skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Kovane loziska
13:08:11
11.02.2007
11.02.2007

Max
-> Martin: krásně jsi to vysvětlil....já bych to takhle nenapsal :-)
10:52:15
11.02.2007
11.02.2007

Rapid135
-> Gryzly: to je fabrika jak za 3
.este si pamatuju tu rebeku co u nas na skole delala nabor novych pracovniku,jako des bes
.este si pamatuju tu rebeku co u nas na skole delala nabor novych pracovniku,jako des bes10:36:59
11.02.2007
11.02.2007

Gryzly
-> Gryzly: firma šmeral Brno
10:33:39
11.02.2007
11.02.2007

Gryzly
někdy před rokem jsem tu měl video o nějakém kovacím automatu a byl umisteny v MB, v roce asi 2000, a koval kliky do fábii, bylo to tam krasne vidět. Kovala to jednostupnove, pak to odseklo přelisky, a asi každej desátej kus to dalo bokem na zmeření rozmeru. stroj velkej jak autobus a obsluhoval to jeden člověk. byl to český výrobek.
15:04:10
09.02.2007
09.02.2007

Labros
-> Martin: Dík za vysvětlení
14:15:59
09.02.2007
09.02.2007

Martin
-> Labros: No to je těžký, takhle to říct nejde, jsou prostě oceli k tváření a oceli k odlévání.
Určitě kovaná klika bude co se týče mechanických vlastností lepší, ale je to z důvodu struktury materiálu. U kování dochází k zpevnění materiálu, v případě kování za tepla (což se dá předpokládat) je omezena i ztráta elasticity materálu, takže z toho vyjde krásnej homogenní materiál. To bohužel u odlévání jde dost stěží.
Určitě kovaná klika bude co se týče mechanických vlastností lepší, ale je to z důvodu struktury materiálu. U kování dochází k zpevnění materiálu, v případě kování za tepla (což se dá předpokládat) je omezena i ztráta elasticity materálu, takže z toho vyjde krásnej homogenní materiál. To bohužel u odlévání jde dost stěží.
14:06:17
09.02.2007
09.02.2007

Labros
nebo ta z který se dělají hodně pevný výrobky
14:04:52
09.02.2007
09.02.2007

Labros
-> Martin: No dobře ale běžná ocel se asi odlévá hůř
14:03:47
09.02.2007
09.02.2007

Martin
-> Labros: Ocel se určitě blbě neodlívá, když jsou oceli přímo určené k odlévání 

14:02:21
09.02.2007
09.02.2007

Martin
-> Pavel Korbelář: Kování neprovádí nějakej kovář, klikovka je výsledkem nejspíš zápustkového kování.
Zápustka má negativní tvar výrobku (něco jako při lití forma). Do zápustky se vloží polotovar, zahřátý na kovací teplotu, zápustka se hodí pod lis, udělá to bum (případně více bum bum v případě vícestupňového zápustkového kování - pro každý krok speciální zápustka). Nakonec se ostřihne přebytečný materiál, očistí a polotovar kliky je hotový.
Zápustka má negativní tvar výrobku (něco jako při lití forma). Do zápustky se vloží polotovar, zahřátý na kovací teplotu, zápustka se hodí pod lis, udělá to bum (případně více bum bum v případě vícestupňového zápustkového kování - pro každý krok speciální zápustka). Nakonec se ostřihne přebytečný materiál, očistí a polotovar kliky je hotový.
13:41:01
09.02.2007
09.02.2007

Labros
-> Pavel Korbelář: No to právě není odlití, ocel se odlívá blbě. Opravdu se do toho mlátí ale ne kladivem, ale nějakou formou. Detaily by věděl jakýkoliv strojař, berou to v základních předmětech..
13:39:58
09.02.2007
09.02.2007

Labros
-> Martin: Např. Andrt kapitola Motor, úvod: "Klikový hřídel je ocelový, kovaný. V bloku motoru je uložen ve třech kluzných ložiskách z tenkostěnných ocelových pánvích s výstelkou z hliníkocínové kompozice."
13:21:04
09.02.2007
09.02.2007

Pavel P@nkáč
-> Labros: co to vubec znamena? kovana klika? ze do ni mlatily kovari kladivem tezko:-) to je nejaky jiny spusob odlití nebo jak???
13:09:45
09.02.2007
09.02.2007

Martin
-> Labros: Fakt ? Já žil v domnění, že klasické kliky jsou lité.
12:42:31
09.02.2007
09.02.2007

Labros
-> Jaseba: Klasika klika je taky kovaná (už od embéčka)
19:21:41
08.02.2007
08.02.2007

Martin
-> Jaseba: Myslím, že více než o tvar nebo vyvážení (to se naopak pokud vím musí totálně překopat při použití v motorech řady 742 a 781) jde daleko více o vyšší zdvih.
18:55:23
08.02.2007
08.02.2007

Jaseba
viem ze vyzera inak takze by mohla byt lepsie vyvazena? a tak?
18:54:36
08.02.2007
08.02.2007

Jaseba
uz ked o kluke tak aky vyznam ma dat z fabie kluku do nejakeho 135 alebo 136 motora?
18:53:18
08.02.2007
08.02.2007

Jaseba
takze vydrzi viac nez klasika
18:50:27
08.02.2007
08.02.2007

Martin
-> Jaseba: Je to o struktuře materiálu, kovaná klika je daleko pevnější, než klika litá.
18:39:46
08.02.2007
08.02.2007

Jaseba
a hm, v com ma vyhodu ta kluka? je to iba v pecnosti?
18:38:30
08.02.2007
08.02.2007

Jaseba
aha tak dik zase som o trochu mudrejsi
10:53:45
07.02.2007
07.02.2007

Martin33
-> Martin: tak tak v motoru jsou kluzná ložiska tuším že z bronzu ale kovaný určitě nejsou
-> Jaseba: zkus to popsat znovu ;-) ale doteď hledáš blbost
-> Jaseba: zkus to popsat znovu ;-) ale doteď hledáš blbost
21:50:47
06.02.2007
06.02.2007

Martin
Kované ložiska ??? To slyším poprvé. Takhle kovanou kliku, tomu bych rozumněl.
Jinak ložiska v motoru jsou většinou kluzná, z nějaké cínovo-olověné kompozice, která by se sotva dala kovat.
A valivá ložiska asi taky moc nevykoveš.
Jinak ložiska v motoru jsou většinou kluzná, z nějaké cínovo-olověné kompozice, která by se sotva dala kovat.
A valivá ložiska asi taky moc nevykoveš.
20:36:59
06.02.2007
06.02.2007

Gemini
nacoo ??
20:03:39
06.02.2007
06.02.2007

Jaseba
Ma niekto skusenost s takym niecim? da sa to zohnat? ak ano tak nevie niekto kde? u koho? chcel by som to do svojho Rapida, mam tam 136 favorit
