skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Vše o KopretinÁch/otvÍrÁcÍch
prohledat
75 příspěvků (zobrazeno 51 až 75) od 07.10.2009 do 04.10.2012, založil/a alesek - 105 S
jinak to nebyl můj nápad www.skoda110r.cz/article.
php?id=618
-> Jozka: no nejdřív soustruh a pak lidské sádlo v podobě broušení ručně a pak přeleštění pastou. Hnus...ještě mám v plánu Al ventildekl, ale nějak se mi do toho nechce.
-> jerrom: Fakt paráda.. Chvíli jsem litoval, že jsem svoje nové dal zrovna zbaběle na komaxit.. Ale na postup, jakým jsi se dostal k tomuhle výsledku jsem tedy nepřišel, jen na to, že asi nebyl jednoduchej - až se příště potkáme, vyzpovídám tě. Pokličky vem čert, ale potřeboval bych zrenovat vyšedlý AL štítek Z kapoty tisícovky - a to tak, že přesně takhle..
-> Jozka: díky, ale těch nervů co mě to stálo...
Jinak sice alternativně použitá, ale nádherné provedená poklička..
-> alesek - 105 S: Jo, to je to, co jsem zapomněl. Jinak jsou spíš neobvyklý, než hezký (soukromej názor), ale ta podobnost tvarů je zajímavá. Ono Metazy taky byly primárně určený na užovky, takže dobově to koresponduje..
Nafotil bych i další, ale mám pod nima teď zrovna zaparkovanou "leštěnku"..
Nafotil bych i další, ale mám pod nima teď zrovna zaparkovanou "leštěnku"..
-> alesek - 105 S: Mám 4 a osazení mají všechny 4. Dle původního majitele byly tak už koupeny v té Mototechně, nic nebylo dodělávaný.
-> Jozka: OK, díky za info. Jinak tahle černo-leštěná kola jsou anglické výroby a co vím, montovaly se na užovky, někde tady na virtu byly dobové anglické reklamní fotky užovek s těmito koly.
-> alesek - 105 S: Záslužný téma - mě prošly rukama asi 4 sady v šíři 4.5", snad žádná nebyla úplně stejná, katalogový čísla jsou nejméně dvě, na některých je středová díra osazená, někde válcová..
Pokud já jsem zjistil, tak odlévalo se v Metazu v Týnci, ale tzv. finalistou byla Boleslav - tzn. nějaký snad obrábění a tím pádem asi i povrchovka. A pochopitelně montáž a prodej. Ovšem bylo to za bolševika - můj kamarád je jako první široko daleko získal pod rukou v polotovaru někdy v roce 80 nebo 81.
Varianta 1:
Pokud já jsem zjistil, tak odlévalo se v Metazu v Týnci, ale tzv. finalistou byla Boleslav - tzn. nějaký snad obrábění a tím pádem asi i povrchovka. A pochopitelně montáž a prodej. Ovšem bylo to za bolševika - můj kamarád je jako první široko daleko získal pod rukou v polotovaru někdy v roce 80 nebo 81.
Varianta 1:
-> vlasmi: Předpokládám, že osazení pro M-náboje mají všechny 4 (nebo 5?). Mně se do rukou dostala sada 4 kusů, a pouze dva mají osazení, ale to asi bude dodělávané dodatečně.
-> m8rinek: -> colaczech: Já mám doma dvě rozdílné sady (obě 4,5J) a na obou je AlSi7Mg. Tahle slitina je uvedena i v tom dobovém článku z časopisu Automobil (1977), který tady na virtu je a řekl bych, že to není ničím výjimečná slitina i když v ní je hořčík, prostě běžná hliníková slitina na odlitky.
-> colaczech: Mg? tak to by to chtelo i vahu :)))
foto udelam.Vypadaji jako normal kopretiny pred renovaci, loupe se z nich barva, nejaka oxidace tam je taky. Ted si jeste vzpominam ze je nanich odlito i slozeni te slitiny hliniku. ma to oznaceni tusim AlSi12Mg
-> colaczech: foto, foto, foto
taky pridam. Mam kopretiny 4+1ks. Ty 4 jsou stejneho provedeni a ta 1 je provedeni jine. Ta jedna ma zezadu na kazdem paprsku 3zebra,ze predu na limci nejaky napis(z pameti nevim) a ty 4 maji zebra hladke,limec bez napisu.
Vsechny v provedeni na naboj bez nakruzku. Matice snad origo 6hrane.
Sirka vsech 5,5"
Vsechny v provedeni na naboj bez nakruzku. Matice snad origo 6hrane.
Sirka vsech 5,5"

-> Jarda: jj 4,5
-> vlasmi: a jaka je sire? 4,5?
Vlastním kopretiny s originálním osazením pro eMkové náboje, odlité logo Škoda, zakoupeny v r. 1986 v Mototechně v Mladé Boleslavi i s pokličkami. Matice šestihranné.
-> Pavel P..: Díky, ale vše co jsem o kopretinách na virtu našel už mám dávno prostudovaný
.

Snažím se zjistit co nejvíce informací o litých kolech lidově nazývaných kopretiny nebo otvíráky. Existovalo několik sérií lišících se různými detaily (zalomená/rovná plocha uvnitř profilu „otvíráku“, logo Metaz/Škoda, tvar patky ráfku, středová díra pro pokličku s/bez osazení, …) a zajímalo by mě, která série byla první. Výrobce byl Metaz Týnec, ale někde jsem se dočetl, že se snad vyráběly i v Boleslavi, co je na tom pravdy? Kdy zkončila výroba kopretin? Jaká byla původní povrchová úprava (prášková barva či email)? Dělaly se pouze ve stříbrné barvě? Jaký tvar hlavy měly originální matice (6HR, 5HR, 4HR, trojúhelník, půlměsíc, kruh s drážkou)? Vyráběla se kola i s úpravou pro Mkové náboje? Montovaly se na auta už ve fabrice, nebo se pouze daly dokoupit? Byla kola vůbec určena pro domácí trh? Byly ke kolům od počátku výroby dodávány i středové pokličky? Byla kola lita pouze do kovové formy, nebo i do písku? Uvítám jakékoliv spolehlivé informace nebo pokud máte nějaké dobové materiály týkající se kopretin, ať už prospekty, články, …, sem s tím!
Zajímalo by mě i širší provedení těchto kol, bylo to 5 nebo 5,5´´? Na které typy škodovek bylo toto provedení určeno, nebo byly určeny pouze na export (v ČSSR tato šířka ráfku na škodovkách určitě povolena nebyla)? Pokud má někdo fotky širokých kopretin, prosím, hoďte je sem.
Díky.
Zajímalo by mě i širší provedení těchto kol, bylo to 5 nebo 5,5´´? Na které typy škodovek bylo toto provedení určeno, nebo byly určeny pouze na export (v ČSSR tato šířka ráfku na škodovkách určitě povolena nebyla)? Pokud má někdo fotky širokých kopretin, prosím, hoďte je sem.
Díky.