skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Koutouče na 4p
09:07:59
27.09.2011
27.09.2011

Eidy
-> Syny: Obecně lze říct, že ano. Zase záleží na směsi, ale nebudem to dál rozebírat.
09:04:00
27.09.2011
27.09.2011

Syny
-> Eidy: No jiste, takze teplota, ktera bude u dvou stejnych aut s ruznejam deskama pri premene kineticky energie na tepelnou stejna, se do vetsi desticky teplo "lepe rozprostre" a brzdny ucinek bude tedy lepsi...
08:52:55
27.09.2011
27.09.2011

Eidy
-> Syny: Tak on tam rozdíl bude, ale jen díky teplotě. Destička 10x10mm by brzdila teoreticky stejně, ale hned by se přehřála. Takže když dáš větší desku, bude to celý tepelně a tudíž výkonově stabilnější. O životnosti už řeč byla.
08:49:07
27.09.2011
27.09.2011

Syny
-> Eidy: No jasny, to souhlas se vsim... Ale jediny co mi proste nejde do hlavy je to, ze by nezalezelo vubec na plose desticky/pakny... Dyt kurna je prece rozdil jestli budu mit desku 10x10cm nebo 10x10mm ne?
Kdyz mi na obe zmineny plochy bude pusobit stejna sila dana prumerem pistu a tlakem v kapaline, tak kurna prace musi prece byt ve vysledku rozdil, ne?
No je videt, ze do tohohle se radsi srat nebudu a pudu delat to cemu rozumim 



08:31:20
27.09.2011
27.09.2011

Eidy
-> Syny: Mícháš hrušky a jablka. Velikost pístků a prasátek ano, od toho závisí hydraulický převodový poměr, ale destičky ani pakny s tím nesouvisí.
Dávkování souvísí na spoustě faktorů. Vrtání jednotlivých komponent, materiálu paken a destiček, velikosti bubnů, průměru kotoučů, síle posilovače, deformaci třmenů a bubnů a nevím co ještě.
E: Tlak kapaliny působí vždy jenom na pístek. A síla vyvozená tlakem kapaliny a plochou pístku se pak přenáší na destičku. Bez ohledu na její velikost.
Dávkování souvísí na spoustě faktorů. Vrtání jednotlivých komponent, materiálu paken a destiček, velikosti bubnů, průměru kotoučů, síle posilovače, deformaci třmenů a bubnů a nevím co ještě.
E: Tlak kapaliny působí vždy jenom na pístek. A síla vyvozená tlakem kapaliny a plochou pístku se pak přenáší na destičku. Bez ohledu na její velikost.
08:25:43
27.09.2011
27.09.2011

Syny
-> Eidy: No ale ta velikost desticek (pistku/prasatek a vsech prevodovych pomeru) by mela byt znat na ovladani - davkovani brzdy... Nebo ne?
08:25:41
27.09.2011
27.09.2011

minno
Syny 26.09.11 22:44:00 napsal:
→ Eidy: je tam sila a sila je plocha krat napeti…http://www.youtube.com/wa tch?v=t0Dh5wIj60A
čas 0:36:50
→ Eidy: je tam sila a sila je plocha krat napeti…http://www.youtube.com/wa tch?v=t0Dh5wIj60A
čas 0:36:50

08:15:02
27.09.2011
27.09.2011

Eidy
-> Syny: Kdepak. Koukni se třeba do tabulek, kde najdeš koeficienty tření mezi jednotlivými materiály. Třeba korek a ocel mají slušný tření. Problém je, že korek by na brzdách rychle zahořel
Větší destičky se dávají kvůli životnosti a taky podle velikosti třmenu, počtu pístků atd.

Větší destičky se dávají kvůli životnosti a taky podle velikosti třmenu, počtu pístků atd.
23:02:10
26.09.2011
26.09.2011

Syny
-> Eidy: Ja teda do toho taky nevidim, ale podle toho co pisete by bylo uplne jedno jakou plochu ma desticka, coz dle me uplne jedno neni... Pokud tedy koeficient treni v sobe u desticek neskryva uz odkaz na tu plochu... To nevim, to sem nikdy nezkoumal...
22:51:06
26.09.2011
26.09.2011

Eidy
-> Syny: Ale taky to může být hmotnost krát gravitační zrychlení. V tomhle případě tlak kapaliny krát plocha pístku. Plocha coby velikost styčné neboli třecí plochy se nikde neuvažuje. Je to prostě síla krát koeficient tření. Já vím, že u pneumatik to tak třeba úplně není, ale to souvisí s deformací při zatížení a na "nějakém lpění". V tomhle nejsem odborník, čili si nebudu hrát ne znalce.
22:44:00
26.09.2011
26.09.2011

Syny
-> Eidy: je tam sila a sila je plocha krat napeti...
21:32:09
26.09.2011
26.09.2011

Eidy
-> Syny: Najdi si vzorec pro výpočet tření a ukaž mi tam veličinu plochy. Věř mi, nenajdeš ji tam.
Mimochodem. To, že dvě auta zastaví ze stejné rychlosti za stejný čas ještě neznamená, že na stejné dráze.

Mimochodem. To, že dvě auta zastaví ze stejné rychlosti za stejný čas ještě neznamená, že na stejné dráze.
21:27:30
26.09.2011
26.09.2011

MOLSO
-> Syny: trecia sila nezavisi od plochy 

20:45:45
26.09.2011
26.09.2011

Syny
-> vhml: Nejsem zadnej fyzik, ale dyt pisu, ze ohrati bude stejne... Menis ji ne tepelnou, to ano, ale menis ji plochou desticky, ktera tre o kotouc... Takze cim vetsi plocha desticky tim mensi sila na ni muze pusobit, abys zabrzdil, to je snad logicky, ne?
20:38:45
26.09.2011
26.09.2011

Eidy
-> Syny: nepleť si sílu a tlak. To jsou různé veličiny.
18:12:58
26.09.2011
26.09.2011

vhml
-> Syny: ty si fyzik panečku :-D Kinetickou energii menis na tepelnou a je jednou jakou plochou nebo tlakem, takze ohrati bude stejné
15:22:49
26.09.2011
26.09.2011

VeTeV
me origo 2p kotouce zacaly kopat az po tom, co sly do fialove barvy... ale pak jsem s nima jeste nejakou krizovku zazil a rekl bych, ze se to zlepsilo - i tak mirne kopou
14:24:42
26.09.2011
26.09.2011

Syny
-> minno: Tech 9,5 bylo vypocteno na zaklade plochy desky a maximalni ryclosti aut co 4p meli (ta byla vseobecne vyssi nez tech co meli 2p)... Tak se to nejak prepocetlo na teplo vznikle trenim a na zaklade toho byla vypoctena tloustka kotouce... Osobne si ale myslim, ze i tech 9,5mm je sakra malo a mohli to s klidem nadimenzovat drobet vic, nicemu by to neuskodilo.
14:18:39
26.09.2011
26.09.2011

minno
-> Syny: jj, tak isto ako aj ja na tých 2p. Takže súhlasím. Tých 9 - 9,5 mm bolo asi podľa niečoho vypočítané a nie preto, aby sa museli tie kotúče po pár tisícoch meniť. Takže rozhodne kvalita kotúča.
14:05:35
26.09.2011
26.09.2011

Syny
-> minno: Je to o kvalite... Kdyz se nad tim zamyslis, tak stejne tezky auto pokud ma zastavit za stejny cas a ma dokonce stejnou tloustku kotouce, tak s mensi plochou desticek musi vyvinout vetis tlak na brzdy a tim kotouc zahreje na urcitou tpelotu. S vetsi plochou desticek mensi tlak, ale zase je tam vetsi ta treci plocha, takze se to zahreje rekl bych stejne. Takze podle me teoreticky zahrati kotouce je stejny, jen tema 2p vic drtis ten kotouc. Ja pri sjezdu z GG prepalil i 12mm tlusty plny kotouce :) Chladaky jsem zatim jeste neprehral, ale nebojim se toho ze by to neslo... Kazdopadne Lucasy na 2P jsem mel krivy temer okamzite a po stoceni znova... A nebly jsem sam... Asi meli tenkrat nejakou vadnou serii, protoze jinak netusim, jak by se to povedlo nezavisle 5ti lidem po asi 3000 - 8000 km skrivat.
13:25:01
26.09.2011
26.09.2011

palinator
-> minno:
Já mám na 2p kotouče původní 92 tkm najeto, moc z nich neubylo, párkrát se taky přehřály, že se kouřilo z brzd (asi se pálila barva na brzdičích), ale nezkroutily se. Spíš mám šišatej jeden buben (ze zkoušky na STK).
Já mám na 2p kotouče původní 92 tkm najeto, moc z nich neubylo, párkrát se taky přehřály, že se kouřilo z brzd (asi se pálila barva na brzdičích), ale nezkroutily se. Spíš mám šišatej jeden buben (ze zkoušky na STK).
13:20:53
26.09.2011
26.09.2011

minno
-> Pavel P.. 26.09.11 12:57:21: riť paľovu... Na 2-piestoch sa mi krútili kotúče ako hady a to všetko z bežného brzdenia. Od renovácie strmeňov som mal dvojo nových kotúčov a vždy mi začali mierne kopať už možno po 2-3 tisíc km. a po 10 tis. km som to už nemohol vydržať tak šli preč.... Rovnako sa zachovalo obidvojo kotúčov.... Aj tie prvé aj tie druhé kotúče som mal značky Lucas. Iné sa u nás v kamennom obchode kúpiť nedajú.
Teraz mám 4-piesty, kotúče som zohnal 130-tkové 9,5 mm TRW (čo je vlastne jedna a tá istá značka ako Lucas, lebo tieto firmy sa spojili, ale tieto kotúče na 4p budú asi z iného závodu, pretože na červenej krabici boli nápisy TRW, alebo TRW/Lucas, už presne neviem; a 2p kotúče mali na červenej krabici len nápisy Lucas pričom aj jedny aj druhé boli vyrobené teraz) a už mám s týmito brzdami najazdené asi 5-6 tis. km a zatiaľ nič nekope a to už dostali brzdy aj pekne zabrať napríklad aj teraz zjazdom rakúskeho Grossglockneru že sa od kolies až dymilo.
Takže z tohto vyplýva, že je to rozhodne o kvalite odliatku kotúča a vôbec nie o hraní sa na závodníkov
Nedávno tu bola diskusia o tom, že na výdrž odliatku či už brzdového kotúča alebo hoci aj hlavy motora pomáha hĺbkové zmrazenie materiálu na veľmi nízku teplotu.
Osobne si myslím, že na výdrž nekvalitných kotúčov má podiel aj to či sa jedná o 2p alebo 4p brzdiče, u 4p je tá styčná plocha platničiek na kotúč predsalen skoro 2x taká ako na 2p.
Nekvaltné kusovky kotúčov boli podľa všetkého aj za komančov. Na starých originálnych pôvodných kotúčoch sa nám stalo že na jednom kotúči sa spravila "bodová" priehrianina, spravilo sa tam také fialové miesto a kotúč potom kopal. Zrejme zlá štruktúra odliatku. Po výmene tohto jedného kotúča za iný kus bol zas na dlhé roky pokoj.
Teraz mám 4-piesty, kotúče som zohnal 130-tkové 9,5 mm TRW (čo je vlastne jedna a tá istá značka ako Lucas, lebo tieto firmy sa spojili, ale tieto kotúče na 4p budú asi z iného závodu, pretože na červenej krabici boli nápisy TRW, alebo TRW/Lucas, už presne neviem; a 2p kotúče mali na červenej krabici len nápisy Lucas pričom aj jedny aj druhé boli vyrobené teraz) a už mám s týmito brzdami najazdené asi 5-6 tis. km a zatiaľ nič nekope a to už dostali brzdy aj pekne zabrať napríklad aj teraz zjazdom rakúskeho Grossglockneru že sa od kolies až dymilo.
Takže z tohto vyplýva, že je to rozhodne o kvalite odliatku kotúča a vôbec nie o hraní sa na závodníkov

Nedávno tu bola diskusia o tom, že na výdrž odliatku či už brzdového kotúča alebo hoci aj hlavy motora pomáha hĺbkové zmrazenie materiálu na veľmi nízku teplotu.
Osobne si myslím, že na výdrž nekvalitných kotúčov má podiel aj to či sa jedná o 2p alebo 4p brzdiče, u 4p je tá styčná plocha platničiek na kotúč predsalen skoro 2x taká ako na 2p.
Nekvaltné kusovky kotúčov boli podľa všetkého aj za komančov. Na starých originálnych pôvodných kotúčoch sa nám stalo že na jednom kotúči sa spravila "bodová" priehrianina, spravilo sa tam také fialové miesto a kotúč potom kopal. Zrejme zlá štruktúra odliatku. Po výmene tohto jedného kotúča za iný kus bol zas na dlhé roky pokoj.
13:07:11
26.09.2011
26.09.2011

Pavel P..
-> Tuner#2:



13:00:57
26.09.2011
26.09.2011

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Pavel P.. 26.09.11 12:57:21: No a to je to o čem cela diskuze je... Ono z 40km/h ty kotouče moc nezahřeješ



12:57:21
26.09.2011
26.09.2011

Pavel P..
-> Tuner#2: tak maj 9mm to je ale zanedbatelnej rozdíl... zajímavý že mě se to ještě nepovedlo a to jsem měl dost krizovek a najezdil jsem na 4p kolem 30tis.km... takže čim to bude? hraním si na závodníky!

12:54:13
26.09.2011
26.09.2011

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Pavel P.. 26.09.11 12:35:42: Tak ale i značky co jsi jmenoval pokud vím nemají 9,5mm
a ono není problém přehřát i 12mm plné kotouče, takže to nemusí být pseudozávodník...

12:35:42
26.09.2011
26.09.2011

Pavel P..
-> Tuner#2: tak neberu první šunt co mi předhoděj... jezdí se i na stočených 120kových kotoučích a taky neni problem na běžné ježdění, ale né pro pseudozávodníky kteří potřebují techniku soutěžního auta do běžnýho provozu.

23:23:41
25.09.2011
25.09.2011

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Pavel P..: Myslím že su.tech naráží na to, že už těžko seženeš kotouč se správnou tloušťkou...
22:12:25
25.09.2011
25.09.2011

Jirk@
-> Pavel P..: díky
22:09:34
25.09.2011
25.09.2011

Pavel P..
22:06:03
25.09.2011
25.09.2011

Pavel P..
21:56:12
25.09.2011
25.09.2011

Pavel P..
-> Jirk@: v Kelly maj určitě a když neni skladem, tak objednaj... nebo si kup na 120ku a nech u soustružníka stočit na průměr 130kovýho
21:55:04
25.09.2011
25.09.2011

Jirk@
-> Pavel P..: V Ústí nad Labem
21:53:52
25.09.2011
25.09.2011

Jirk@
Jsem prohlikal ty odkazy na seznamu a všude "neni skladem" ...
21:53:52
25.09.2011
25.09.2011

su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> Pavel P..: Myšleno nebylo samozřejmě originály jako originály, ale rozměrově správné kotouče pro Škodu 130. U nás je prostě v běžném kšeftě s dílama už neseženeš.
21:53:11
25.09.2011
25.09.2011

Pavel P..
-> Jirk@: kde u vás? tak je můžou objednat ne?
21:52:13
25.09.2011
25.09.2011

Pavel P..
-> su.tech: ale on se neptá na originály... takže mu asi stačej feroda, lucasy a podobný a ty jsou k sehnání všude, pořád se vyráběj.
21:51:41
25.09.2011
25.09.2011

Jirk@
dík u nás v kamenejch obchodech už nemaj...
21:50:56
25.09.2011
25.09.2011

su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> Pavel P..: Origo 130-tkové už třeba u nás není tak lehké sehnat. Běžně v autodílech.
21:50:08
25.09.2011
25.09.2011

Pavel P..
odkaz? je takovej problem si na seznamu dát Zboží a naťukat si tam "kotouč š130"?
www.zbozi.cz/?q=kotou%C4. ..
www.zbozi.cz/?q=kotou%C4. ..
21:48:47
25.09.2011
25.09.2011

Jirk@
A který sou ty lepší?Nějakej odkaz by nebyl?
21:47:24
25.09.2011
25.09.2011

Pavel P..
v každejch lepších autodílech...
21:45:54
25.09.2011
25.09.2011

Jirk@
Nevíte někdo kde koupit nový kotoče na čtyřpístky?Předem děkuju za radu