
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
maticova prevodovka riadenia-repas
07:43:43
11.08.2010
11.08.2010

Jozka
-> suri 09.08.10 15:21:00: To byl spíš vtip.. Ale já to možná zkusím, až budu zas hotov.
.

17:49:22
09.08.2010
09.08.2010

suri
-> Pavel P..: nie , kľudne sa pýtaj čo potrebuješ nebudeme sa hádať .
17:43:49
09.08.2010
09.08.2010

Pavel P..
-> suri: neřeš to.. nebudem se kvůli tomu hádat

17:24:36
09.08.2010
09.08.2010

suri
-> Pavel P..: aby sme to tu nešpinili tak pokračujme prosím niekde inde napríklad tu skoda-virt.cz/cz/.../1303
87-suri-rajce-net?gotopost
=2...
17:09:58
09.08.2010
09.08.2010

suri
-> Pavel P..: Ale ja na Škodovky nenadávam ani teraz ale už sa za ne hádať nebudem , ak má niekto nejaké otázky a viem mu ich zodpovedať a ten človek to nemá u mňa pokazené rád mu pomôžem . S Tomom.T je to tak ako to je , bol som kokot a urobil som veľkú chybu že som sa nechal namotať a zamotať do tých hádok . Všetko beriem späť . Prose už som skončil zo zháňaním dielov pre seba a pre druhých , lebo zato dostáva človek akurát výsmech ako sa hovorí za dobrotu na žobrotu....
15:31:55
09.08.2010
09.08.2010

Pavel P..
-> suri: co tak najednou? zezačátku ses tady bil za hundrtky a podobný auta a dneska se můžeš zbláznit když někdo pomlouvá shnilý felcky.... co ta změna? a taky pozoruju jak si se dřív obouval do Toma T. a pomlouval ho všude a teď koukám že jste jak nejlepší kamarádi.... jako neber to nějak zle, ale nejde to nevidět jak rychle měníš postoje a názory.

15:21:00
09.08.2010
09.08.2010

suri
-> Jozka: Zmeral by som ale už nikdy to robiť nebudem . Škodovky už nerobím ale pokiaľ niečo viem rád pomôžem .
13:59:31
09.08.2010
09.08.2010

Jozka
-> suri: Nu pokusím se.. já vlastně v tom fofru nastavoval tehdy úplně všechny vůle najednou, což bylo úplně špatně. Starý poctivý skříňky ještě mám, i když mi jich několik znárodnili kamaradi na 105/120..
Jinak mě napadnul jeden nemravnej návrh.. až budeš zas takhle hotovej a budeš se kochat hotovým dílem, že bys vzal siloměr a změřil, kolik kilo je optimum na otáčení šnekem po repasi
.
Jinak mě napadnul jeden nemravnej návrh.. až budeš zas takhle hotovej a budeš se kochat hotovým dílem, že bys vzal siloměr a změřil, kolik kilo je optimum na otáčení šnekem po repasi


11:25:39
09.08.2010
09.08.2010

suri
-> Jozka: určite odhadneš , základ je prázdny obal a hrať sa s tým , robil som skrinku Albugnimu , robil som asi dve alebo tri nejakým veteránistom a boli spokojný , hlavne je treba dobré ložiská - ZKL , SKF , a dobrú nevymeltú holú skrinku a zásobu tmelu pdoložiek a tesnení
07:55:40
09.08.2010
09.08.2010

Jozka
-> suri: Díky. Začínám tušit, kde byla chyba - dřív jsem si s tím dost hrál, abych neudělal nějakou botu, ale posledně jsem spěchal, víka utahoval najednou, zkusil, zdálo se mi to na původní podložku dobrý, tak jsem obě víka sundal a pak tmelil - a ani nevím v jakém pořadí. Ale byly 3 hodiny ráno. Holt práce kvapná.. U další budu postupovat dle tvého návodu a uvidím, zda ty vůle odhadnu..
13:27:58
23.07.2010
23.07.2010

suri
-> Jozka: je to ako píšeš na prevodovke z mb/100 ložiská držali na 120 vypadli a boli opotrebené plochy , skrinku skladám od hola proste len od domčeku z vymeneným vystruženým púzdrom , na šnek ložiská a musia ísť ztuha do uloženia a bez vôľe , zadné vičko dám na tmel a dotiahnem a vymedzujem podložkami predné vičko medzitým doťahujem skrutky ak sa mi to zdá akurát povolím dám gumičku a zase dotiahnem ak kvôli gumičke nejde ľahko otáčať dám ešte aj pod to viko kde je gumička podložku/y , poriadne sa s tým vyhrám a čo som robil dve skrinky veteránistom boli spokojný údajne
08:59:08
23.07.2010
23.07.2010

Jozka
-> suri: To pozdro ve víku je většinou ok, co jsem viděl - ale když už se to dělá.. tak proč ne. Zjistil jsem zajímavou věc, u skříněk 105/120 většinou ty ložiska vypadnou samy od sebe, čili piksla asi na vyhození.. Jak zkoušíš tu axiální vůli šneku ? Už jsem jich několik s úspěchem repasoval, ale ta poslední se zdála ve svěráku ok a pak se po pár km provozníma tlakama "rozjelo".
22:10:39
20.07.2010
20.07.2010

1000MBX
dik za rady
, nejak sa s tym popasujem


17:12:50
20.07.2010
20.07.2010

suri
-> afro100: veľmi orientačné -> 1000MBX: ak je to tvoja prvá prevodovka nemusí to dopadnúť najlepšie , základ je dobrý domček - najlepšie nový alebo nepoškodený to znamená bez vôľe na ložiská neohnutý a pod . , treba vymeniť a vystružiť púzdro v skrinke a aj vrchnom dekli , nový šnek z novými ložiskami kvalitne vymedziť - treba značkové ložiská a podložky na vymedzenie , všetko pretesniť a správne zložiť , žiadna sranda to nie je
16:57:30
20.07.2010
20.07.2010

afro100
je to clanok z roku 2004, takze ceny su tak orientacne
obrazky nejake k tomu tu: www.skoda110r.cz/gallery. php?aid=247&am... mackaj hore s5 a dalsi ...
obrazky nejake k tomu tu: www.skoda110r.cz/gallery. php?aid=247&am... mackaj hore s5 a dalsi ...
16:54:47
20.07.2010
20.07.2010

afro100
-> 1000MBX: mozem ti sem nieco skopirovat akurat, lebo na webe kde to povodne je uz je zas nejaky virus ... www.skoda110r.cz/article.
php?id=247
Repase maticového (šnekového) řízení
Proč repasovat
Když už otáčíte volantem ze strany na stranu a auto jede stále rovně a po seřízení vůle v přímém směru zase nepřeperete volant do zatáčky, je řízení zralé na repasi. Tento článek se zabývá jen repasí, širší pohled na tuto problematiku je ve výše uvedeném článku.
Nákup součástí
Zde je výčet doporučených součástí ke koupi. Kdo má méně času a více peněz, může pořídit kompletní převodku řízení za cca 2500,- a spojovací tyč včetně postranních tyčí a kulových čepů za cca 1400,-. Jen pozor široká náprava ze Škody 105 Typ M se šnekovým řízením má boční spojovací tyče delší, proto je při nákupu kompletní spojovací tyče nutné vědět na jakou nápravu to potřebujete. Samotný střed je stejný.
ND (cena za kus)
Střed spojovačky 475,-
kulový čep řízení 2ks 130,-
Šroub s maticí CZ (do převodky řízení) 750,-
Pánev spojovačky červená 2ks 4,-
Pouzdro bílé 2ks 5,-
Kroužek 20x16 mm 2,-
Kroužek 30x22 mm 3,-
Miska těsnění 30x22 mm 2,-
Prachovka kulového čepu spojovačky 2ks
Prachovka kloubu boční spojovací tyče 2ks
Hardy spojka 65,-
Mogul Trans 80 1L 75,-
Celkem 1650,-
Příprava
Pokud máte auto v pojízdném stavu, doporučuji pořídit si jakoukoliv maticovou převodku, zrepasovat ji a poté pouze vyměnit.
Rozebrání převodky
Nejprve převodku umyjte. Jde to dobře arvou, nebo čímkoliv, co rozpustí olejovou vrstvu, kterou je převodka obvykle krásně zakonzervovaná. Vylijte zátkou starý olej a pak se teprve pusťte do rozebírání. Je to vcelku jednoduché, jen dávejte pozor na tenké podložky pod víčky. Označte si kam které a kolik patří.
Začněte malými víčky, potom odšroubujte stavěcí šroub a sundejte velké víko. Nyní zkuste stáhnout páku řízení. Pokud se vám to nepodaří jako mě, nedá se nic dělat. Bylo by ale lepší kdyby se vám ji podařilo sundat abyste vyměnili příslušný těsnící kroužek (mě se to nepodařilo a z převodky tudy teče hodně oleje) Dál pokračujte vytažením šneku a ložisek. Pokud tam máte páku, je to trochu rébus, ale vcelku jednoduchý.
Po rozebrání převodku důkladně vyčistěte a odstraňte zbytky těsnění z dosedacích ploch.
Složení a přetěsnění
Na kratší konec nového šneku nalisujte ložisko na závit nasaďte šnekovou matici a celek se snažte usadit pod páku řízení. Potom z druhé strany nasaďte plechovou podložku a druhé ložisko a celek sesaďte dohromady. Víčka namažte těsnicím tmelem na motory a převodovky (Lukopren) a zašroubujte. Nezapomeňte dát kolem šneku nový těsnicí kroužek. Do páky řízení zasaďte čep s pružinou a těleso uzavřete víkem a utěsněte tmelem.
V převodce vyměňte nakoupené součásti a složte ji stejně jako jste ji rozebrali. Ale dobře ji utěsněte. Já jsem použil tmel na motory a převodovky - Lukopren. Šroub na seřízení vůle jsem dotáhl jen co to šlo rukou. Kontramatici nezatahujte, převodka se finálně seřídí až na autě.
Nakonec převodku naplňte převodovým olejem a dotáhněte zátku. Můžete buď použít malý trychtýřek jako já nebo injekční stříkačku s hadičkou nasazenou na ústí.
Vyndání nápravy
Tento úkon je popsán v každé literatuře, ale pro naši potřebu teoreticky stačí nápravu jen popustit z auta, takže není nutné oddělávat tlumiče a brzdiče, ale zase je k nápravě horší přístup. Proto ji doporučuji vytáhnout úplně. Nezapomeňte odpojit volantovou tyč a pozor na vymezovací podložky pod brzdiči.
Složení spojovací tyče
Starou spojovací tyč vyndáte z nápravy buď pomocí stahováku na kulové čepy nebo - pokud ho nemáte - silnými údery zboku na oka v nichž čepy drží. Z této staré spojovací tyče použijete jen boční tyče a převlečné matice. Začnete rozpojením bočních tyčí od středu, potom ve svěráku uvolněte a sundejte kulové čepy. Tyče jsou stejně dlouhé, takže je jedno na jakou stranu která přjde. Do nového středu dejte tuk a vložte červená plastová pouzdra, stejně tak vyměňte bílá pouzdra v převlečných maticích. Na střed našroubujte kontramatice, nasaďte pojistné podložky a převlečnými maticemi našroubujte boční tyče. Dotáhněte je tak aby šly v kloubech otáčet hodně ztuha, asi jako nové kulové čepy. Potom je zajistěte kontramaticemi a pojistnými podložkami. Našroubujte nové kulové čepy zhruba do míst kde byly ty staré. Celek nandejte na nápravu. POZOR! Tyč není symetrická, delší přesah za kukovým kloubem na střední tyči řízení patří k převodce - tedy doleva.
Dotažení svislých čepů
Je možné že máte vymačkané plastové podložky nad a pod svislým čepem. Proto, když máte odpojené řízení, dotáhněte spodní matici svislého čepu, ale pouze tak aby šlo s čepem úplně volně otáčet rukou a nasaďte závlačku. Také doporučuji svislé čepy při této příležitosti namazat tlakovou maznicí a předem na to raději koupit nové mazničky.
Výměna převodky
Starou převodku sundejte z nápravy, kde drží na třech šroubech M10. Nasaďte převodku repasovanou a naplňte ji olejem (plnicí otvor je pod šroubem s čtyřhrannou hlavou), zátku zašroubujte a dotáhněte. Na tyči řízení vyměňte hardy spojku. Namísto korunových matic a závlaček je jednodušší použít samojistné matice s plastovým kroužkem.
Namontování nápravy
Nápravu posaďte zpět do auta, nezapomeňte na vymezovací podložky pod brzdiče.
Seřízení vůle
Přizvedněte si přední nápravu a zespodu se dvěma klíči dostanete k seřizovacímu šroubu. Pojistná matice by měla být povolená, pokud ne, povolte ji. Nyní dotahujte šroub a pomocník při tom zkouší zda jde volant zlehka (kola jsou nadlehčena nebo ve vzduchu). Jakmile řízení ztuhne, povolte jej zpět aby šlo lehce a zajistěte pojistnou maticí. Jeďte to projet, vyzkoušejte jestli jde lehce celý rejd a jestli auto reaguje i na malé natočení volantu. Pokud ne zkuste řízení znovu přitáhnout.
Seřízení geometrie
Po výměně kulových čepů by vždy měla následovat kontrola a seřízení geometrie přední nápravy. Udělejte to co nejdříve abyste nezničili pneumatiky. Seřízení v servisu vyjde na cca 150,- Kč.
Repase maticového (šnekového) řízení
Proč repasovat
Když už otáčíte volantem ze strany na stranu a auto jede stále rovně a po seřízení vůle v přímém směru zase nepřeperete volant do zatáčky, je řízení zralé na repasi. Tento článek se zabývá jen repasí, širší pohled na tuto problematiku je ve výše uvedeném článku.
Nákup součástí
Zde je výčet doporučených součástí ke koupi. Kdo má méně času a více peněz, může pořídit kompletní převodku řízení za cca 2500,- a spojovací tyč včetně postranních tyčí a kulových čepů za cca 1400,-. Jen pozor široká náprava ze Škody 105 Typ M se šnekovým řízením má boční spojovací tyče delší, proto je při nákupu kompletní spojovací tyče nutné vědět na jakou nápravu to potřebujete. Samotný střed je stejný.
ND (cena za kus)
Střed spojovačky 475,-
kulový čep řízení 2ks 130,-
Šroub s maticí CZ (do převodky řízení) 750,-
Pánev spojovačky červená 2ks 4,-
Pouzdro bílé 2ks 5,-
Kroužek 20x16 mm 2,-
Kroužek 30x22 mm 3,-
Miska těsnění 30x22 mm 2,-
Prachovka kulového čepu spojovačky 2ks
Prachovka kloubu boční spojovací tyče 2ks
Hardy spojka 65,-
Mogul Trans 80 1L 75,-
Celkem 1650,-
Příprava
Pokud máte auto v pojízdném stavu, doporučuji pořídit si jakoukoliv maticovou převodku, zrepasovat ji a poté pouze vyměnit.
Rozebrání převodky
Nejprve převodku umyjte. Jde to dobře arvou, nebo čímkoliv, co rozpustí olejovou vrstvu, kterou je převodka obvykle krásně zakonzervovaná. Vylijte zátkou starý olej a pak se teprve pusťte do rozebírání. Je to vcelku jednoduché, jen dávejte pozor na tenké podložky pod víčky. Označte si kam které a kolik patří.
Začněte malými víčky, potom odšroubujte stavěcí šroub a sundejte velké víko. Nyní zkuste stáhnout páku řízení. Pokud se vám to nepodaří jako mě, nedá se nic dělat. Bylo by ale lepší kdyby se vám ji podařilo sundat abyste vyměnili příslušný těsnící kroužek (mě se to nepodařilo a z převodky tudy teče hodně oleje) Dál pokračujte vytažením šneku a ložisek. Pokud tam máte páku, je to trochu rébus, ale vcelku jednoduchý.
Po rozebrání převodku důkladně vyčistěte a odstraňte zbytky těsnění z dosedacích ploch.
Složení a přetěsnění
Na kratší konec nového šneku nalisujte ložisko na závit nasaďte šnekovou matici a celek se snažte usadit pod páku řízení. Potom z druhé strany nasaďte plechovou podložku a druhé ložisko a celek sesaďte dohromady. Víčka namažte těsnicím tmelem na motory a převodovky (Lukopren) a zašroubujte. Nezapomeňte dát kolem šneku nový těsnicí kroužek. Do páky řízení zasaďte čep s pružinou a těleso uzavřete víkem a utěsněte tmelem.
V převodce vyměňte nakoupené součásti a složte ji stejně jako jste ji rozebrali. Ale dobře ji utěsněte. Já jsem použil tmel na motory a převodovky - Lukopren. Šroub na seřízení vůle jsem dotáhl jen co to šlo rukou. Kontramatici nezatahujte, převodka se finálně seřídí až na autě.
Nakonec převodku naplňte převodovým olejem a dotáhněte zátku. Můžete buď použít malý trychtýřek jako já nebo injekční stříkačku s hadičkou nasazenou na ústí.
Vyndání nápravy
Tento úkon je popsán v každé literatuře, ale pro naši potřebu teoreticky stačí nápravu jen popustit z auta, takže není nutné oddělávat tlumiče a brzdiče, ale zase je k nápravě horší přístup. Proto ji doporučuji vytáhnout úplně. Nezapomeňte odpojit volantovou tyč a pozor na vymezovací podložky pod brzdiči.
Složení spojovací tyče
Starou spojovací tyč vyndáte z nápravy buď pomocí stahováku na kulové čepy nebo - pokud ho nemáte - silnými údery zboku na oka v nichž čepy drží. Z této staré spojovací tyče použijete jen boční tyče a převlečné matice. Začnete rozpojením bočních tyčí od středu, potom ve svěráku uvolněte a sundejte kulové čepy. Tyče jsou stejně dlouhé, takže je jedno na jakou stranu která přjde. Do nového středu dejte tuk a vložte červená plastová pouzdra, stejně tak vyměňte bílá pouzdra v převlečných maticích. Na střed našroubujte kontramatice, nasaďte pojistné podložky a převlečnými maticemi našroubujte boční tyče. Dotáhněte je tak aby šly v kloubech otáčet hodně ztuha, asi jako nové kulové čepy. Potom je zajistěte kontramaticemi a pojistnými podložkami. Našroubujte nové kulové čepy zhruba do míst kde byly ty staré. Celek nandejte na nápravu. POZOR! Tyč není symetrická, delší přesah za kukovým kloubem na střední tyči řízení patří k převodce - tedy doleva.
Dotažení svislých čepů
Je možné že máte vymačkané plastové podložky nad a pod svislým čepem. Proto, když máte odpojené řízení, dotáhněte spodní matici svislého čepu, ale pouze tak aby šlo s čepem úplně volně otáčet rukou a nasaďte závlačku. Také doporučuji svislé čepy při této příležitosti namazat tlakovou maznicí a předem na to raději koupit nové mazničky.
Výměna převodky
Starou převodku sundejte z nápravy, kde drží na třech šroubech M10. Nasaďte převodku repasovanou a naplňte ji olejem (plnicí otvor je pod šroubem s čtyřhrannou hlavou), zátku zašroubujte a dotáhněte. Na tyči řízení vyměňte hardy spojku. Namísto korunových matic a závlaček je jednodušší použít samojistné matice s plastovým kroužkem.
Namontování nápravy
Nápravu posaďte zpět do auta, nezapomeňte na vymezovací podložky pod brzdiče.
Seřízení vůle
Přizvedněte si přední nápravu a zespodu se dvěma klíči dostanete k seřizovacímu šroubu. Pojistná matice by měla být povolená, pokud ne, povolte ji. Nyní dotahujte šroub a pomocník při tom zkouší zda jde volant zlehka (kola jsou nadlehčena nebo ve vzduchu). Jakmile řízení ztuhne, povolte jej zpět aby šlo lehce a zajistěte pojistnou maticí. Jeďte to projet, vyzkoušejte jestli jde lehce celý rejd a jestli auto reaguje i na malé natočení volantu. Pokud ne zkuste řízení znovu přitáhnout.
Seřízení geometrie
Po výměně kulových čepů by vždy měla následovat kontrola a seřízení geometrie přední nápravy. Udělejte to co nejdříve abyste nezničili pneumatiky. Seřízení v servisu vyjde na cca 150,- Kč.
16:30:15
20.07.2010
20.07.2010

1000MBX
sorry ze to tu zakladam, ale chcel by som sa spítať či tu nie je nikde návod na repas snekovej prevodky riadenia, niekde som to videl ale neviem to najst, dakujem za rady