skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
letmé uložení kol
prohledat
35 příspěvků (zobrazeno 1 až 35) od 11.10.2012 do 16.10.2012, založil/a Antony - zrušená registrace
-> Eidy: Ta axialni sila se pocita jako 1/2 statickeho zatizeni. Takze je to i stat. axialni. Stejne po prekroceni te dovolene ax. sily zacne dochazet k nadmernemu oportebeni loziska, rozhodne to nevyjete ven. Stejne se nepredpoklada, ze na zavodaku bude mit to lozisko stejny kilometrovy probeh jako u spotrebaku ne? Pak je na zvazeni, zda po 50K km koupim znovu stejne, nebo kosouhle.
-> Antony: Řešiil jsem přední nápravu s R16.S tím, že náprava bude dostatečně předimenzovaná pro nápravu s R13.Nápravnice při statickém zatížení vydržela bezproblému.Při brždění došlo v jednom místě k překročení meze kluzu.Ale byla spíše moje chyba, protože kdyby jsem se na to místo zaměřil a zamyslel se nad tím tak mi to dojde.Napětí se v tom místě zvětšilo přibližně 2x.Jen tak pro informaci, při slicku R16,Gumě 210/605 a sučiniteli přilnavosti 0.8.bylo přetížení přibližne 0.45g.
Ale ber ty hodnoty s rezervou.Je to opravdu jiný případ.
Ale ber ty hodnoty s rezervou.Je to opravdu jiný případ.
-> Bedřich: Povídej, je to o hodně víc?
-> Eidy: Se slikem na správné teplotě by jsem s takovým tvrzením byl opatrný.Až jsem se divil jaké hodnoty mi přišly při přepočítání nápravy...
-> Ultim: na tu nápravu je čas přes zimu (nový domky, atd.), teď tahám elektroinstalaci 

-> Ultim: A ty 3g jsou staticky nebo dynamicky? Já jen, že když v zatáčce poskočí kolo bokem a trefíš třeba díru, tak dynamicky se na 3g určitě dostaneš. Možná i víc. Ano, je to maximálně jednou za deset let. :)
-> Antony: ...takze... uz to mas namontovane?
-> stepan:
ty 3g je zhruba přetížení na pouťový centrifuze, takže to fakt nehrozí .

-> Antony: Když sem to měřil u sierry, tak při 1,1G klouzala.
-> Ultim: sice nedokážu odhadnout boční přetížení, ale myslím že určitě ne.
-> Antony: Takze 3209 axialne udrzi asi 15KN. Mas dve kola ze a to druhe udrzi priblizne stejne? Takze do 3g by to melo udrzet 1000kg auto. Jak casto jezdis s MTX s pretizenim 3g do zatacek?
-> Ultim: ne ne, není naklapěcí. Označení myslím 3209.
-> Antony: Ale neni doufam vyklopne ze ne? To bys pak mel A-cka jak svin
JJ, takze i to dvouradove to udrzi. Je to tak jsem jsem ti posilal ten odkaz, proste i klasika udrzi cast axialnich sil.

JJ, takze i to dvouradove to udrzi. Je to tak jsem jsem ti posilal ten odkaz, proste i klasika udrzi cast axialnich sil.
-> Ultim: Já doufám, že všechny sily. Nábojem prochází poloosa jako u 120. ale nemá žádný ložisko, jen kameny v rozvodovce . .
Takze to u 1203 pobira vsechny sily? Tak to potom neni co resit. Dej ho tam. Kdyz to udrzi plnou 1203, tak to udrzi i MTX ne?
-> Ultim: Tady je náboj
máš pravdu že trojka není moc, nicméně bych je dokázal využít i líp.
máš pravdu že trojka není moc, nicméně bych je dokázal využít i líp.
-> Antony: Ne ze bych tomu rozumel, ale to je jedno.
www.skf.com/portal/.../pr oducts?maincatalo...
klikni na to DIMENSIONS a jak je sloupec C0, tak pro max axialni sila muze byt 0,5xC0
viz:
www.skf.com/portal/.../pr oducts?maincatalo...
Na MTX bude pusobit vetsi odstrediva sila v zatackach,nez na 1203 = vetsi axialni.
Loziskem s koso-stykem, rozhodne neprohloupis a kdyz stavis MTX,tak te ty 3k snad ani nezrujnuji.
www.skf.com/portal/.../pr oducts?maincatalo...
klikni na to DIMENSIONS a jak je sloupec C0, tak pro max axialni sila muze byt 0,5xC0
viz:
www.skf.com/portal/.../pr oducts?maincatalo...
Na MTX bude pusobit vetsi odstrediva sila v zatackach,nez na 1203 = vetsi axialni.
Loziskem s koso-stykem, rozhodne neprohloupis a kdyz stavis MTX,tak te ty 3k snad ani nezrujnuji.
-> Ultim: 1203 je takovém kříženec. Má jedno ložisko jako 120, ale unašeč kterej má na sobě ložisko z druhý strany zajištěny maticí. to celý je v domku kterej se dá přidělat na nápravu. poloosa přenáší jen krut.
-> Antony: Obecne se da rict, ze i ty dvouradove dokazi prenest cast axialnich sil. Ale moc rady to nemaji.
1203 ma typ napravy jako 120?
1203 ma typ napravy jako 120?
-> anubis: nee, jiným způsobem nepůjdu. Mám vyřešeny náboj, štefty, domky, kotouče (bubny) poloosy, unašeče. Teď jen jaký ložiska tam přijdou. Jestli stačí normální dvouřadý (cca 300/ kus ze 1203), nebo musejí mít kosoúhlý styk (cca 1500/kus) 

-> Ultim: diskuze je o tom najít vhodný řešení pro Antonyho projekt ne pitvat co kdo řekl a jestli to bylo do posledního písmene správně takže tuto debatu ukončuji a nehodlám se k tomu dál vyjadřovat...
-> Antony: zkoukni ten díl co jsem poslal... je to z Octavie II popř čehokoliv se stejnou nápravou... jediná nevýhoda je rozteč 5x112 ale to by se asi řešit dalo... ale jinak bych řekl že to řeší problém ložiska, kloubu poloosy i náboje kola...
-> Antony: zkoukni ten díl co jsem poslal... je to z Octavie II popř čehokoliv se stejnou nápravou... jediná nevýhoda je rozteč 5x112 ale to by se asi řešit dalo... ale jinak bych řekl že to řeší problém ložiska, kloubu poloosy i náboje kola...
-> Eidy: 100% souhlas.
anubis 11.10.12 12:53:06 napsal:
… proto se nedoporučuje tahat tyhle auta bez
poloos…
Timto pojmem "poloosa" se mysli jen ten vnejsi homokinetak,prave kvuli tomu aby nevyjel naboj. Lozisku jako takovemu je to jedno.
EDIT: Teoreticky existuje moznost poskozeni loziska pokud bude auto bez homokinetaku, za predpokladu ze u toho vnitrniho deleneho krouzku dojde k situaci, ze te co je u prevodovky/motoru bude mit mensi presah, nebo dokonce vuli a cele axialni zatizeni bude tedy prenaset jen vnejsi [dal od motoru]. Takze pri sile jdouci od vozu, by doslo k vytrzeni naboje spolu s tou jednou polovinou.
anubis 11.10.12 12:53:06 napsal:
… proto se nedoporučuje tahat tyhle auta bez
poloos…
Timto pojmem "poloosa" se mysli jen ten vnejsi homokinetak,prave kvuli tomu aby nevyjel naboj. Lozisku jako takovemu je to jedno.
EDIT: Teoreticky existuje moznost poskozeni loziska pokud bude auto bez homokinetaku, za predpokladu ze u toho vnitrniho deleneho krouzku dojde k situaci, ze te co je u prevodovky/motoru bude mit mensi presah, nebo dokonce vuli a cele axialni zatizeni bude tedy prenaset jen vnejsi [dal od motoru]. Takze pri sile jdouci od vozu, by doslo k vytrzeni naboje spolu s tou jednou polovinou.
-> anubis 11.10.12 15:03:01: S tímhle se dá už souhlasit. Poloosa musí na délku být proměnná aby auto mohlo pérovat, ale zároveň venkovní "domek" kloubu stažený matkou z veku kola opravdu jistí náboj/ložisko. Proto se ta jízda bez poloosy nedoporučuje. Nicméně ložisko je to co drží axiální síly.
-> Antony: vůbec nic z tohoto... použil bych tohle a máš to téměř bez starostí... v principu je celek podobnej originální sestavě dílů na LR potažmo MTX
www.autokelly.cz/
www.autokelly.cz/
-> Eidy: -> Ultim: asi jsem to špatně napsal... ne poloosa jako celek ale vnější část s tisícihranem... možná spíš než že něco přenáší tak zabranuje vyjetí náboje...
-> anubis: Poloosa nesmí přenášet žádný axiílní síly. Naopak by měla být roztažitelná a stlačitelná v drážkách v podélném směru, jinak by nebyla funkce nápravy možná. Takže ta nic nepodrží. A kdyby náboj mohl vypadnout z ložiska bez poloosy, tak vypadne i s poloosou. Nebo to rozhodně nevydrží dlouho.
anubis 11.10.12 12:53:06 napsal:
to řeší konstrukce těhlice… je to tam udělaný tak že poloosa je
nasunutá z jedný strany a na její straně zapadne do drážky a z druhý
strany je zajištěná v náboji takže axiální namáhání neodnese ložisko
ale přenese se do těhlice… proto se nedoporučuje tahat tyhle auta bez
poloos…
Promin,ale tohle je uplna blbost. Pokud se bavime o dvouradem lozisku,jako jednom celku, tak tam prihomnost poloosy vubec nema vliv na nic. Klasicka sestava na predoklce je takova, ze mas tehlici, v ni je lozsko zajistene segrovokou. Do vnitrku loziska ja nalisovan naboj. HOTOVO. Ta polosa+matka je tam jenom proto,aby nahodou nevyjel naboj z loziska.. haha,jako by to slo snadno ze...
Proste poloosa rozhodne neprenasi zadne axialni sily, dokonce ani nesmi. Vsechny sily se prenasi pres lozisko.
to řeší konstrukce těhlice… je to tam udělaný tak že poloosa je
nasunutá z jedný strany a na její straně zapadne do drážky a z druhý
strany je zajištěná v náboji takže axiální namáhání neodnese ložisko
ale přenese se do těhlice… proto se nedoporučuje tahat tyhle auta bez
poloos…
Promin,ale tohle je uplna blbost. Pokud se bavime o dvouradem lozisku,jako jednom celku, tak tam prihomnost poloosy vubec nema vliv na nic. Klasicka sestava na predoklce je takova, ze mas tehlici, v ni je lozsko zajistene segrovokou. Do vnitrku loziska ja nalisovan naboj. HOTOVO. Ta polosa+matka je tam jenom proto,aby nahodou nevyjel naboj z loziska.. haha,jako by to slo snadno ze...
Proste poloosa rozhodne neprenasi zadne axialni sily, dokonce ani nesmi. Vsechny sily se prenasi pres lozisko.
Jde mi o to jestli jsou klasika dvouřady, nebo dvouřadý s kosoúhlým stykem. Podle cen ložisek tam je normal, podle toho co píše anubis, bych řekl že s kosouhlým. Řeším co dát na MTX nápravu.
-> Eidy: jo jedno ale zapadne z jedný strany do těhlice a z druhý strany je zajištěný poloosou která skrz něj prochází do náboje kde je matka... to ložisko se nesmí namáhat v axiálním směru... správně se do něj nesmí nijak mlátit atd...
-> anubis: Ale je tam jen jedno ložisko ne?
to řeší konstrukce těhlice... je to tam udělaný tak že poloosa je nasunutá z jedný strany a na její straně zapadne do drážky a z druhý strany je zajištěná v náboji takže axiální namáhání neodnese ložisko ale přenese se do těhlice... proto se nedoporučuje tahat tyhle auta bez poloos...
Jak říká Anubis. Je to dvouřadý, kuličkový, nevýklopný.
www.skoda-dily.cz/eshop/1 j0498625-lozisko-predniho- kola.html
Je širší než standardní dvouřadý ložisko.
Edit: Axiální namáhaní jako u každýho kuličkovýho. Podrží to kuličky v drážce. Stejně jako u výklopnýho kyvkovýho.
www.skoda-dily.cz/eshop/1 j0498625-lozisko-predniho- kola.html
Je širší než standardní dvouřadý ložisko.
Edit: Axiální namáhaní jako u každýho kuličkovýho. Podrží to kuličky v drážce. Stejně jako u výklopnýho kyvkovýho.
-> anubis: nojo, ale jak je vyřešeny axialní namáhaní? předpokládám, že tam nějaký bude.
valivá, kuličková dvouřadá....
prostě dvě řady kuliček...

Pánové, zajímalo by mě, jaké konstrukce jsou ložiska používaná u jednoložiskového (letmého) uložení kol u aut. Myšleno třeba octavka, fabie apod.
Ptám se, že jsem se s nima zatím nesetkal, a označení výrobce to neuvádí. diky
Ptám se, že jsem se s nima zatím nesetkal, a označení výrobce to neuvádí. diky