skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Aku zivotnost ma olej v dieselovej Felde?
00:34:03
25.06.2009
25.06.2009

Petr Urban
-> Petulo SK: NE, protože u dieselů je tomu jinak, olej je zde zatěžovám dalšími vlivy, které u benzínových motorů nejsou. Např. malá částečky sazí se dostávají do oleje, které ho mnohem dříve znehodnocují, dále i mechanické a teplotní zatížení může být jiné! Proto bych určitě věřil max. době výměných intervalů oleje a u dieselů bych ho spíše měnil dřívě. Dělají se také oleje, určené zvláště do naftáky, kvůli lepším aditivům na míru pro tento typ motorů, např. : images.google.cz/imgres?i
mgurl=htt...
11:37:27
22.06.2009
22.06.2009

Petulo SK
Po 7 000 tisichoch menit olej?Nerobi sa to pri kupe noveho auta z fabriky?
21:55:25
16.06.2009
16.06.2009

Syny
-> Jakub M.: No me by stal jeden 650 Kc :) Ale ja to fakt neresim... Na volnobehu to je sticha - predpokladam, ze kdyby byl vadnej, tak tobude slyset i na volnobeh :) Kdyz slapnu na plyn a je to v zaberu, tak to cvrlika, ale na to prdim... Spis mi to jen zajimalo jak se to pozna...
21:47:11
16.06.2009
16.06.2009

Jakub M.
-> Syny:
žádné velké prachy to nejsou - relativně.. třebas na tu 1,6ku stojej 200 až 300 kč za kus... a je velká pravděpodobnost, že ty budeš mít stejný ... na te 1,6tce je to takove ostré kovové cvakání jako když na škodovce nastavíš moc velkou vůli ventilů
žádné velké prachy to nejsou - relativně.. třebas na tu 1,6ku stojej 200 až 300 kč za kus... a je velká pravděpodobnost, že ty budeš mít stejný ... na te 1,6tce je to takove ostré kovové cvakání jako když na škodovce nastavíš moc velkou vůli ventilů
21:43:56
16.06.2009
16.06.2009

Syny
-> Jakub M.: Jak rikam, cvakani je slyset jen kdyz pridam plyn a motor je v zaberu... To je takovej ten zvuk hodne podobnej ze skodovky... (nemyslim detonacni spalovani). Ono ja mel za to ze zrovna hydrostel je jen narocnej na kvalitu a viskozitu oleje, ale celkem bezporuchovej. No az budu sundavat viko ventilu tak na ne mrknu, ale resit to nejspis nebudu, to bych do toho moch narvat taky milion...
21:32:37
16.06.2009
16.06.2009

Jakub M.
-> Syny:
to po nastartování je vpohodě.. pokud to zrovna netrvá minutu než přestane... po nastartování je to jen o tom než se do něj dostane oil a to taky není okamžitě...
a jestli se ti zdá že cvakají - ono se to taky nezblázní... mě cvakal ve feldě 1,6tce jeden a když jsem ho změřil tak byl v pohodě a najezdilo to s ním 40000km ... pak se protočila ojniční šála a ojnice se podívala na světlo bóží
no a jak jsem dělal rozborku toho motoru, tak jsem koukal jestli to neodnesla vačka třebas ... nebo jestli ten hydroštel neni odrbanej a nic...
to po nastartování je vpohodě.. pokud to zrovna netrvá minutu než přestane... po nastartování je to jen o tom než se do něj dostane oil a to taky není okamžitě...
a jestli se ti zdá že cvakají - ono se to taky nezblázní... mě cvakal ve feldě 1,6tce jeden a když jsem ho změřil tak byl v pohodě a najezdilo to s ním 40000km ... pak se protočila ojniční šála a ojnice se podívala na světlo bóží
no a jak jsem dělal rozborku toho motoru, tak jsem koukal jestli to neodnesla vačka třebas ... nebo jestli ten hydroštel neni odrbanej a nic...21:17:55
16.06.2009
16.06.2009

Syny
-> Jakub M.: No na spanelu prave nevim jak na tom sou... Pri volnobehu to relativne zticha je, ale pri zatezi to slyset trochu je... A taky po nastartovani, to ale po chvili prejde...
21:03:15
16.06.2009
16.06.2009

Jakub M.
-> Syny:
V tomhle případě jsou náchylné na kvalitu oleje(jinak dál je to nestabilita ventilového rozvodu - v návaznosti opět na olej - buď jeho zahříváním nad provozní teplotu nebo opotřebením dochází ke změně vizkozity a hdyroštely zkrátka "štelují" jinak a tím způsobují nepatrně menší otevření ventilu atp .. to je ale zanedbatelná hodnota, dalším problémem jsou nečistoty v oleji kt. vzniknou následkem nedodržování výměnného intervalu oleje. taková nečistota pak lehce zanese kuličkový ventil v hydrošetelu a je opět po štelování.
Špatnej hydroštel poznáš tak, že ohřeješ olej na provozní teplotu, pak sundáš víko ventilů, dáš si vačku na danym hydroštelu do horní úvratě, tupým předmětem stlčíš hydroštel o jeho funkční dráhu(tzn tak abys mačkal pouze hydroštel - ne už vent. pružinu) a změříš měrkou vůli vůči vačce - většina německých motoru má předepsáno 0,2mm(ale radši bych to někde ověřil). Pokud naměříš víc nebo míň, je hdyroštel v háji ... a pokud už je ta vůle větší, poznáš to podle cvakání. Motor z hydroštelama by měl běžet velmi potichu bez zvuků cvakání rozvodu - jako jsme zvyklí u našich OHV motorů ve 105 - 136 atd...
V tomhle případě jsou náchylné na kvalitu oleje(jinak dál je to nestabilita ventilového rozvodu - v návaznosti opět na olej - buď jeho zahříváním nad provozní teplotu nebo opotřebením dochází ke změně vizkozity a hdyroštely zkrátka "štelují" jinak a tím způsobují nepatrně menší otevření ventilu atp .. to je ale zanedbatelná hodnota, dalším problémem jsou nečistoty v oleji kt. vzniknou následkem nedodržování výměnného intervalu oleje. taková nečistota pak lehce zanese kuličkový ventil v hydrošetelu a je opět po štelování.
Špatnej hydroštel poznáš tak, že ohřeješ olej na provozní teplotu, pak sundáš víko ventilů, dáš si vačku na danym hydroštelu do horní úvratě, tupým předmětem stlčíš hydroštel o jeho funkční dráhu(tzn tak abys mačkal pouze hydroštel - ne už vent. pružinu) a změříš měrkou vůli vůči vačce - většina německých motoru má předepsáno 0,2mm(ale radši bych to někde ověřil). Pokud naměříš víc nebo míň, je hdyroštel v háji ... a pokud už je ta vůle větší, poznáš to podle cvakání. Motor z hydroštelama by měl běžet velmi potichu bez zvuků cvakání rozvodu - jako jsme zvyklí u našich OHV motorů ve 105 - 136 atd...
20:51:01
16.06.2009
16.06.2009

Syny
-> Jakub M.: A co se tem hydrostelum muze vlastne stat? Proc jsou slabim clankem motoru a jak se pozna jejich zavada?
20:40:30
16.06.2009
16.06.2009

Jakub M.
-> Petulo SK:
u 1,9D se mění oil po 7000km... a radši bych měnil dříve... rozhodně bych to nepřejížděl tuhle hodnotu - kvůli hydroštelům, kteréžto jsou ale slabým článkem jakéhokoliv motoru...
u 1,9D se mění oil po 7000km... a radši bych měnil dříve... rozhodně bych to nepřejížděl tuhle hodnotu - kvůli hydroštelům, kteréžto jsou ale slabým článkem jakéhokoliv motoru...
20:33:40
16.06.2009
16.06.2009

Stinger1987
Nevim jestli jste tu někdo psal. Interval výměny olej u naftový fely je psanej 7 500km.
A teď všichni do mě.
A teď všichni do mě.

20:24:55
16.06.2009
16.06.2009

Petulo SK
-> PeterP136: Tie bodky od kamienkov som mal aj ja,som to osetril korekcnou pastelkou a neni to ani vidiet,ztou koroziou trpia asi vsetky feldi,skoda,ze to neni pozinkovane,predlzili by zivotnost auta
20:20:59
16.06.2009
16.06.2009

PeterP136
-> Petulo SK: len som sa trosku zoznamil s bratovou 1.3mpi bud jej aaa lahke, a ked sa pouziva a aj v zime tak dost hrdzavie, teda prahy ani nie, tie su osetrene pekne ale lemy, ak sa niekto prejde po narazniku tak aj okolo naraznika, yntelygentne vyriesene 5te dvere, najprv nenapadne pod tou listou co ich deli, a samozrejme kopec bodiek na dverach od kamienkov. Ale s tymi bodkami a lemami maju problem vsetky nepoznikovane auta.
20:12:41
16.06.2009
16.06.2009

Petulo SK
-> Syny: No tak to sa stalo,zadrelo a hotovo zostalo stat pred Velkou srtredoeuropskou automobilkou ako pomnik padlim hrdinom

20:11:03
16.06.2009
16.06.2009

Petulo SK
-> PeterP136: Ta 105 jazdila na obyč UNIOL od maditu a tri roky bez problemu az teraz v aprili koniec,1.9 47kW a majitel predtym tam daval cinol a oleju ktory nepoznam neako neverym,do firemnych aut ked bol diesel sme davali Shel Helix Diesel a bez problemov aj v zime
20:08:28
16.06.2009
16.06.2009

Syny
-> Petulo SK: No to je kalsika kdyz do vylytanyho motoru nekd naleje dobrej olej :) Rozpusti to vsecky sracky v motoru a cely se to upce, zadre a po prdeli :)
20:08:02
16.06.2009
16.06.2009

Petulo SK
-> PeterP136: Diky za radu si ma potesil,u nas mechanici machrovali,ze sa stracaju molekuli a olej straca vlstnosti kecali presne naucene poucky od sefov motorarne,inak karoseria je zachovala preto som ju kupil a ani 5-te dvere nekvitnu(zatial)ma najazdenych 113568km a neodrbanych,preslo aj kontrolou originality,olej pravidelne menit budem len teraz to neako nevyslo z euraskami,neako rychlo sa kotulaju z uctu.Mas neake skusenosti z feldou?
20:06:28
16.06.2009
16.06.2009

PeterP136
-> Petulo SK: mozno ta 105 jazdila na stare malo aditivovane oleje a nalial si tam nieco modernejsie a bolo hotovo, ale to je len tip, ktory moze byt uplne mimo. cinol 10w40 sice neviem ktory ale to je fuk, snad vsetky co sa predavaju patria uz medzi moderne a teda aditivovane takze felde niecim lepsim neublizis ale asi ani nepomozes, ak je to teda 1.9D tak je to stary motor s malym litrovym vykonom a ten nie je vobec narocny.
20:02:32
16.06.2009
16.06.2009

Petulo SK
mysliš,že nie?
V robote tiez vraveli,že felicia a ešte diesel ta vydrži všetko.Predtym som mal 105 a po vymene oleja sa zrazu rozpadol motor pred robotou na parkovisku zrazol zhasol a koniec no uz mala svoje roky,rocnik 83.
V robote tiez vraveli,že felicia a ešte diesel ta vydrži všetko.Predtym som mal 105 a po vymene oleja sa zrazu rozpadol motor pred robotou na parkovisku zrazol zhasol a koniec no uz mala svoje roky,rocnik 83.20:01:54
16.06.2009
16.06.2009

PeterP136
vlastnosti oleja sa obvykle nemenia skokovo (kym ho prasiackou jazdou neprepalis) ani sa na stary olej nic hned nezadrie, takze ziadne obavy mat nemusis, ale je dobre dodrzovat vymeny predpisane vyrobcom motora a pri mestskych poskakovackach menit skor, (v zime aj o polovicu skor), najma pri dechtakoch tam sa totiz nafta z oleja velmi neodparuje, u beniznakov staci aspon poriadne zahriat motor a cast benzinu sa z oleja odpari. A pri jazde prvych par xxx metrov sa ostane nejake palivo do oleja.
Prejazdeny olej alebo olej s velkym podielom neziaducich zloziek, palivo, voda, ... motoru ublizuju pomalicky, postupne a prejavi sa to az po mnohych km ktorych sa najma pri dizlovej felde karoseria asi ani nedozije ;).
Inac ak to nie je nejaka upravena felda ale original 1.9 tak tomu nemusis lievat ziadne specialne oleje, viac jej ulahodis ked ho budes menit skor nez uplynie kilometrovy alebo casovy interval.
Prejazdeny olej alebo olej s velkym podielom neziaducich zloziek, palivo, voda, ... motoru ublizuju pomalicky, postupne a prejavi sa to az po mnohych km ktorych sa najma pri dizlovej felde karoseria asi ani nedozije ;).
Inac ak to nie je nejaka upravena felda ale original 1.9 tak tomu nemusis lievat ziadne specialne oleje, viac jej ulahodis ked ho budes menit skor nez uplynie kilometrovy alebo casovy interval.
19:57:33
16.06.2009
16.06.2009

Syny
-> Petulo SK: Tomu se nic nestane prosimte... Dyt se oleje meni bezne po 10 - 15 tisicich km... A vypni si ten Caps Lock...
18:03:50
16.06.2009
16.06.2009

Petulo SK
SOM SA SEKOL LEBO MA VYTOCIL TEN KOLEGA OLEJ JE HELIX DIESEL PLUS POVER SA DAVA V ROBOTE DO SPORTAKOV
18:01:34
16.06.2009
16.06.2009

Petulo SK
OLEJ TAK JE ASI OD MINULEHO AUGUSTA,TERAZ SOM JU KUPIL TU FELICIU MINULI MESIAC A OLEJ A FILTRE SOM OBJEDNAL U JEDNEHO BLBCA Z PRACE A POVEDAL,ZE MI HO DONESE AZ VO STVRTOK ALEBO PIATOK A AKURAT ZAJTRA IDEM Z AUTOM 100 KM NA ORAVU A NASPAT,MAM STRACH ABY SOM NIECO NEDODRBAL TYM,ZE BUDEM CAKAT ESTE DVA DNI 1000 KM JE ASI MOC NA STARY OLEJ VSAK?Inak je tam neaky cinol 10-40 a teraz tam chcem dat SHELL HELIX POWER
17:27:52
16.06.2009
16.06.2009

petr s
-> Petulo SK: ztáleží taky kolik tam je let a jestli jezdí jenom na krátké cesty
17:27:43
16.06.2009
16.06.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
Každý olej by se měl měnit buď po uplynutí km proběhu (to má každý motor s přihlédnutím na olej jiné) a nebo po uplynutí 1 roku. 600km je v pohodě, ale víc bych ho nepřejížděl a olej vyměnil.
17:25:39
16.06.2009
16.06.2009

Petulo SK
Ahoj,potreboval by som vediet ci moze uskodit motoru ked olej mal byt vymeneni uz pred 600 km a aky to ma vpliv na motor.
