skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Slabý startér?
18:46:37
05.05.2009
05.05.2009

Labros
Šály na klice?? Jako že jsi považoval motor za zadřený? Není lepší zkusit otočit motorem golou?
20:04:42
29.04.2009
29.04.2009

Ratoo
Vymen baterku a uvidis ze to bude OK. Taky sem se asi mesic sral se starterem a pak sem menil i saly na klice a porad to same. Kdyz sem tam dal jinou baterku tak to bylo v poho.
16:32:16
29.04.2009
29.04.2009

palinator
Tak já psal Klubkovi, že měření baterky podle voltmetru není u OK stavu k zahození, že u nový baterky tento způsob ověření stupně nabití dostačuje a je zřejmě dostatečně přesný. To, že tento způsob měření neověřuje "tvrdost" baterky, jsem vyjádřil také. Napsal jsem obě verze, jak se špatnou, tak s dobrou baterkou. Chybu jsem neudělal.
14:56:05
29.04.2009
29.04.2009

Labros
-> palinator: No právě - jak píšeš - "Ovšem to nezaručuje, že bude schopná při odběru svoje napětí jakš takš udržet" - samozřejmě že napětí naprázdno je úplně něco jiného, než nakrátko! To je jako kdybys psal, že se zdá že motor bude mít vysoký výkon, ale přitom jsi ho měřil jen při otáčkách volnoběhu.
14:07:42
29.04.2009
29.04.2009

palinator
To, co jste na moje metody namítli, je soubor polopravd. Ano, opravdu nezjistí aktuální stav elektrod a vnitřku, nicméně oficiálně zjistí stupeň nabití - uvažujeme-li bezporuchovou baterku. Čím vyšší napětí naprázdno, tím vyšší stupeň nabití. Stoprocentní je při napětí vyšším jak 13,8V dle výrobce Varta, u vápníkových o něco výše. Ovšem to nezaručuje, že bude schopná při odběru svoje napětí jakš takš udržet. Pokud je baterie OK, dá se podle hustoměru a napětí usuzovat nabití baterie, např. při dlouhé odstávce, aby se baterka nezničila. "Klubkův" test je sice vypovídající o stavu baterie, nicméně je taktéž značně nepřesný kvůli proměnné v podobě parametrů akumulátoru nebo motoru (diesel bude mít samozřejmě vyšší nároky v Ampérech, tudíž na stejné baterce poklesne napětí níž, nebo s ním startér vůbec neotočí. Test "Labrose" je natolik drsný, že snad není ani dobrý. Poněvadž se za tu dobu udělaj nádherný rejhy do komutátoru a ten nebude dělat dobrotu. Dal by se ale vylepšit tím, že by se startér nahradil rezistorem podobného odporu a baterka se přes něj přímo zkratovala, ten odpor možná (nebo nejspíš) shoří :D - to je jen čistě teoretická úvaha, ale tento pokus bych na startéru vážně nedělal. Proměřit "tvrdost" baterky je možný několika způsoby, experimentálně. K tomu jsou ale potřeba nějaký odpory, měřící přístroj a Ohmův zákon :D. Zkrátka nejschůdnější je asi vyzkoušet baterii z jinýho auta.
13:58:59
29.04.2009
29.04.2009

Šemik
-> Labros: To se tomu startéru musí zdát o všech čertech 

11:00:08
29.04.2009
29.04.2009

Labros
A existuje ještě drsnější test, ale dobrej, který dělají autoelektrikáři. Zařadí rychlost (třeba 5), sešlápnou brzdu a pustí startér. A měří proud. U aut se vstřikováním je to nejjednodušší.
10:53:20
29.04.2009
29.04.2009

MOLSO
-> Klubko_: schvalne to skusim hned dnes 

10:49:57
29.04.2009
29.04.2009

Labros
-> palinator: napětí naprázdno na olověný baterce nevypovídá vůbec o ničem. Hustoměr vypovídá hodně málo. Například nic o stavu elektrod. Ale test, co říká Klubko, je velice užitečnej.
09:45:20
29.04.2009
29.04.2009

Klubko_
Baterku muzes otestovat tak, ze budes cca 10-15 vterin startovat(s odpojenou induckou, aby to nechytlo) a zaroven budes merit napeti na baterce. Pokud klesne pod 10V muzes zacit uvazovat o nove. Kdyz bude pod 9V tak to je silnej ukazatel, ze potrebujes novou. Tohle mereni udelej i primo na kontaktech starteru a uvidis, esi je problem s napajenim starteru. Pochopitelne je potreba, abys mel baterku pred timhle merenim nabitou.
08:03:40
29.04.2009
29.04.2009

palinator
U mě je napětí na baterce při volnoběhu cca 13,8 V, při 2500 otáčkách tuším 14,4 V. Takže nabíjení je OK, ale ta baterka (stará) se u mě chovala taky naprosto nelogicky. Když by se to mělo dobít, tak to za tepla nenastartovalo, naopak, když auto dva dny stálo tak start v poho. Dovnitř baterky člověk nevidí, takže neví, jak tam chemický děje probíhaj. Jestli jsou ty elektrody v prdeli tak se baterka může vyhodit. Předpokládám, že hladina elektrolytu je zkontrolována. Čistě teoreticky může být zkratován jeden z článků, ale to se projeví na napětí naprázdno - 2- 2,4 V nominální hodnoty.
Pozn.: Můj problém byl navíc zkomplikován tím, že akumulátor oběma metodama vykazovala víc jak 100 % nabití - testováno napětím naprázdno (to bylo v normě 13,6 V) i hustoměrem. Ale baterka prostě byla měkká a při zátěži šlo logicky hodně dolů, takže ani kontrolky nesvítily.
Pozn.: Můj problém byl navíc zkomplikován tím, že akumulátor oběma metodama vykazovala víc jak 100 % nabití - testováno napětím naprázdno (to bylo v normě 13,6 V) i hustoměrem. Ale baterka prostě byla měkká a při zátěži šlo logicky hodně dolů, takže ani kontrolky nesvítily.
17:35:13
28.04.2009
28.04.2009

Labros
-> Evž@: naopak, pokud alternátor dobíjí, nemůže se během jízdy baterka vybíjet, musí se dobíjet! To by se musela vybít i nová baterka, nemyslíš? No vidím, že je to zbytečný. Je samozřejmě možný, že v háji je jak dobíjení, tak i baterka.
15:47:42
28.04.2009
28.04.2009

Evž@
-> palinator: jj přesně tak jak říkáš tak se to děje i u mě......včera večer jsem baterku nabil,dnes ráno natočil v poho.....pak mi to chcíplo asi po půl hodině na křižovatce a modlil jsem se at to chytne.....no opravdu s bídou sem ten motor roztočil....pak sem dojel domu,nechal schládnout a zkoušel kolikrát nastartuju...a výsledek byl že jsem nastartoval asi 6x po sobě a pak bída a konec,což si myslim že startérem opravdu není....baterka je kaput a nemá kapacitu...a při jízdě se zaplými světly a rádiem se asi moc nedobije....
14:45:59
28.04.2009
28.04.2009

palinator
Chlapi, tak s timhle problémem mám zkušeností až moc. Něco podobnýho se dělo loni, kdy za studena motor naskočil na jedno skorootočení, za tepla už udělal půlotáčku a finýto. Takže se tlačilo. Jelikož byla baterka Bannerka 44 Ah 2 roky stará, tak se s její chybou příliš nepočítalo, vynil se z toho přidřený startér. Ale baterkou to vážně bylo, zhasínaly kontrolky a lítal otáčkoměr. Zkus do toho dát na vyzkoušení baterku od někoho jinýho - jen si vypůjčit. V mym případě Varta 4 roky stará stejný kapacity jak Bannerka točila jak vrtulník. Na Bannerce zřejmě proběhla sulfatace elektrod. Teď je tam Varta Silver 52 Ah, 520 A (tamta měla tuším 380A) za 2 200 Kč a kontrolky nezaváhaj ani za zlatý prase. Na přání můžu dodat videa se studenými starty z kokpit pohledu 

13:50:19
28.04.2009
28.04.2009

Labros
-> Evž@: tak to bych taky zkontroloval dobíjení, to není normální, že baterky takhle odcházejí. Já mám ve škodovce levnou asi 4 roky starou v Baumaxu koupenou, aspoň ty tři zimy přežila úplně v pohodě. Pokud je třeba špatná jedna dioda v altíku, nemusíš si toho všimnout ale budeš vyhazovat každý dva roky za novou baterku.
13:21:28
28.04.2009
28.04.2009

Evž@
-> Labros: jj....jednu baterku jsem odstavil po novem roce...a pak tatik přivezl jinou od známého že ji mam vyzkoušet....chvilku šla dobře ale pak o ničem slabota...nová už je na cestě tak uvidim....schvalně jsem si objednal myslim 45 Ah se startovacím proudem 600 A
11:27:32
28.04.2009
28.04.2009

Labros
-> Evž@: protoze ja zazil presne to samy.
Jeste jedna moznost jestli mas nebo nekdo znamy ma merak s indukcnima klestema tak zmerit proud pri startovani - dobra baterka da nekolik set A, treba 600A. Nebo nechat udelat zatezovej test ty baterky - porad je to levnejsi, nez zbytecna nova baterka. Ale jestli mas baterku starou a stejne bys ji kupoval, tak ji klidne kup a uvidis.
Jeste jedna moznost jestli mas nebo nekdo znamy ma merak s indukcnima klestema tak zmerit proud pri startovani - dobra baterka da nekolik set A, treba 600A. Nebo nechat udelat zatezovej test ty baterky - porad je to levnejsi, nez zbytecna nova baterka. Ale jestli mas baterku starou a stejne bys ji kupoval, tak ji klidne kup a uvidis.
11:18:12
28.04.2009
28.04.2009

Adam6666 - zrušená registrace
-> Evž@: jeste zmer na kontaktech na baterce pri volnobehu kolik to dobiji...
11:17:41
28.04.2009
28.04.2009

havlik
-> Pavel P..: ale starter je dobrej tak neotravuj:))
11:16:57
28.04.2009
28.04.2009

Pavel P..
-> Evž@: a dal jsi do něj ty nový futra? já taky starter rozebral pětkrát a dělalo to stejný co tobě...po výměně za dobrej nevyběhanej to už bylo OK a startovalo to i s polomrtvou baterkou.
11:13:58
28.04.2009
28.04.2009

Evž@
-> Labros: a vy zas nechápete že startér je dobrý...měly jsme ho rozdělaný....kontakty jsem čistil včera...zkoušel sem natáhnout aj kostru na přímo a pořád stejné...a ta baterka je hned vybitá...dřív jsem startoval se zaplým radiem atd....a ted se to vždycky vypne...kontrolky při startování uplně zhasinají...
11:03:15
28.04.2009
28.04.2009

Labros
-> Evž@: Jak rika Pavel a Semik. Kdyby to byla baterka, jak rikas, tak nastartujes po dojeti, ale nenastartujes rano, presne opacne. My ti nabizime nekolik levnejsich reseni a ty porad uvazujes o tom nejdrazim 

19:20:55
27.04.2009
27.04.2009

Pavel P..
-> Evž@: starter bude vyběhanej.... vyměň v něm ty kluzný ložiska -> futra a máš klid.
19:16:58
27.04.2009
27.04.2009

Šemik
No jen abys ji nekupoval zbytečně. Teplo je svině.
Možná se mýlím, ale zkusil bych nejdřív udělat ty spoje.
Možná se mýlím, ale zkusil bych nejdřív udělat ty spoje.
19:03:30
27.04.2009
27.04.2009

Evž@
Tak mam pocit že je v pytli baterie .....je to logické...ráno dojdu natočím celkem v poho páč přes noc se trochu zbrchá...potom někde rajtuju ..svítím samozřejmě atd a už není schopná se dobít.....pak zastavim....chci znova nastartovat a hotovo....sotva to točí...zhasínají kontrolky při startování....pak to roztlačím(nebo mě někdo roztlačí
) dojedu domů....a rano to zase roztočim poměrně v pohodě....takže koupim baterku a uvidim
) dojedu domů....a rano to zase roztočim poměrně v pohodě....takže koupim baterku a uvidim17:10:47
27.04.2009
27.04.2009

COL
Ja jsem na svuj 1.5 s KP cca 10.5 pouzival bezny starter 0.66kW a zadny problem nebyl.
17:06:37
27.04.2009
27.04.2009

Labros
jo jestli utocil 120LS, tak musi utocit i facko. Me to taky svadelo k podobnym domnenkam o kompresi atd., nez odesel uplne a dal jsem jiny starter;)
15:54:21
27.04.2009
27.04.2009

Šemik
Labros s tím startérem ale neměl vůbec špatný nápad, přechodové odpory by to mohly docela dobře být. Zkus očistit ty plusové kabely a ke startéru natáhnout i kostru, pro jedno vyzkoušení jestli je to opravdu tím postačí i tenčí vodič provizorně nainstalovaný.
15:39:36
27.04.2009
27.04.2009

Evž@
Kluci startér je dobrý...je repasovaný,nové uhlíky atd.Motor 120 Ls normálně roztočil jak nic...ale u toho fáčka začli problémy.
15:15:55
27.04.2009
27.04.2009

Šemik
No, v podstate vzato staci. Ale kdyz se natahne zvlast kostra pro starter, toci to o poznani lepe.
On ten medeny pasek neni zadna slava, vem si kudy musi proud projit - pres spoj prevodovka/motor, pres drzaky motoru na pasek, z pasku na pricku, z pricky do karoserie. To je znacne mnozstvi spoju z nichz ne kazdy je idealne vodivy (koroze, oxidy, nedotazeni)
On ten medeny pasek neni zadna slava, vem si kudy musi proud projit - pres spoj prevodovka/motor, pres drzaky motoru na pasek, z pasku na pricku, z pricky do karoserie. To je znacne mnozstvi spoju z nichz ne kazdy je idealne vodivy (koroze, oxidy, nedotazeni)
15:03:28
27.04.2009
27.04.2009

Labros
-> Šemik : vazne? nestaci standardní ukostreni motoru medenym paskem na pricku?
Ale kdyz o tom mluvime, tak i ukostreni baterky je dobre zkouknout.
Ale kdyz o tom mluvime, tak i ukostreni baterky je dobre zkouknout.
15:02:46
27.04.2009
27.04.2009

Šemik
A nezapomenout taky na kostru. Ideální je ke startéru tahat jak plus, tak i minus.
14:54:55
27.04.2009
27.04.2009

Labros
Tak se projevuje startér na odchodu. Pro zacatek zkoukni pripojeni starteru, teda hlavne silnoproudy kabel, jak vypada ocko na starter, pripadne ho ocisti a namazni vazelinou.
14:36:09
27.04.2009
27.04.2009

Evž@
-> Šemik : to asi ne...mam kolem 5° (+-2°)
14:32:59
27.04.2009
27.04.2009

Šemik
A není jen moc velký předstih? 

14:29:01
27.04.2009
27.04.2009

Evž@
čau...po zabudovaní motoru do mojí užovky jsem pocitíl že startér je slabý.Motor je upraven,větší komprese atd.Za studena se dá téměř vždy natočit ale jakmile dojedu,motor je horký a chci ho opět natočit tak točí jako by byla vybitá baterie což není.Takže to bude chtít asi upravený startér z feliny co?...
