou funkci. Pokud by mela plnit pouze funkci vymezeni vule na kostce stelovani geometrie, tak mohli soudruzi udelat sirsi kostku a trubicky by nemuseli pouzit...
22:15:39
08.06.2013
08.06.2013

stepan
-> dragon_cb_cz: Jetý, ale dobrý.
22:15:10
08.06.2013
08.06.2013

dragon_cb_cz
-> Tuner#2: Aha, já myslel že to Učko je z fabriky přivařené a tudíž to jako celek má jiné číslo dílu. Díky za upřesnění.
-> stepan: Nový? Pokud jsou jen vkládaný tak je mám asi taky, otázkou je v jakém stavu je z té nápravy sundám...
-> stepan: Nový? Pokud jsou jen vkládaný tak je mám asi taky, otázkou je v jakém stavu je z té nápravy sundám...
22:11:09
08.06.2013
08.06.2013

Tuner#2 - zrušená registrace
-> dragon_cb_cz 08.06.13 21:57:27: Co myslíš tím podélné vlečkové? To bylo stejné s kyvkou a jen tam v jednom mezi období přivařili ocelový pásek a později se tam vkládalo Učko což je volně prodejný díl - pravda asi těžko sehnatelný. Určitě bych dal jen L/A a neřešil, ale základ je udělat pořádně šikmé tak jak se má, spoj udělat natvrdo přes lino a stažený na předepsaný moment s tím, že si nesmí rozpěrné trubky dosednout až na příložku. 

22:09:35
08.06.2013
08.06.2013

stepan
-> dragon_cb_cz: To Učko tam je jen přiložený, ne navařený. A pokud bys měl zájem, mám jich sadu navíc.
21:57:27
08.06.2013
08.06.2013

dragon_cb_cz
-> Tuner#2: Aha, já myslel že to zesílení se týkalo šikmých ramen... tak jsem zas o něco chytřejší, díky za upřesnění. A když budu dávat dohromady novou vlečku, tak jelikož sehnat vlečková podélná ramena je dost utopie, tak klasická LA výztuha na podélné rameno je dostatečná? Nebo je lepší tam doprasit i to Učko? Nových šikmých ramen mám dost, to problém není, ale o podélná vlečková jsem ještě nezavadil 

21:47:14
08.06.2013
08.06.2013

Tuner#2 - zrušená registrace
-> dragon_cb_cz 08.06.13 11:19:57: Šikmá ramena byla od začáítku do konce stejná... Přidávala se výztuha na podélné, napřed návarkem a když ani to nepomohlo, tak Učko. Nicméně souhlasím, že se šikmé rameno kroutí, respektive bortí dovnitř čemuž zabrání jedině správně navařená L/A výztuha.
11:19:57
08.06.2013
08.06.2013

dragon_cb_cz
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Jasně, ale pokud bude spoj ramen OK, tak zkroucení podélného ramene udělá Ačka jen do té míry co dovolí spoj šikmého ramene s příčkou - tzn vůle v čepu + pružnost silentbloku ne? A to samo o sobě A-čka ve stylu "brousím vnitřek podběhu" neudělá - to až když namáhání tím výše uvedeným způsobí ohyb šikmého ramene.
Nejsem strojař a detaily nevím, ale nepředpokládám, že by se všude v literatuře psalo o tom, že AZNP posralo pevnostní výpočty a muselo později šikmá ramena zesilovat jen tak ze srandy - zjevně byl nějaký problém i v nich. Jestliže je to ve spoji pevné, tak se tam ty síly nějak rozloží a hledat jestli se dřív zkroutí podélné a potom díky tomu se ohne šikmé nebo naopak, to už je myslím celkem putna... prostě pokud chce jezdit ostřeji, tak vyztužit a basta.
Nejsem strojař a detaily nevím, ale nepředpokládám, že by se všude v literatuře psalo o tom, že AZNP posralo pevnostní výpočty a muselo později šikmá ramena zesilovat jen tak ze srandy - zjevně byl nějaký problém i v nich. Jestliže je to ve spoji pevné, tak se tam ty síly nějak rozloží a hledat jestli se dřív zkroutí podélné a potom díky tomu se ohne šikmé nebo naopak, to už je myslím celkem putna... prostě pokud chce jezdit ostřeji, tak vyztužit a basta.
10:29:49
08.06.2013
08.06.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
-> dragon_cb_cz: To neni uplne pravda. Sikmy rameno muze byt ok, ale pokud je podelny v riti nebo je volnej spoj ramen tak A budou taky. Samozrejme nasledkem toho sikmy rameno trpi. Ale je potreba resit co je pricina a co nasledek...
10:28:00
08.06.2013
08.06.2013

dragon_cb_cz
No ty novější (od roku 86?) už se tolik neohýbají, ale starý typ se ohybýbal - proto se ramena zesilovaly. Samotné zkroucení podélného ramene totiž brutální Ačka na zadní nápravě neudělá, musí se ohnout i to šikmé rameno.
09:15:15
08.06.2013
08.06.2013

Bukaj
-> minno:
Tak tak, buď prohnijou (zevnitř, či zvenčí), nebo při větším namáhání mohou prasknout, ale spíš shnijou
Tak tak, buď prohnijou (zevnitř, či zvenčí), nebo při větším namáhání mohou prasknout, ale spíš shnijou

12:17:01
07.06.2013
07.06.2013

minno
šikmé ramená sa moc nekrútia, tie skôr praskajú.
12:13:50
07.06.2013
07.06.2013

dragon_cb_cz
-> an51: Jo.... boha jeho, nechceš si to nejdřív promyslet a pak se zeptat na všechno najednou? Leze to z tebe jak z chlupatý deky.
12:08:55
07.06.2013
07.06.2013

an51
A po vymene treba ist na geometriu?
11:44:48
07.06.2013
07.06.2013

dragon_cb_cz
-> m8rinek: No to samozřejmě, ale rozdíl je v tom, že nahradit zkroucené podélné rameno je otázka dvou-tří stovek, nahradit ohnuté šikmé je otázka prakticky o řád nákladnější...
09:14:14
07.06.2013
07.06.2013

m8rinek
-> Eidy: No podle mě je jednoduše hloupost vyztužit jen půlku...
07:52:07
07.06.2013
07.06.2013

Eidy
m8rinek 06.06.13 23:51:16 napsal:
→ dragon_cb_cz: Myslíš, že se ohýbá šikmé rameno?
Nemůže se spíš podélné kroutit? :)))A myslíš, že je problém kroucení, když je konec v silentu, nebo dokonce v unibalu?
Nejdřív dojde ke zborcení íčkovitosti podélného a posléze v důsledku k ohnutí šikmého.
→ dragon_cb_cz: Myslíš, že se ohýbá šikmé rameno?
Nemůže se spíš podélné kroutit? :)))A myslíš, že je problém kroucení, když je konec v silentu, nebo dokonce v unibalu?
Nejdřív dojde ke zborcení íčkovitosti podélného a posléze v důsledku k ohnutí šikmého.
07:47:20
07.06.2013
07.06.2013

an51
čo vsetko sa ma menit s vlečkou
?
?
07:46:08
07.06.2013
07.06.2013

an51
Dakujem a na čo by som sa mal pripravit pri vymene?
23:59:13
06.06.2013
06.06.2013

dragon_cb_cz
-> an51: Muzes se s tim treba stavet na hlavu... co to je za otazku?
23:58:36
06.06.2013
06.06.2013

dragon_cb_cz
-> m8rinek: Podelne se krouti taky, ale sikmy ramena se ohybaj, proc si myslis ze je takovej problem je sehnat...
23:51:16
06.06.2013
06.06.2013

m8rinek
-> dragon_cb_cz: Myslíš, že se ohýbá šikmé rameno? Nemůže se spíš podélné kroutit? :)))
23:32:22
06.06.2013
06.06.2013

dragon_cb_cz
-> an51: Hlavně ty šikmý.... podélných je všude kopice, když se ohnou, prd se stane
Vyztuž oboje, výztuhy stojí pár korun a pokud si to budeš vařit sám, je to jedno, pokud ti to bude dělat někdo jiný, o moc víc to taky stát nebude...

23:24:56
06.06.2013
06.06.2013

an51
šikme ramena je dvoležite vystužit ?alebo stači len pozdlžne?
23:23:27
06.06.2013
06.06.2013

dragon_cb_cz
-> an51: Ne, nemely...
23:22:09
06.06.2013
06.06.2013

an51
a po vystuženy by sa mi nemaly robit ačka?