skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Kterak Gryzly na Pohofest málem nedojel
-> Vrba: presne to same se me stalo s gardesem ... valim do kopce a najednou neni vykon a chciplo tak sem otevrel kapotu a videl jak benzin chcije na vejfuk, tak sem ji zas zavrel a cekal a doufal se to neblafne ...
-> Vrba: taky se mi stalo už lutý gls letos...kousek měděnýho drátu a jak to jezdí




-> Gryzly 18.07.12 21:23:54: Super, díky za info 

-> Dušan 18.07.12 08:05:10: Třením jak psal vhml. Průchozí podložky mají beztak větší díru než je průměr šoubu/šteftu takže o nějakém přenosu síly na střih nemůže být řeč. To by musel být dřík bez závitu a lícovaná díra což by na kolech moc nevydrželo.
-> Tuner#2: Nakonec jsem měnil celý unašeče, přišlo mi to jako menší zlo.
Ale že seš to ty, tak jsem ted šel sundat kolo a buben a změřil jsem to.
Moje štefty Š130 mají 46mm a přesně 46mm je místo, mezi zadní částí unašeče a nejhlubším vybráním v brzdovém štítu. Takže by to šlo dosti ztuha tam nasadit. Ale jelikož jsou ty štefty zbytečně dlouhý, kdyby sis to chtěl dopředu připravit jako náhradní díl, tak by stačilo je o 2mm zkrátit.
Pokud bys to ale musel měnit v polních podmínkách, pomohlo by odšroubení brzdového štítu a vyklonění ho na stranu, pak by se to vešlo. Musel bys mít ale klíč č.12 a navíc jdou ty čtyři šrouby dosti ztuha a matky co drží kryt gufera se rády protáčí.
Proto jsem je k tomu krytu přivařil.
Jinak ty moje dlouhý štefty mají celkovou délku 69mm
Ale že seš to ty, tak jsem ted šel sundat kolo a buben a změřil jsem to.
Moje štefty Š130 mají 46mm a přesně 46mm je místo, mezi zadní částí unašeče a nejhlubším vybráním v brzdovém štítu. Takže by to šlo dosti ztuha tam nasadit. Ale jelikož jsou ty štefty zbytečně dlouhý, kdyby sis to chtěl dopředu připravit jako náhradní díl, tak by stačilo je o 2mm zkrátit.
Pokud bys to ale musel měnit v polních podmínkách, pomohlo by odšroubení brzdového štítu a vyklonění ho na stranu, pak by se to vešlo. Musel bys mít ale klíč č.12 a navíc jdou ty čtyři šrouby dosti ztuha a matky co drží kryt gufera se rády protáčí.
Proto jsem je k tomu krytu přivařil.
Jinak ty moje dlouhý štefty mají celkovou délku 69mm
Gryzly, mel si good luck! Zes to takhle vyresil, to ses master! 

To byla sakra klika.Všem,kteří mají ten přívod uvolněnej,doporučuju to nebrat na lehkou vahu a opravit to na lepidlo.Kdyby to tenkrat chytilo,tak by asi bylo vymalováno.Motorovej prostor byl celej politej benzinem.
-> Vrba: tomu se říká z prdele klika
-> Vrba: Tiež dobrá príhoda. To mi vraví, že si asi do povinnej výbavy vozu asi tiež pridám aj ten tekutý kov. Človek nikdy nevie.
Taky přidám svoji trochu do mlýna.Jeli jsme na Pohofest,Čokin jel předemnou.Zbývá asi 60km do cíle ,čokin začne předjíždět ,já hned za nim a najednou vidím jak mu z kapoty letí oblaka a z místa pod expanzkou teče tekutina.Zatroubil jsem a problikl světla a čokin zastavil u krajnice.Myslel jsem si,že vyvřel při předjíždění.Teplota ale dobrá a po otevření kapoty všechno mokré od benzínu.Z víka karburátoru upadla přípojka paliva i s hadičkou a benzín stříkal na svody a do oblasti expanzky.Velké štěstí bylo,že to nezahořelo,protože toho benzínu v tom podběhu bylo opravdu hodně.Oprava tekutým kovem asi na 40minut a jelo se dál.
-> Dušan: třecí síly na ploše jako každej šroub. Žádnej šroub kromě lícovanejch nesmíš mít namáhanej na střih. Vždy slouží jen k vytvoření tření mezi plochama, přes které přeneseš sílu.
-> Tuner#2: nejde mi nejak do hlavy ze nesmi byt namahany ve strihu. To mi pak vysvetli jak se prenasi sila na kolo..
-> U-Geen 18.07.12 07:23:52: Tak, tak viz. to co jsem psal. Utáhnout kolo s podložkou raději víc než je obvyklé. Když vezmu jak některý pneuservisáci zarvou kolo pneumatickou pistolí, že to pak 1m pákou nejde povolit, tak bych hledal příčinu určitě v tom malém dotažení. Třeba si podložka časem sedla a chtělo to přetáhnout.
-> Gryzly: Co ty 130štefty, šli by tam v případě "nehody" dát zezadu? Na střih nesmí bejt šteft/šroub kola namáhaný vůbec!!!
-> Gryzly: Co ty 130štefty, šli by tam v případě "nehody" dát zezadu? Na střih nesmí bejt šteft/šroub kola namáhaný vůbec!!!
-> U-Geen: Na střih ne?
-> Gryzly: no steft by mel bejt spravne jenom namahanej na tah :-)
Jinak jsem koukal po obchodech a třeba na Speedpro prodávaj jen kratší a tu část mezi závitem a rádlováním mají jinou a je tam i kousek bez závitu. Stejně tak tu nejširší část, to osazení mají také jiné.
-> Kuladmin: Mě příjde že ty štefty hlavně nevydrželi tah. Stalo se to při pomalým rozjezdu do zatáčky. kdy vlastně odstředivou silou auta je šteft namáhaný i na tah.
V tom momentě když to ruplo, tak tam ale jeden šteft už nebyl, protože jsem ho nenašel a ty zbylý tři ruply zaráz.
V tom momentě když to ruplo, tak tam ale jeden šteft už nebyl, protože jsem ho nenašel a ty zbylý tři ruply zaráz.
-> Gryzly: Tak jsem koukl na ty fotky cos mi poslal a je to hodne divnej matros prijde mi strasne krehkej takze jedna vetsi rana a konec.
-> Gryzly: Ačkoli mě tady banda ukamenuje, myslím že rozdíl nebude jen v délce závitu na kyvku a vlečku. 

-> su.tech: Proč to já právě nevím.
Kola jsem utahoval vždy stejně a ty podložky tam byli cca 2600km a rok a půl.
Kola jsem utahoval vždy stejně a ty podložky tam byli cca 2600km a rok a půl.
-> Gryzly: Kdyz koukam na ten lom tak zajimavej material muzes mi tu fotku v plnym poslat na email. Kouknu poradne. Kazdopadne bych to prisuzoval malemu dotazeni jak zde uz nekdo napsal tim ze tam byla ta podlozka - tam je blby ze na skodovce neni poradne stredeni a tim padem i ta podlozka byla ,,navolno,, a melo to tendenci trochu litat - dle meho kdyby tam ta podlozka nebyla tak by se to nemuselo nikdy stat. Pak buh vi co je to za material. A to ze to prdlo prave na konci prechod zavit/drik je jasny. Je to dano tim obrobenim materialu.
-> Gryzly: Nečetl jsem to, ale jen ve zkratce se chci zeptat... čemu tedy přikládáš fakt, že se střihly? - Užítím nesprávných šteftů?
Zleva: dlouhý, normální a s nasazenýma z š120 a na kraji ulomený vajgl
Tak jsem v vyměnil rovnou celý unašeče z jiné nápravy. Ty štefty dlouhý co tam byli tak měli delší ten tisícihran a závit začínal hned za ním.
Tady dlouhý a rapidí
Tady dlouhý a rapidí
-> COL:
Tak mě napadá, že proti sabotáži by mohly postačit i blbý plastový krytky na matky, ty, které nejdou bez použití kombinaček nebo té plastové pinzety sundat...
Tak mě napadá, že proti sabotáži by mohly postačit i blbý plastový krytky na matky, ty, které nejdou bez použití kombinaček nebo té plastové pinzety sundat...
-> Tuner#2: Ze Š120 jde a je tam trocha rezerva. A ty dlouhý co tam byli tak nejdou bez sundání čtyřlístku a proto je tam minulej majitel po sundání kol nechal. Až budu dávat origo štefty tak dáv vedet jestli jsem se vlezl.
Teda to je síla, moc pěkně jsem si početl a klobouk dolů. BTW šteft jde na vlečku dát do čtyřlístku i když je tam štít s paknama? Skoro bych se vsadil, že min. ten origo 130 nejde... NJ další výhoda vlečky u kyvky bys bez stahováku byl nahranej 
Jinak dle mě při průchozí podložce je třeba kola opravdu dotahovat dostatečně aby podložka nemohla na smyk/střih působit na štefty/šrouby.

Jinak dle mě při průchozí podložce je třeba kola opravdu dotahovat dostatečně aby podložka nemohla na smyk/střih působit na štefty/šrouby.
-> vhml: původní...
-> COL: štefty originál, nebo nějaké kupované?
Mě se stalo něco podobnýho. Jedu v rychlém pruhu v kopečku asi 120km/h. Předjiždím, zrychluju a najednou lup a zesilující vibrace zezadu. Tak zastavím a koukám a nevidím jednu matku a on tam není ani šroub a ejhle ostatní jsou značně povolený.... Šroub ustřižen stejně jako u Gryzlyho. Teorie: tři neutažené matice se dále povolovaly a jeden utaženy šroub držel kolo (ostatní jen středily), po prvním vyšším zvýšení rychlosti a zvýšení namáhání šroubu už to šroub nedal a ustřihl se. Štestí, že ostaní matky se nestihly uplně stočit.
Proč ty matky byly povolené, netuším, ale vzhledem k tomu, že v krátkém inervalu jsem na ten poroblém narazil 2x (podruhé ale byly uvolněné všechny, tak se na to přišlo dřív), to mohla být i sabotáž.
Proč ty matky byly povolené, netuším, ale vzhledem k tomu, že v krátkém inervalu jsem na ten poroblém narazil 2x (podruhé ale byly uvolněné všechny, tak se na to přišlo dřív), to mohla být i sabotáž.
-> Matthes, záškodník z TechWebu: alebo to bolo navrhnute na casovanu pevnost a cas stiftom prave nadisiel
-> Gryzly: hlavne ze sa nic nestalo, ziadna nehoda a teraz je z toho dobry zazitok


-> Gryzly: hlavne ze sa nic nestalo, ziadna nehoda a teraz je z toho dobry zazitok
-> Gryzly: luxusní článek
tohle prostě nevymyslíš 


podložky měli ty díry docela na těsno, podložky byli bez osazení na kolo. Kdyby byli moc utáhlý neprasklo by to hned pod matkou?
-> Matthes, záškodník z TechWebu: to by právě asi chtělo zkoušky na těch šteftech a vidělo by se..každopádně štěstí že Gryzly dojel
-> Vojta P.: No tomu natazeni verim, ale strihu moc ne. Je otazka z jakyho materialu jsou ty srouby.
-> Matthes, záškodník z TechWebu: vim já
ale prostě to vypadalo na nataženej a prasklej šroub..jak a co se stalo bůh ví, ale přecejen ten výkon 136tky musíš vzít v potaz 
E:a stačilo at nezasírám..:)


E:a stačilo at nezasírám..:)
-> Vojta P.: No a jak by doslo k ustrihnuti? To by jeho motor musel mit hodne velkej tocivej moment 

-> Matthes, záškodník z TechWebu: já teda nechci nic řikat ale jak sem to viděl tak šrouby čistě ustřihnutý, jakoby nataženej závit no a nevydržel a byl z toho čistej ,,řez,,
Ja bych videl pricinu v tom, ze ty srouby byly namahany na ohyb, coz je nepripustne.
A zacit to mohlo moc malym utahovacim momentem kdy nedoslo k potrebnemu sevreni casti. NEBO moc velkym utahovacim momentem kdy doslo k natazeni sroubu (tzn mala pevnost).
A zacit to mohlo moc malym utahovacim momentem kdy nedoslo k potrebnemu sevreni casti. NEBO moc velkym utahovacim momentem kdy doslo k natazeni sroubu (tzn mala pevnost).
-> Gryzly: pravda, hrbatý to tam je, je to po rekonstrukci a je to špatně udělaný..fakt se ti to rozkymácelo a to docela dost
jinak díky za pochvalu

jinak díky za pochvalu

-> THOMMY : Já se ale rozjížděl uplně pomalu, žádná prudká akcelerace a myslím že to ruplo ještě když tam byla jednička.
Pokud někdo máte možnost pevnostní zkoušky, klidně mu pošlu ty čtyři štefty co ještě mám na druhém kole.
-> Vojta P.: Máš to auto pěkný, Tam na tom mostě za Vamberkem byl asi hrbatý asfalt, zdálo se mi že se klepe zadek, ale bylo to asi cestou. Matky drželi.
-> beastyLA - ten první: Variant jsem měl několik, Zavolat si na sraz pro záchrannou četu s nářadím. Jsem té kamarádce říkal jak jsme před lety tučím Itchimu měnili těsnění pod hlavou na letišti v Hrocháči.
Nebo si zavolat domů aby mi dovezli kladivo a jedno šikmé rameno, ale to bybylo tak na tři hodiny nejmín.
Pokud někdo máte možnost pevnostní zkoušky, klidně mu pošlu ty čtyři štefty co ještě mám na druhém kole.
-> Vojta P.: Máš to auto pěkný, Tam na tom mostě za Vamberkem byl asi hrbatý asfalt, zdálo se mi že se klepe zadek, ale bylo to asi cestou. Matky drželi.
-> beastyLA - ten první: Variant jsem měl několik, Zavolat si na sraz pro záchrannou četu s nářadím. Jsem té kamarádce říkal jak jsme před lety tučím Itchimu měnili těsnění pod hlavou na letišti v Hrocháči.
Nebo si zavolat domů aby mi dovezli kladivo a jedno šikmé rameno, ale to bybylo tak na tři hodiny nejmín.
Aha, tak proto...
Nemohl někdo třeba matky povolit, a přes tu podložku se štefty při záběru ustřihly?
Nemohl někdo třeba matky povolit, a přes tu podložku se štefty při záběru ustřihly?
-> Gryzly: hezké počtení a hlavně že jsi dojel

Docela by mi zajímal původ šteftů.
hezky pekne
-> Gryzly: tyjo slušně ucvaklý

-> Gryzly: nádherný článek... měl jsi dát echo a někdo by se pro tebe zajel a pomohl ti
ale žasnu nad Tvou reakcí pokračovat dál. Zachoval jsi se jako správný Pohofesťák :)

-> Gryzly: Teraz sa tu začnú šíriť fámy, že i na vlečkách odpadávajú kolesá. Ale ináč hustý príbeh. Oplatilo sa čítať až do konca. Sila. Šťastie, že to dopadlo tak, ako to dopadlo. Toto by ma fakt v živote nenapadlo, že sa niečo také môže stať. Tie štefty boli vyrobené potom asi z blata.