Chladící okruh

prohledat
48 příspěvků (zobrazeno 1 až 48) od 09.03.2009 do 15.03.2009, založil/a Matthes, záškodník z TechWebu
řadit dle data
22:20:25
15.03.2009
Syny
-> PeterP136: no vzheldem k tomu ze vetsian veci bude nova, tak se toho moc nebojim...
22:18:31
15.03.2009
PeterP136
-> Syny: tak nezabudni pritom aj rozbabrat kurenie a vycistit aby si sa pripojil ku skodovkarom z inej planety ktori su presvedceni ze skodovka kuri, vetra a nesmrdi 1
20:01:14
15.03.2009
Syny
-> Kočislav: Tak hadice dam urco opleteny... Vzhledem k tomu, ze to mam rozebrany temer do sroubku, tak to nebude problem :)
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Vyhazelo no - na me po otevreni 3
19:55:23
15.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Syny: Ale kdyz to ma extremne moc vody tak ji to samo vyhazi ne :)
19:53:17
15.03.2009
Nwkt
-> Kočislav: Dá opletený
15:09:50
15.03.2009
Kočislav
-> Syny: To bych se bál, aby nepraskaly hadice, pokud nemáš ty s tím textilním výpletem.
Jinak na jedné 120 se kterou jezdím, je již téměř 5 let vyměněný motor, v němž je termostat 88°C, zatím nebyl důvod k jeho výměně nebo jiným zásahům, pravda, že se s tím najelo tak 30 000km, víc ne, ale na motor se nesahá kromě výměny oleje a jednou rozvodů. Olej neteče, nežere a táhne výborně a neusínám se špatným svědomím že by to tomu motoru dělalo zle.
upraveno 2x, naposled 15.03.2009 15:11:08
14:45:05
15.03.2009
Syny
Ja osobne u motoru 120 pujdu do termostatu 88°C a tlaku 0,1MPa... Vyhody jsou jasny - jak psal King... Jen doufam, ze to nijak nepoznamena litinovou hlavu :)

Co se tyka otevirani vicka... Nikdy v zivote o zadnyho auto to na me po otevreni nevycaklo a slo to naprosto v pohde - i kdyz sem varil... Az nedavno se mi to stalo poprve u Nwktho rapida a to jen z duvodu, ze toho kluka usatyho vubec neserou rysky MAX a MIN (viz vrchovata nadobka na brzdovku a expanzka tez) 3 Takze mel expanzku plnou tak 1cm pod vicko, no a kdyz sem to povolil, tak to vyblilo tak litr horky vody a pak to mel krasne na maximu, takze sem mu vlastne pomohl 3
14:39:10
15.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> PeterP136: Pokud se ovsem ta kovova objima nezacne protacet spolu se spinacem v tom plastu chladice jako me 47
14:08:22
15.03.2009
PeterP136
pardon za hrubicu ale asi som sa pri pisani rozhodoval medzi mnoznym a jednotnym cislom a tak s z toho vznikol komol :/

Inac po vymene termospinaca za novy samozrejme ze som v beznych autodieloch 95stupnovy uz nezohnal, len ten 85 ci kolko to ma 120cka. Takze ked som chodil na skodovecke PP->smokovec tak sa sice rucicka teplomera nehla z idealnej teploty ale zato vetrak hucal este minutu po zastaveni. Takze tie vase laborovanie s termospinacmi spinajucimi pri -20 a tlacitkami na palubovke su zbytocne. Radsej rieste poriadne tesnenie na viecku expanzky a aspon nejake to percento fridexu. Dnesne akoze ekologicke nemrzky z propylenglykolu posuvaju bod varu az na 126st. podla vyrobcu. Co si myslite ze sa pri otvarani termostatu dostava z privodnej rurky od chladica do motoru? Magma?

Mimochodom tiez som robil tlacitko na vetrak a doteraz mi hyzdi palubovku ale to preto, lebo som mal obavy z vymeny termospinaca. Obavy mat netreba, a sa to vymenit aj s plnou chladiacou sustavou, tecie to z otvoru pre termospinac ronako neochotne ako ked plnu flasu obratite hore dnom. Len som si pritom nalial zo deci zmesi do rukava 1 .
10:02:33
15.03.2009
MOLSO
-> PeterP136: presne o tomto som hovoril 4
01:38:14
15.03.2009
PeterP136
Ked po mensej rychlostke ked predbiehate 4 kombajny ostanete v prudkom stupaku za dychavicnou ale zato rozohriatou aviou tak budete vdacny aj za 0.04MPa pretlak a za "fridex" ktory tiez posuva bod varu nahor. Ja som radsej zapol kurenie napriek horucemu letu, kedze na chladici bol vtedy este znefunkcneny termospinac a vrtula ventilatoru sa tocila len pri rychlostiach nad 50km/h. Takze som vtedy este na nepodvrtane branisko vysiel sice s rucickou teplomeru daleko v cervenom poli ale bez uvarenia skodovecky.
18:08:27
10.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> King: Do Praglu zavitam ne prilis casto, ale ani v kolonach nikdy nebyl z beztlakovym okruhem problem. Samozrejme pokud to fouka do vody tak muzu mit tlak 10atm a je mi to k prdu... tak to necham asi no 3
13:24:33
10.03.2009
King
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Opět známé téma :)

Vybagroval jsem z archívu svojí letitou analýzu účinnosti chlazení 82C vs. 88C :

"...Chtel jsem reagovat uz vcera, ale jak vidim, tak Tomas castecne uz zacal. Takze ikdyz pripustime matematematicky spravny rozdil teplot 6C, vypliva z pouziti termostatu 88C nasledujici. a) Diky o 6C vyssi teplote je lepsi viskozita oleje = nizsi ztraty trenim, nehlede na to, ze motory 135, 136 jsou na tu teplotu konstruovany. b) Mnoztvi tepla prestupujiciho z chladice na protekajici vzduch je mj. umerne rozdilu teploty mezi chladicem a okolnim vzduchem. To je fyzika :o).Pri teplote okolniho vzduchu 40C je rozdil v odevzdanem teple 14% ve prospech termostatu 88C c) Motor se chladi krome tepelne vymeny proudicim vzduchem i salanim. Energie vyzarena salanim je umerna 4. mocnine absolutni teploty telesa, cili rozdil pri 82 vs. 88 je cca 7% ve prospech favotermostatu. d) body b,c,d plati jak pro chlazeni, tak pro topeni a to je ted v zime sakra znat. e) Diky upgrade tlaku v chlazeni se posouva bod varu az o cca 10C, coz vubec neni k zahozeni....."

Prostě většina aut se už leta konstruuje na provozní teplotu kolem 90C a tlak 0,1MPa, protže je to rozumnej kompromis.
Ten tlak je tam žádoucí hlavně v režimech jako je poskakování v koloně v letním horku apod. Pro mimopražský většinou událost roku :)


-> Jakub M.: "...čím vyšší tlak, tím vyšší účinnost … pokud si to ještě správně pamatuju z Fyziky....."

Znamená to, že při tlaku kolem 10Mpa v chladícím okruhu bude shade benzín při jízdě vyrábět?2
12:21:40
10.03.2009
technic autotronic
zhruba 30 - 40% energie kterou dodame motoru (benzin) tak je odvedena jako teplo, dalsich 30 - 40% je energie ktera nas vozi, nejakejch 7 - 10% ztraty trenim, a zbytek je na pohon rozvodu, oil cerpadla, alternatoru, klimy, serva atd...

viz Sankeyuv diagram
12:01:11
10.03.2009
Nwkt
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Nešpekuluj a nech to sériový
09:55:35
10.03.2009
vhml
Na závodním litru jsme měli na konci delších rychlostek i kolem 105 a nevařilo to. Chladič byl normálně vzadu a víčko bylo zánovní.
09:51:16
10.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
Takze v realu bychom se mohli na tech 80kW dostat s timhle chladicem...
09:45:25
10.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
Ne tech 44 asi bude dobre, pac on chladic nechladi vsechno teplo. Neco odsala do vzduchu primo z motoru, neco odvede oil... 6
upraveno 1x, naposled 10.03.2009 09:45:46
09:40:17
10.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
Sakra ted sem se v tom zamotal, druhy vypocet ukazuje ze ten chladic uchladi jen 44kW motor, seru na to...3
09:37:46
10.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> havlik: No ale to je problem treba tesneni pod hlavou nebo nejaky unik nekde...

Jinak koukam ze chladic ma vykon 29kW. Kdyz uvazim ucinnost motoru dejme tomu 35% tak by mel uchladit nejakych 80kW 3 3 3 Sakra to bude asi naka chyba ve vypoctu...
09:29:38
10.03.2009
havlik
-> Matthes, záškodník z TechWebu: tak ono 120 vaří častěji než favo motor.
09:28:40
10.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> havlik: Ze mam poddimenzovany motor 3
08:47:35
10.03.2009
havlik
-> Matthes, záškodník z TechWebu: jak se pozná předimenzovaný chladič?3 3
08:46:19
10.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> MOLSO znova pojazdný: Proc by se to ohralo na 100°? Mam predimenzovany chladic a popripade vetrak ted jiz na automat :)
07:52:07
10.03.2009
MOLSO
-> MerHanz: no keby si sa nahodou dostal do situacie (dlhe stupanie a podobne) a chladiaci systém by to nedokázal zvládnuť tak by si vyvrel pri 100°C. pretlakové viečko 0,04mpa ti zvýši bod varu tuším na 105°C a 0,1mpa na dákych 110°C čiže ak by si prešiel cez kopec a mal by si približne napr 108°C vodu a 0.1MPA viečko tak to neuvaríš a po znížení záťaže(vyjdeš na kopec a dalej normálna jazda) sa teplota vráti na termostatovú 80 - 88°C4
07:23:09
10.03.2009
MerHanz
Hoši, nehádejte se, jen by mě zajímalo, jak je to s tou užitečností pži tlaku. Já to mám udělaný jako beztlakový a no problémo, nevařím a všechno v poho
06:32:28
10.03.2009
havlik
jo no měl sem corsu kde voda byla běžně 90-95 stupnu a po otevření nic pohoda totéž u peugeotů:) ale budiž já vám to brát nebudu
22:00:04
09.03.2009
technic autotronic
nejak zkratit pruzinu ve vicku, aby to odpoustelo zhruba pri tech 300 - 500mBar
21:43:32
09.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> technic autotronic: Taky tak trochu pokukuju po jine nadobce z novsiho vozu 32 Ale upravit na dany maly tlak pro skodovku...
21:41:32
09.03.2009
technic autotronic
-> Matthes, záškodník z TechWebu: práve, a kdyz je to trochu vic ohraty, tak uz to lita :-D
21:40:12
09.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> havlik: Ono kdyz se to rozpaleny otevre, tak taky se tim voda leckde na rozpalenych miste rozbubla...
21:37:29
09.03.2009
technic autotronic
-> havlik: tak treba u fabie je bod varu nekde okolo 110 - 115°C a to kdyz povolis vicko tak je hotovo, se nekdy vsimni fabie, ze drzi teplotu 90 - 100°C coz u skodovky uz varis, treba me jak to vyleze prez 90 tak uz zacina bublat
21:35:08
09.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> havlik: Mluvi pravdu predsedo. Rozpaleny by se to nemelo otvirat.
21:31:25
09.03.2009
havlik
-> technic: hm tak mam asi doma nějaký špatný auta nebo co
21:30:09
09.03.2009
technic autotronic
tak u 105-120 to nic nedela ale u 135/6 uz to trochu bafne, a u fava a vejs je to na opareni
21:26:52
09.03.2009
havlik
-> technic: jako co tos mě to fakt osvětlil pokud ti to nefouká do vody nebo si to neuvařil jak vodu na brambory tak i teplý to otevřeš a nic se neděje
21:25:17
09.03.2009
technic autotronic
to havlik: prevence
upraveno 2x, naposled 09.03.2009 21:27:27
21:24:40
09.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> havlik: Njn 1

-> technic: Tak fajn :)
21:23:39
09.03.2009
havlik
-> technic: a jakej je důvod to otvírat když je to ohřátý? 3 3
21:21:37
09.03.2009
technic autotronic
tak jestli mas takovou teplotu, tak tam ani vicko nepotrebujes, ja mam u svyho vozu, taky 80 - 90, a urval sem tesneni pod vickem, takze tlak minimalni, a vody mam furt stejne, a nemusim se to bat otevrit kdyz je to ohraty
21:19:56
09.03.2009
havlik
-> Matthes, záškodník z TechWebu: asi bys měl občas mín myslet o kravinách4
21:19:05
09.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> technic: Jasne jak papinak, jenze ja mam provozni teplotu kolem 80-85°C takze mi vareni nehrozi. Vyssi tlak nechci, ba naopak chci setrit vsechny spoje, mrazovky na hlave atd...
upraveno 1x, naposled 09.03.2009 21:19:22
21:15:53
09.03.2009
technic autotronic
s tim tlakem sem taky laboroval, ale kdyz mi jednou praskla hadicka na odvzdusneni radiatoru, tak sem prestal pac mit mokro v botach, o to opravdu nestojim :-D, jinak kdyz by si chtel vyssi tlak, tak dej hadice ze 135/6ky ty jsou pevnejsi, a vicko na nadobku ze 135/6, ma silenjsi pruzinu, cim vyssi tlak tak tim to vari pri vic stupnich, jako papinuv hrnec
21:10:46
09.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> technic: 3 3 3

-> Jakub M.: Ucinnost jo 9 Muzes to rozvest trochu prosim 6

-> Kuladmin: Nevarim ani v jednom pripade!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
21:07:18
09.03.2009
technic autotronic
kdyz mas vporadku chladici okruh, tak tam teoreticky tlak nemusi byt (do 136ky, favo musi mit tlak)

jeden deda vyskoumal, ze kdyz tam neni tlak tak vodni cerpadlo zene vodu obracene a proto to vari :-D a tak narval 3 tesneni pod vicko az bouchaly hadice :-D

no reknu vam rezal sem se tomu celej den
21:05:28
09.03.2009
Jakub M.
čím vyšší tlak, tím vyšší účinnost ... pokud si to ještě správně pamatuju z Fyziky..
20:21:41
09.03.2009
Kuladmin
??? Nechapu dyt i v zakladu tam mas tlak proc je asi pruzinka ve vicku ??? a proc te to zleje kdyz to otevre teply?? kdyby nebyl tak varis uz hodne brzo. A diky tomu ze ve felde je vicko pro vetsi tlak tak cerveny policka jsou hodne vysoko nad 100 st. C.
upraveno 1x, naposled 09.03.2009 20:24:10
19:26:49
09.03.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
Tak premeslim... sem menil chladic a laboroval s vodou...
By mi zajimalo jesi ma cenu mit tlakovy chladici okruh, ma to nejakou vyhodu? Krom toho ze to pozdeji vari? Nevyhoda je zrejma, zatizeni vsech spoju...8
Extreme Tyres